Hej!

Tacks
Vi håller på och renoverar vårt sovrum som är på övervåningen i vårt 1,5-plansvilla. Vi har rivit bort det gamla trägolvet som legat sedan 40-talet och även tagit bort all slaggsten och kutterspån som låg i bjälklaget. Detta för att ersätta med ny isolering.

Fråga1: Nåväl, sätter jag vattenpasset mellan reglarna (mellan två eller flera reglar) så diffar ju höjen på reglarna en aning. Under det gamla trägolvet låg det fastspikade (med pappspik) streck med någon form av träfiberboard för att se till att reglarna ligger på samma höjd. Nu är ju tanken att jag ska lägga golvspån och golvspån ska ju limmas fast på reglarna.
Går det bra att lägga till något material på reglarna för att "räta upp" och då limma fast dom först, för att sedan limma golvspånet på dessa?
Vad för material bör jag lägga på reglarna för att "räta upp" dom så att säga? Jag kommer inte sätta dit nya reglar på dom gamla, det är för mycket jobb samt att de gamla reglarna är lite skeva, vilket gör att de nya kommer bli svåra att få i lod ordentligt. Lättast tror jag är att lägga något mellan reglarna och golvspånet.

Tilläggsfråga: Varför måste man limma fast golvspånet på reglarna? I skarvarna förstår jag att det måste göras, men det kommer ju bli ett helvete den dagen man behöver plocka bort golvspånet igen.. Hur gör man då? Med enbart skruv är det ju bara att skruva bort dom, med lim kommer det ju sitta kvar rester i all evighet..

Fråga2:
Angående isolering, duger detta som ljudisolering i bjälklaget?
https://www.byggmax.se/isolering/mineralull/stenullsskiva-paroc-solid-p16890
Jag har en blindbotten där jag tänkte lägga isoleringen (så slipper jag lägga isoleringen direkt på taket till nedervåningen).. Ok att göra så?
Vad behövs för tjocklek? 45 mm eller 95mm?

Tacksam för alla funderingar och svar! :)
 
Redigerat:
2) den isoleringen är mjuk så om dom läggs på reglar i ytterkanterna så är risken stor att isoleringen glider av reglarna.
 
Demmpa Demmpa skrev:
2) den isoleringen är mjuk så om dom läggs på reglar i ytterkanterna så är risken stor att isoleringen glider av reglarna.
Det ligger brädor i blindbotten, så isoleringen ligger på dom i så fall. Men vad kan vara bättre isolering?
 
Det bästa och enklaste är att köpa (raka) 45x95 reglar och skruvlimma dessa på sidan av dina gamla reglar. På så vis kan du väga in dessa så alla ligger i våg och på exakt samma höjd! På detta skruvlimmar du sen dina golvspånskivor! Det blir stumt och bra!

Att lägga på mellanlägg för att komma rätt i höjd blir inte lika bra då du tappar samverkanseffekten mellan reglar och golvspån.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge
  • Laddar…
Skälet till att man ska limma spånskivan mot reglarna är att först då uppnår man full samverkan mellan reglar och spånskiva. Spånskivan fungerar som en förhöjning av reglarna som på så vis blir styvare. Om det behövs i ditt fall beror på reglarnas tvärsnittsdimensioner och deras spännvidd. Om du tar reda på dessa uppgifter, ska du få ett svar på frågan om du måste limma. Jag förstår din känsla, limning är så definitivt. Det är svårt att få till det med mellanlägg. Då ska du precisionssåga dem i bandsåg, en verklig utmaning.
 
J justusandersson skrev:
Skälet till att man ska limma spånskivan mot reglarna är att först då uppnår man full samverkan mellan reglar och spånskiva. Spånskivan fungerar som en förhöjning av reglarna som på så vis blir styvare. Om det behövs i ditt fall beror på reglarnas tvärsnittsdimensioner och deras spännvidd. Om du tar reda på dessa uppgifter, ska du få ett svar på frågan om du måste limma. Jag förstår din känsla, limning är så definitivt. Det är svårt att få till det med mellanlägg. Då ska du precisionssåga dem i bandsåg, en verklig utmaning.
Tackar för svar Vectrex och justusandersson!

Det är egentligen en regel inne vid en innervägg som sitter lite högre än dom andra och sedan är det en regel i mitten som sitter lite lägre än de andra, om jag minns rätt nu. Hade varit bra om ingen satt för högt, för det gör ju att alla måste justeras.
Nu ska vi se här, spännvidden på reglarna är 4,4 meter på längsta stället. Finns en murstock i rummet där reglarna naturligt blir lite kortare.
Reglarna är 75x235 samt en regel är 100x235. Huset är byggt på 40-talet, så lite snett och vint hör till.. :)
Det kommer även in en infästning till en balkong utifrån där man växlat av och satt två reglar på avväxlingen, vilket gör dessa reglar lite kortare. CC-måtten varierar lite, men mellan 53 och 64 cm är det iaf. Det varierar alltså.
Reglarna har krökt och dragit sig lite under åren så de är inte så raka uppepå så att säga.

Angående att skruvlimma reglar på befintliga, sätter man en regel på var sida om en befintlig regel eller sätter man på ena sidan?
En bild säger ju lite mer hur det ser ut. Det är blindbotten som ligger mellan reglarna, under plankorna är det luft en bit ner till undertaket.
 
  • Renoveringsområde med ojämna träreglar och blindbotten, verktyg synliga, i ett gammalt hus från 40-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ett gränsfall. Det är framför allt svikten som är avgörande. och då spelar bjälkarnas dimensioner och spännvidd störst roll. Krysskolvningen på mitten är en fördel eftersom den hjälper till att fördela en punktlast på näraliggande bjälkar. Det är ingen tvekan om att en limmad spånskiva ger stummare golv men resultatet bör bli acceptabelt även utan limning. Lösningen med blindbotten och grova bjälkar (ca 3x9 1/2 tum) förekommer tyvärr inte idag.
 
J justusandersson skrev:
Det är ett gränsfall. Det är framför allt svikten som är avgörande. och då spelar bjälkarnas dimensioner och spännvidd störst roll. Krysskolvningen på mitten är en fördel eftersom den hjälper till att fördela en punktlast på näraliggande bjälkar. Det är ingen tvekan om att en limmad spånskiva ger stummare golv men resultatet bör bli acceptabelt även utan limning. Lösningen med blindbotten och grova bjälkar (ca 3x9 1/2 tum) förekommer tyvärr inte idag.
Upplever ingen svikt på reglarna idag, om man inte ställer sig och stampar hårt på reglarna. Har ej upplevt svikt när det låg ett spikat golv tidigare heller faktiskt.
Men kanske bäst att lägga en strimma trälim på reglarna ändå. Förhoppningsvis är det inte jag som behöver riva upp det nästa gång :D
Men angående att skruvlimma på nya reglar, behöver det göras på vardera sida om varje regel?

Hur tjock isolering behöver jag ha i bjälklaget?
När du skriver att det tyvärr inte förekommer idag, är det då en fördel här att ha det som jag har det? Eller är det dåligt? =)

Det roliga är att undertaket inte sitter skruvat på reglarna, utan det sitter på ytterligare en reglar som har betydligt mindre dimension, som på något sätt sitter fast i de grövre reglarna. Trots detta har vi 2,60 i takhöjd både på under och övervåning. Huset är med andra ord väldligt högt, speciellt då vi har källare med hög sockel också.
 
Det är givetvis en fördel att ha ett sådant golvbjälklag som du har! Dagens klena dimensioner, max 45x220, är inte mycket att komma med i många lägen.

Du måste inte limma spånskivan, men det är bra om du gör det. Det räcker om du fäster nya reglar på en sida. Utan att bli långrandig när det gäller ljudisoleringen skulle jag satsa på 95 mm stenull med medelhög volymvikt. Inte mer.
 
J justusandersson skrev:
Det är givetvis en fördel att ha ett sådant golvbjälklag som du har! Dagens klena dimensioner, max 45x220, är inte mycket att komma med i många lägen.

Du måste inte limma spånskivan, men det är bra om du gör det. Det räcker om du fäster nya reglar på en sida. Utan att bli långrandig när det gäller ljudisoleringen skulle jag satsa på 95 mm stenull med medelhög volymvikt. Inte mer.
Tackar tackar för svar! Då kan jag fortsätta renoveringen som jag påbörjade i våras innan uteprojekten kom igång. :)
Jag antar att jag ska behålla krysskolvningen också och inte sätta någon regel precis där, utan köra en regel på var sida om krysskolvningen?

Innan jag slår igen bjälklaget så tänkte jag även dra lite VP-rör för bland annat nätverksuttag och lite sånt. Smidigt när man ändå har öppet. :)
 
Behåll krysskolvningen, den gör nytta för svikten.
 
J justusandersson skrev:
Behåll krysskolvningen, den gör nytta för svikten.
Kanon, tack!

Skulle det göra nytta att lägga till kortlingar mellan reglarna på fler ställen? Kanske inte krysskolvning men raka kortlingar så att säga?
Hade raka kortlingar förut, som jag tagit bort då de satt rätt löst. De satt där då det tidigare varit en vägg där, där det spåntade planket vilade på dessa kortlingar. (kortling/kottling? Vad heter det egentligen).
 
Kortling. På västkusten säger man kottling, liksom pogram. Kortlingar har samma effekt som krysskolvning, de fördelar en punktlast på omgivande bjälkar. I ditt fall behövs de inte men gör ingen skada.
 
  • Gilla
eddiw
  • Laddar…
Är det bara en som är hög så skulle jag nog låta cirkelsåge jobba. Klyv den på plats. Alternativt elhyveln om det bara är lite grann.
 
J JLov skrev:
Är det bara en som är hög så skulle jag nog låta cirkelsåge jobba. Klyv den på plats. Alternativt elhyveln om det bara är lite grann.
Mja, intill ena väggen sitter en lite för högt och i mitten sitter en lite lägre än de andra. Så det varierar lite här o där. På längden verkar alla vara skapligt i lod iaf, alltid nåt :)
Sätter jag ett vattenpass mellan 4 reglar så blir det en glipa vid en av reglarna t.ex.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.