Hej,
Jag bygger en tillbyggnad som står på plintar.
Min far, som är snickare tycker att golvet ska isoleras med markskiva, vilandes på brädor, underst. Sedan papp, sedan glasullsskivor, eller lösull emellan golvreglerna.

Byggarna vill sätta frigolitskivor istället för markskivor, vars glipor (mot reglerna) tätas med typ fogskum och sedan lösull ovanpå det.
De säger att frigoliten isolerar mycket bättre än enbart glasull.

Har de rätt?
 
Frigolit/cellplast isolerar bra och är ej känsligt för fukt. Sen så brinner cellplast väldigt bra, men det är väl större fara om man har det i väggarna eller taket t.ex.
 
Frigoliten har ju fördelen att den inte påverkas av luftströmmar. Nu kanske det inte blåser full storm där i grunden. Men vanliga fiberbaserade isoleringar behöver skyddas från drag. De blir dramatiskt försämrade om luft kan röra sig igenom fiberplattorna.
 
Jag har en tillbyggnad med krypgrund och där satte vi spontad cellplast (80mm) på undersidan av bjälklaget. Blir heltäckande och man slipper bjälklagets köldbryggor och kladd med fogskumm. Kräver dock att det finns lite höjd under så man kommer åt att montera.
Bjälklaget fylldes sen med vanlig isolering.
 
Frigolit, glasull och stenull har ungefär samma värmeledningsförmåga. Skillnaden mellan dem i praktiken beror på de olika tekniska lösningar som är möjliga. Jag tycker din pappas idé om att lägga markskiva som en sorts blindbotten är väldigt bra. Markskivan har en hög tryckhållfasthet som gör att du inte behöver något organiskt material (trä etc). Dessutom har den en väldigt hög volymvikt som bidrar till större tröghet vid temperaturförändringar. Problemen med frigolit är dels brandfarligheten, dels svårigheten att få det tätt. Då ska man helst lägga den i flera lager med förskjutna skarvar. Spontad frigolit löser naturligtvis det senare problemet.
 
ett problem med frigolit är att smådjur gärna gnager i det här vi märkt, så jag skulle inte ha det utan nåt skydd om det är möjligt att komma åt för dem. Nu är det fredag och sent så kanske förstod fel men förstod det som att det var så det var tänkt.
i vår utbyggnad på plintar har vi fibercementskiva, tror den heter trossbottenskiva från byggmax. Känns gnagsäker och fuktsäker.
 
Tackar för svar. Inser att byggarna inte är helt ute och cyklar iallafall.
Det som oroar mig är väl gnagare som gräver hål i frigoliten samt frigolitens beständighet mot fukt osv.

För övrigt hur stor luftspalt bör det vara mellan trossbotten och marken?
De har lagt ut en markduk för att stoppa ogräs där. Men det kommer inte vara mer än ca 30 cm mellan trossbotten och mark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.