Kan själv!
· Trelleborg
· 15 613 inlägg
Shit vad pengar jag sparar de två gångerna om året jag svär över oljebytet på saaben.
Jo, det är svinigt att lämna bilen på märkesverkstad, vissa värre än andra.
Pratade just med en kompis som haft bilen på en lite lokal verkstad, olja/filter och byte av drivaxeldamask, för 1.900:- ink olja/filter/damask
Pratade just med en kompis som haft bilen på en lite lokal verkstad, olja/filter och byte av drivaxeldamask, för 1.900:- ink olja/filter/damask
Kör en Polo med ungefär samma eller samma motor. Byter olja på cirka 20m ink hissa upp bilen etc. Har man lyft går det förstås fortare. Tändstift gissar jag ungefär samma tid om jag gör det själv.
Olja kostar 275kr litern på Dinbil. När jag köper samma olja i Tyskland kostar den under 100kr litern.
Olja kostar 275kr litern på Dinbil. När jag köper samma olja i Tyskland kostar den under 100kr litern.
Det är inte gjort på mårkesverkstad utan hos en MECA verkstad. Ingår inte olja eller övrigt material utan bara kostnad för arbetstid= 1890 kr. Är det inte väldigt dyrt? Det tar väl knappt en timma att byta fyra tändstift och tappa olja samt fylla på?P Pin skrev:
Till er som servar bilen själva, vad säger försäkringsbolagen om detta? Om något händer och ni saknar stämplar samt kvitton.
Om man nu vill börja serva bilen själv (olja, filter, stift), vilka verktyg behöver inhandlas och hur svårt är det på en skala 1-10 för en normalhändig person?
Om man nu vill börja serva bilen själv (olja, filter, stift), vilka verktyg behöver inhandlas och hur svårt är det på en skala 1-10 för en normalhändig person?
Dyrt! Här betalat jag knappa 600;- /timme för mektjänst hos en lokal Meca.
(Byte av drivknut, bromsar, termostat etc.
Olja köper jag för 80:/L på "kiosken" som är AD Bildelar ÅF. Valvoline helsyntet 5-40.
Att byta stift, olja och div filter är inte svårt, men beror lite på årsmodell. Nyare bilar kräver oftast att man demonterar diverse plast för att komma åt.
Verktyg ja. En bra hylssats med hylsa för stift, avdragare för olje filter, finns med rem el kedja.
(Själv drar jag en stor mejsel genom filtret och vrider loss och ja det rinner olja, men den ska du ändå tömma)
Annars mejslar kryss o flat o en bra polygrip för div klämmor.
Dock viktigast ett bra tråg/dunk för att samla upp spill oljan. Och glöm inte en ny packning till oljepluggen
(Byte av drivknut, bromsar, termostat etc.
Olja köper jag för 80:/L på "kiosken" som är AD Bildelar ÅF. Valvoline helsyntet 5-40.
Att byta stift, olja och div filter är inte svårt, men beror lite på årsmodell. Nyare bilar kräver oftast att man demonterar diverse plast för att komma åt.
Verktyg ja. En bra hylssats med hylsa för stift, avdragare för olje filter, finns med rem el kedja.
(Själv drar jag en stor mejsel genom filtret och vrider loss och ja det rinner olja, men den ska du ändå tömma)
Annars mejslar kryss o flat o en bra polygrip för div klämmor.
Dock viktigast ett bra tråg/dunk för att samla upp spill oljan. Och glöm inte en ny packning till oljepluggen
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Man kan ju spara kvittorna på materialet, det gör jag skriver datum och miltal.M Cameltoe skrev:
Det är för dyr timkostnad, exakt vad står det på kvittot?M Cameltoe skrev:
Jo det är dyrtM Cameltoe skrev:
Det tar nog en halvtimme
Förstår att mtrl inte ingick, menade att det också är svinigt dyrt
7000 mil cirka. Byttes till laser platina stift, hur långe håller dessa i praktiken dvs inte på papper enligt tillverkarens rekommendationer?Isakare skrev: