Tja,

1890 kr kostnad i enbart arbetstid för byte av olja och tändstift. Ej märkesverkstad. VW Golf årsmodell 2015. Är det inte j*vligt dyrt? Har för mig att det går väldigt fort och just därför som jag blev förvånad.
 
Redigerat:
De tar över 1500 i timmen på märkesverkstaden. Tyvärr "normalt" pris idag. Antar att oljan kostar flera hundra kr litern också
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Shit vad pengar jag sparar de två gångerna om året jag svär över oljebytet på saaben.
 
  • Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
Jo, det är svinigt att lämna bilen på märkesverkstad, vissa värre än andra.
Pratade just med en kompis som haft bilen på en lite lokal verkstad, olja/filter och byte av drivaxeldamask, för 1.900:- ink olja/filter/damask
 
Kör en Polo med ungefär samma eller samma motor. Byter olja på cirka 20m ink hissa upp bilen etc. Har man lyft går det förstås fortare. Tändstift gissar jag ungefär samma tid om jag gör det själv.

Olja kostar 275kr litern på Dinbil. När jag köper samma olja i Tyskland kostar den under 100kr litern.
 
I storstäderna är det nog närmare 2000:- än 1.500:- i timmen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
De tar över 1500 i timmen på märkesverkstaden. Tyvärr "normalt" pris idag. Antar att oljan kostar flera hundra kr litern också
Det är inte gjort på mårkesverkstad utan hos en MECA verkstad. Ingår inte olja eller övrigt material utan bara kostnad för arbetstid= 1890 kr. Är det inte väldigt dyrt? Det tar väl knappt en timma att byta fyra tändstift och tappa olja samt fylla på?
 
En timme ink in och ut med bilen och lite admin är ju rimligt.
 
Till er som servar bilen själva, vad säger försäkringsbolagen om detta? Om något händer och ni saknar stämplar samt kvitton.

Om man nu vill börja serva bilen själv (olja, filter, stift), vilka verktyg behöver inhandlas och hur svårt är det på en skala 1-10 för en normalhändig person?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Dyrt! Här betalat jag knappa 600;- /timme för mektjänst hos en lokal Meca.
(Byte av drivknut, bromsar, termostat etc.
Olja köper jag för 80:/L på "kiosken" som är AD Bildelar ÅF. Valvoline helsyntet 5-40.

Att byta stift, olja och div filter är inte svårt, men beror lite på årsmodell. Nyare bilar kräver oftast att man demonterar diverse plast för att komma åt.

Verktyg ja. En bra hylssats med hylsa för stift, avdragare för olje filter, finns med rem el kedja.
(Själv drar jag en stor mejsel genom filtret och vrider loss och ja det rinner olja, men den ska du ändå tömma)
Annars mejslar kryss o flat o en bra polygrip för div klämmor.

Dock viktigast ett bra tråg/dunk för att samla upp spill oljan. Och glöm inte en ny packning till oljepluggen :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Till er som servar bilen själva, vad säger försäkringsbolagen om detta? Om något händer och ni saknar stämplar samt kvitton.

Om man nu vill börja serva bilen själv (olja, filter, stift), vilka verktyg behöver inhandlas och hur svårt är det på en skala 1-10 för en normalhändig person?
Man kan ju spara kvittorna på materialet, det gör jag skriver datum och miltal.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Det är inte gjort på mårkesverkstad utan hos en MECA verkstad. Ingår inte olja eller övrigt material utan bara kostnad för arbetstid= 1890 kr. Är det inte väldigt dyrt? Det tar väl knappt en timma att byta fyra tändstift och tappa olja samt fylla på?
Det är för dyr timkostnad, exakt vad står det på kvittot?
 
Hur lång har Golfen gått ??
Läste att VW byter stift var 6000 mil. Intervallen idag på typ alla andra bilmärken är 10.000 mil, Platina/Iridiumstiften håller minst 10.000 mil.
 
M Cameltoe skrev:
Det är inte gjort på mårkesverkstad utan hos en MECA verkstad. Ingår inte olja eller övrigt material utan bara kostnad för arbetstid= 1890 kr. Är det inte väldigt dyrt? Det tar väl knappt en timma att byta fyra tändstift och tappa olja samt fylla på?
Jo det är dyrt
Det tar nog en halvtimme
Förstår att mtrl inte ingick, menade att det också är svinigt dyrt
 
Isakare Isakare skrev:
Hur lång har Golfen gått ??
Läste att VW byter stift var 6000 mil. Intervallen idag på typ alla andra bilmärken är 10.000 mil, Platina/Iridiumstiften håller minst 10.000 mil.
7000 mil cirka. Byttes till laser platina stift, hur långe håller dessa i praktiken dvs inte på papper enligt tillverkarens rekommendationer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.