Det är byggaren själv som kommit med förslagen på plattan. Han verkar kunnig, och har byggt några andra garage också.

Men jag tycker själv det blir en konstig avslutning att köra cellplasten ända ut till kanten.

Förslaget med Lecabalk runt om verkar ju inte så tokigt, det blir ju då även lite mindre betong som krävs.

Kan Lecabalken ställas direkt på gruset, eller ska det vara något kapilärbrytande typ syllpapp underst?

Hur sammanfogas Lecabalkarna, ska de muras ihop före gjutning?

Borde inte 50 mm cellplast räcka under plattan till ett garage vid fritidshuset, som ska användas för att ställa in veteranbilar, och hålla cirka 10 grader varmt med luftvärmepump i Roslagen?
 
Leca balken står på typ "trädgårdsplattor". Avstånd och antal beror på belastning. Sedan makadam och cellplast på gruset. På det armering osv och betong.

Har för mig att Leca balk är upp till 6m långa och de behöver inte fogas ihop. De står bara ihop.

Nyström cement i Rimbo är duktiga på Leca balk och de kapar rätt längd åt dig.

Vet inte hur stor skillnad 50 resp 100 isolering ger. Jag har hittills bara byggt varmgarage med golvvärme och då 200 isolering.

Tänk på att om du skall ha tunga maskiner i garaget så kan du behöva cellplast som tål högre belastning
 
Kan jag inte bara avsluta cellplasten 200 från vägg, så får jag en liten vot runt hela plattan? Det är ju verkligen stumt under med en berghäll och några cm grus.

Byggarbetsplats med grus och EPS-cellplast, inramad av en vägg och berghäll, med indikation av form och armeringsnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Superrobban skrev:
Kan jag inte bara avsluta cellplasten 200 från vägg, så får jag en liten vot runt hela plattan? Det är ju verkligen stumt under med en berghäll och några cm grus.

[bild]
Det kan säkert funka. Kolla så det klarar belastningarna bara. Vet dock inte om isoleringen kommer att vara till någon nytta i den konstruktionen. Du kommer att ha en köldbrygga rakt in.
 
Tänkte jag kunde ställa några skivor cellplast utanför den färdiga grunden, innan jag återfyller, då bör det inte bli någon köldbrygga. Det blir ju isåfall som kantelement, fast jag skapar det själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.