Mitt nummer som jag haft i många herrans år verkar förekomma i någon telemarketinglista med fel namn. Gissningsvis den som hade numret innan, men lite då och då ringer företag och frågar efter denne person i alla fall. Det har varit lugnt ett tag men idag ringde två stycken. Jag ber dem att plocka bort numret men ändå så poppar det upp nya ibland. Så det här måste ju finnas sparat nånstans.

Mitt mobilnummer är dessutom NIX:at så egentligen ska de ju inte "få" ringa heller.

Frågan är hur man blir av med detta. Jag kan inte sluta svara på okända nummer heller på grund av jobbet....

Nu idag blev jag så lack att jag börjat skriva en stämningsansökan till marknadsdomstolen för de sista som ringde....:mad:
 
Jag har samma problem. Avbryter hastigt samtalet och blockerar kommande samtal. Vissa ringer från olika nummer och då mailar jag vänligt men bestämt.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
BirgitS
Försök med att kontakta företaget som anlitat telemarketingföretaget. Jag skulle tro att det är där ditt telefonnummer finns med i något gammalt kundregister.

Förutom att det kan vara för att personen haft ditt nummer för länge sen kan det vara någon som skrivit in fel när de skulle skriva in sitt telefonnummer på en webbsida, för det hände mig i våras när Claes Ohlson plötsligt började skicka SMS om att jag skulle godkänna lagring av data enligt GDPR men när jag följde länken i SMS:et så kom jag in på en sida med ett helt annat namn och adress. Jag ignorerade det några gånger för jag tänkte det är väl något gammalt bara som finns kvar men sen kom det ett där det stod ungefär att nu när du har gjort ett nytt inköp som medlem är det viktigt att du godkänner villkoren och då ringde jag upp deras kundtjänst som strök telefonnumret i kundregistret.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, jag ska maila till dem och se om det går att hitta ursprunget. Jag hade inte blivit så irriterad om de inte ringt två gånger samma dag...

Hittade direktmarknadsföringsnämnden också - blir nog en anmälan dit istället:

http://dm-namnden.org/
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Ladda ner Appen: Truecaller. Den funkar bra för mig. ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Kan man ju göra, men det är ju inte rätt. Ont ska med ont fördrivas.
 
  • Gilla
  • Haha
Hammarfall och 2 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Ladda ner Appen: Truecaller. Den funkar bra för mig. ;)
Den funkar bra för truecaller också som läser din telefonbok. ;)
Rekommenderar att gå in i detaljerade inställningar och konfigurera bort detta i appen
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det här hade jag nästan glömt bort men så damp det ner ett mail från Direktmarknadsföringsnämnden idag.om att mitt ärende var avgjort. Orsaken visade sig bero på att en kund uppgett fel telefonnummer och det var mitt nummer... Företaget som hade fel i sin kunddatabas har nu rättat och spärrat mitt nummer. Företaget som ringde hade inte gjort något fel eftersom de trodde att jag var kund.

Så, det rekommenderas verkligen att anmäla till Direktmarknadsföringsnämnden. Det är enkelt på deras hemsida.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.