Jag har köpt en vc-stol, Gustavsbergs nordic. När jag tittar på de bifogade anvisningar ser jag att avståndet mellan centrum på "avloppet" och väggen skall vara minst 125 mm. Varför detta avstånd? Finns det ett krav på att det måste finnas ett visst utrymme mellan vc-stolen och väggen. Mitt avstånd verkar vara 120 mm, och det verkar inte vara några problem att montera stolen trots detta.
Någon som kan förklara detta kanske?
 
Tror att det finns detta minimiavstånd för att man ska komma åt bakom toastolen och vattentanken etc.

Tänk på att detta är måttet från väggen till c/c på avloppet. Vattentanken är ju närmare väggen än stolens utloppsrör.

Själv satte jag ca 120 mm (Nordic Duo med dolt v-lås) och det funkar bra.
 
Ok, då var du i samma läge som mig. Jag tänkte också på att det kunde vara ur åtkomlighetssynpunkt, som man satte måttet. Tack för svaret.
 
Måttet 125mm har varit standard i VVS-branchen sedan urminnes tider. Detta mått är det som alla tillverkare av toalettstolar har att rätta sig efter, d.v.s. det är helt ok för tillverkaren att göra en stol som behöver mindre avstånd till väggen men absolut inte mera.

Riktigt gamla stolar behöver detta mått för att få plats men med de flesta moderna blir det en hel del luft mellan cisternen och väggen.

/Mario
 
Det förklarar varför man ser detta mått lite varstans i mugg-världen :)
 
Det låter bra, då är det ju bara och köra på med jobbet.
 
Yes (avståndet hos mig var ursprungligen ca 125mm men efter ny väggbeklädnad (kakel) har det minskat líte...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.