I en avskild bergssluttning på Ingarö med 25 meters fallhöjd har arkitekt Max Holst ritat in ett trähus med två huskroppar som andas både modern nutid och retro 1970.

Du kan läsa artikeln här: Modern retro i bergssluttning på Ingarö
 
Me like! Max Holst hus tilltalar mig. Jag gillar det lite murriga blandat med vitt. Genomgående snyggt utfört. Dock lite knivig planlösning om man är barnfamilj med små barn
 
What?? Mörkbrun trappa och mahognypaneler! Måtte någon ta sig till sans och köpa en stor hink vitfärg! ;)

Skämt och sido så blir jag faktiskt lite tårögd när jag ser de fina retro-influenserna. Lika glad blir man när man ser ett original arkitektritat hus från 70-talet som inte blivit förstört av den vita trenden
 
  • Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
Jag gillart!
Snyggt med de olika trätonerna.

Men jag har svårt för dessa jättefönster från golv till tak.
 
Mja... Jag hade nog målat furut vitt iallafall, men det mörkare träet kan ju få vara kvar. Och de höga fönstren är ju härliga, men inte med furukarmar. Dem målar jag röda!
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Mja... Jag hade nog målat furut vitt iallafall, men det mörkare träet kan ju få vara kvar. Och de höga fönstren är ju härliga, men inte med furukarmar. Dem målar jag röda!
Trollar du nu eller är du seriös?
Är du seriös så har du ju helt missat arkitektens vision. Köp ett älvsbyhus istället
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Trollar du nu eller är du seriös?
Är du seriös så har du ju helt missat arkitektens vision. Köp ett älvsbyhus istället
Jag trollar inte, och jag bryr mig inte om arkitektens vision, köper jag arkitektritat så hoppas jag att arkitekten lyssnar på mig och inte kör över mig :)

Gulnat furu är det tristaste jag kan tänka mig.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag trollar inte, och jag bryr mig inte om arkitektens vision, köper jag arkitektritat så hoppas jag att arkitekten lyssnar på mig och inte kör över mig :)

Gulnat furu är det tristaste jag kan tänka mig.
Köper du "eget" arkitektritat kan du såklart styra och ställa så mycket du vill
Köper man något sånt här färdigt och förstör det med massa färg så är det ett helgerån.
Själv tycker jag att furukarmarna är fantastiska. Dels för retro-känslan med också för att det knyter ihop husets insida med träden och naturen utanför
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Smaksak som sagt. Tycker det blir rörigt med för många olika träslag och gulnat furu med svarta kvistar är verkligen så trist och ser bara billigt ut. Synd att förstöra en ren och snygg design med sådant.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Smaksak som sagt. Tycker det blir rörigt med för många olika träslag och gulnat furu med svarta kvistar är verkligen så trist och ser bara billigt ut. Synd att förstöra en ren och snygg design med sådant.
Håller med om att det är en smaksak men om det är så mycket som inte faller en i smaken så kanske det är bättre att utgå från ett helt annat hus.
Håller inte alls med om att det ser billigt ut med naket trä. En massa vitt ser väl billigt ut om nåt. Då kan man ju lika gärna ha plastfönster, fabriksmålade lister och laminatgolv
 
Anna_H Anna_H skrev:
Smaksak som sagt. Tycker det blir rörigt med för många olika träslag och gulnat furu med svarta kvistar är verkligen så trist och ser bara billigt ut. Synd att förstöra en ren och snygg design med sådant.
Jag tycker att takbjälkarna och undersidan av golvet ser ut att vara behandlat med nått.. men frågan är vad? nån som har en aning?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Smaksak som sagt. Tycker det blir rörigt med för många olika träslag och gulnat furu med svarta kvistar är verkligen så trist och ser bara billigt ut. Synd att förstöra en ren och snygg design med sådant.
Håller med. Gulnad furu är inte kul. Känns för mycket fjällstuga/70-talsbastu. Tycker absolut man kan justera sitt boende en smula efter egen smak. Karaktären finns kvar ändå.
 
Redigerat:
  • Gilla
Storstadsbo och 2 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Håller med om att det är en smaksak men om det är så mycket som inte faller en i smaken så kanske det är bättre att utgå från ett helt annat hus.
Håller inte alls med om att det ser billigt ut med naket trä. En massa vitt ser väl billigt ut om nåt. Då kan man ju lika gärna ha plastfönster, fabriksmålade lister och laminatgolv
Men du får du väl ändå skärpa dig!
Vad är det som får dig att tro att jag är spekulant på huset?
Här berättar vi vad vi tycker om de olika hus som presenteras.
Inte heller har jag sagt att jag tycker det ser billigt ut med naket trä, det är specifikt gulnad furu med svarta kvistar som ser billigt ut I MINA ÖGON.
Och designen blir INTE ren när man blandar en massa olika träslag, den blir rörig.
Handmålade lister som du föreslår skulle jag inte heller vilja se i ett sånt här hus, det skulle se taffligt och slarvigt ut. Men det här huset är ju listfritt, så jag förstår inte varför du pådyvlar mig den åsikten?
 
  • Gilla
Linuslin
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Men du får du väl ändå skärpa dig!
Vad är det som får dig att tro att jag är spekulant på huset?
Här berättar vi vad vi tycker om de olika hus som presenteras.
Inte heller har jag sagt att jag tycker det ser billigt ut med naket trä, det är specifikt gulnad furu med svarta kvistar som ser billigt ut I MINA ÖGON.
Och designen blir INTE ren när man blandar en massa olika träslag, den blir rörig.
Handmålade lister som du föreslår skulle jag inte heller vilja se i ett sånt här hus, det skulle se taffligt och slarvigt ut. Men det här huset är ju listfritt, så jag förstår inte varför du pådyvlar mig den åsikten?
Förstår helt klart att du inte är spekulant på huset.
Visst får du tycka om saker som du skulle ha gjort annorlunda men jag tycker att det är tråkigt att du helt missat poängen med arkitektens vision. Det kan för dig tyckas handla om detaljer men här har ju arkitekten har med flit valt att leka med olika träslag och det är ju det som är en stor del av husets karaktär och själ.
Utan dessa inslag är huset inte ens särskilt speciellt längre
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Läckert hus! Men hur har man löst pooltäckningen?
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.