Vi har byggt hus och nu har vi kommit  till den svåra men roliga biten: att välja tapeter och färg till alla rum!
Letar förbrilt efter den där "rätta" färgen till hall, vardagsrum och kök- alla väggar ska målas i samma färg, några blir fondväggar i avvikande kulör.

Tänkte om någon redan har funnit eller låtit färgaffären blanda till en egen nyans eftersom jag nu står med min fjärde provburk och det blir inte rätt! ???

Färgen jag letar efter ska gå åt  ljust beige/grått -
absolut inte åt det röda hållet- snarare lite murrigt men
inte för mörkt. svårt att förklara med ord ....

Om någon har ett NCS-nummer att dela med sig av
vore jag oerhört tacksam!  :D

Byggmyran
 
Har inte burkarna här, men vi har S1005-Y30R hemma så det var bla. den vi labbade med. Vill ha den lite smutsigare -åt det grå hållet .
Tog bort lite rött och tillsatte lite svart men det blev ändå inte bra....

Ska kolla de du nämnde från Flugger!
 
Kika på 2010-Y40R, den har vi i vårt v-rum och jag tycker den är fin.
Den upplevs inte så mörk som det verkar på provet, inte hos oss iaf. kanske beroende på att vi har ett ganska ljust rum i syd-väst läge.
Det är ju inte lätt att beskriva en nyans men det här är ngn. form av "nougat-latte" nyans men mindre gul och mer åt det grå/bark tonade.

Jag tror personligen inte att du ska ta bort för mycket av det röda om du vill ha den "gråare och smutsigare", det röda behövs för att balansera det gula, annars blir det bara "smutsgulbeige"

MVH/Christina.

*EDIT* om du är intresserad så kan jag maila några bilder till dig från vårt v-rum, inte för att det blir helt rättvisande men du får kanske en liten aning om hur den nyansen ser ut hos oss.
 
Vi har nästan samma som byggimpert i vårt arbetsrum, 2005-y40r. Den är ungefär lika mörk som byggpappen man köper på rulle och har på golvet men mer grå. Jag ville undvika cappuccinohållet så den är varm men inte särskilt gul.

Lycka till och fortsätt att köpa provburkar, det är definitivt det bästa sättet att se hur en färg funkar i just det rummet det gäller. Vi har också lagt ut en liten förmögenhet på att testa för att få rätt nyans... ;)

 
Nu Byggmyran så bör det finnas några bilder till dig :)

MVH/Christina.
 
Jag har använt Mio Sand som är beige /grå.

 
Har kollat på den oxå men dels är det för mycket "färg"
plus att jag vill ha den ännu lite gråare...

Har gjort ett eget hop-kok på en målerifirma- den
ser bra ut på provet, så jag tror jag kör på den.
Hoppas bara att den blir lika bra på alla de stora ytorna också!..... ;)
 
Testa alltid på en stor bit gipsskiva

Färgen kan blir väldigt annorlunda hos dig.

Jag gjorde en speciellblandning i färgaffären. Det såg perfekt ut.
När jag kom hem och målade på en bit gips var färgen helt annorlunda.

Belysning gör mycket till färgen.
 
Vi har en farg fran Farrow&Ball som later lite som vad du beskriver.....den heter "Clunch". Kopt i England men man kan bestalla via natet.

 
Sorry, visste inget annat satt.... :-/
 
Tack för hjälpen allihop!
Nu har jag köpt 24 liter av min specialmix! ( Egen blandning). Den blir kanon! Lite ljusgrå/beige-smutsig...
Ser ut som gipsskivan ungefär, fast snyggare!!
He, he... :D

 
Nithin skrev:
Jag håller på och lyser in Farrow&Ball kartan.
Ska kolla imorgon vad "Clunch" ligger på.
Lite onödigt att beställa från England.

// Nithin
Jag beställde Farrow&Ball's provkarta för ett par år sedan när vi planerade vårt hus via nätet, den var gratis och kom efter bara några dagar utan problem.
Jag har naturligtvis inte beställt färg därifrån men själva kartan var jättebra att ha, spec. om man läser engelska inredningstidningar för där finns massor med bilder på nyanser som ser kanon ut på bild och de brukar alltid skriva ut vad färgen heter (de anv. inte NCS) sen är det bara att jämföra orginalfärgkartan från F&B med våra NCS-prover.

Är väl inte aktuellt i just detta fall, men bara ett tips för dem som är intresserade av färger och nyanser, F&B var dessutom väldigt serviceminded så det var inga som helst problem att få deras fina kartor, utan någon som helst kostnad :)

//Christina.
 
Nithin skrev:
Tjena!

Jag är ju ingen expert direkt men för mig ter dig sig rätt självklart att om man vill kränga färg så ser det inte bra ut om man tar betalt för färgkartorna.
Förövrigt håller jag med,  det är jätte en fin karta!
(Bra kulörer)

"Clunch" blir översatt till NCS språk 1105-Y11R.
Närmaste färdiga NCS blir S1005-Y10R. Och den ligger väldigt, väldigt nära.

// Nithin
Hej Nithin.

Jag tycker du verkar vara jättebra på färg som tom. kan "översätta" proverna till ett exakt NCS-nummer :)

Vad använder du för verktyg till det, är det sånt som färghandlare använder om man kommer in med en bit av nåt målat för att bestämma kulör?? Nån "genomlysningsgrunka" av nåt slag?? Är det en dyr proffsapparat, eller är det nåt man skulle klara själv??

Som du hör så är jag inget proffs på färg alls men däremot väldigt intresserad av färg (eg. mest kulörer ;)) och jag menade nu inte att F&B's färgkarta är av nåt särskilt märkvärdigt snitt men den har fina kulörer i sig och är som sagt spec. kul att ha om man använder sig av utländsk press som inspiration. Och det var som sagt, hur enkelt som helst att beställa dem och av egen erfarenhet så vet jag att det är långt ifrån självklart att man som boende i Sverige får något skickat till sig utan kostnad om man beställer från utlandet via internet. Många verkar resonera som så att kan de inte ta betalt för en "gratisprodukt" så att det täcker utlägg för porto/frakt till Sverige så struntar de helt enkelt i att skicka den. Iof. sig inte helt svårt att förstå men ändå....., just därför blir man ju extra glad när grejerna kommer i postlådan efter ett par dagar, nästan som om man bodde i London ;)

MVH/Christina.
 
Nithin.

Absolut ingen fara för min del :D

5090 Euro :surprised:, det var inget för en glad amatör som jag, den kan man inte köpa för ro's skull.

Vilka metoder använder man för att få riktigt exakt??

MVH/Christina.
 
Nithin,
Kan man få hjälp med att bestämma NCS med en sån mätare i vilken färgaffär som helst, eller måste man investera i en sån dyr tingest själv?

Byggmyran,
Vad fick du fram för NCS på din specialmix? Blev det som du tänkt på väggarna?

Jag är mycket nyfiken, eftersom jag också är ute efter grå/beige färg... ::)

//Helena

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.