Jag har stängt av pumpen några dagar och trycket har med avstängd pump sakta gått ner från 1,2 bar med knappt 0,1 bar per dygn.
Kan jag vara säker på att det är luftningsventilen som är trasig som du skrev om i inlägget ovan.

Är det svårt att med några ord beskriva hur ett expansionskärl fungerar. Jag fattar inte sammanhanget mellan vatten och luft och det talas om en blåsa i expansionskärlet.
 
R
Exspansionskärlet ska ta upp tryckförändringen som sker vid olika temperaturer på vattnet , vatten går inte att komprimera , det ökar i volym med högre temp . och då sitter i kärlet en gummiblåsa på mitten som rör sig fram och tillbaka beroende på trycket .
Ett kärl ska förtryckas som det heter med ca 0,6 bar i tomt läge , blåsan går då ut och ställer sig mot väggarna ,
När det fylls på med vatten till 0,9 bar så pressas blåsan tillbaka mot mitten i kärlet och blir som en fjäder där för att utjämna
Annars kommer den säkerhetsventil som finns att öpnna på 1,5 bar och tömma ur lite
Det sitter som en bilventil under en troligtvis svart plastgrej på kärlet , peta lite kort på den , det ska pysa till som ett bildäck ,
inget vatten ska komma , samtidigt håller du koll på manometern , om den dyker snabbt ner på tryck , bör kärlet fyllas med luft
Samma aktivitet blir det vid påfyllning vatten , sticker manometern direkt upp i tryck , så ska det fyllas luft , i sämsta fall är det hål i blåsan ( gummit ) och då kan det komma vatten från ventilen , bara en sak kvar byta kärl
Om nu det saknas luft i kärlet så behöver det bara gå ur någon/ra centiliter för att trycket ska shun
NU kanske det inte är så i ditt fall då det varit tryckfall rätt länge , har du någon avstängning vid pumpen samt någon mer
ventil , så det går att stäng mot alla rör ut till elementen , du ska ha panna och pump avstäng då
Felsökning fyll till 1 ,3 bar stäng alla ventiler och vänta ett dygn , gå runt och titta om det är blött någonstans
En fråga till det var ingen källare med ingjutna rör i golv då
Hoppas att det rättat ut ??? angående kärl och blåsa
 
Hej. Det är torpargrund med rör som ligger i trossbotten. Jag har tittat efter läckor både vid pannan, elementen och taket i torpargrunden utan att hitta någon.

Förstår jag dig rätt om jag kan begränsa felet till expansionskärlet alternativt element/rörsystem genom att stänga ventilerna från elementen till pannan och helt enkelt slå av pannan för att sedan efter ett par dygn se om trycket har sjunkit eller ej. Sjunker trycket trots avstängd panna och stängda ventiler till elementen borde det ju vara expansionskärlet eller?
 
R
Hoppas att jag uppfattar dig rätt med avstängningen , är det två ventiler då som stänger på rören till elementen är det bra .
Först höjer du trycket till ca 1,5 bar sedan stänger du av och väntar ett dygn eller flera dygn , står trycket kvar då , så öppnar du en ventil , då kommer manometern att gå ner lite , vattnet har kallnat i rör/element
Att trycket minskar när du stänger av pannan är normalt då vattnet kallnar och minskar i volym .men inga dramatiska förändringar Går trycket ner mycket så fyll upp till 1,5 på kärlet finns det nog en plastgrej som går att ta bort , under finns en ventil
( är lika en bilventil ) tryck lite lätt på den , då ska det komma ett pys , inget vatten ., öppnar du säkerhetsventilen lite
och trycker dyker direkt så är det dåligt med luft i kärlet eller blåsan trasig
Lite att bita i men kom tillbaka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.