Jag var för första gången arbetslös, i ett par år, nu ett tillfälligt jobb på 12 mån. Jag behöver skaffa bil, besparingar finns, men tar hellre ett fördelaktigt lån, känns bättre :)

Jag vet att vissa belånar bostaden när man tar lån, och även belånar bostad vid billån, hur vanligt detta är vet jag ej.
Vad säger bankerna när man tar billån via ett bostadslån eller belånar huset? Eller är det så att folk som köper bil aldrig säger till banken att bil ska köpas utan gör en fuling o säger att man ska t.ex renovera?

Vad är fördelaktigast att göra när man ska belåna för en bil? Och blir jag begränsad som saknar fast jobb? (Kan tänka mig låna 150-170' sek, och bostaden min har små lån.)
 
LoweW
Hett tips är att bara prata med din bankman och vara ärlig. De är vana vid det mesta och säkert mer hjälpsamma om du är genuin och ärlig. Jag skulle säga att det är en självklarhet att du begränsas eftersom att du inte har en fast anställning.

Utan att veta din ålder, inkomst, storleken på dina besparingar, nuvarande lån eller din eventuella sambos inkomst, utan bara att du varit arbetslös i "ett par år" skulle jag säga att 150-170k kr är väldigt mycket att lägga på en bil i din situation.
 
Det är ju alltid fördelaktigare att låna på huset då räntan oftast är lägre där. Men då är du ju fast med en bil i den summan som tappar värde riktigt fort. Men det får du ju väga upp om du kan ta den kostnaden om du t ex behöver låna mer till något annat senare?

Sen kan jag personligen tycka det är lite udda att direkt köpa en bil för +150.000 för att ha till och från jobbet när man bara har ett tillfälligt jobb? Det finns väldigt många välskötta bilar i 10-30.000kr klassen i mindre format som gör jobbet exakt lika bra förrutom att du kanske inte får samma lullull eller komfort? Men det är bara en personlig åsikt.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.