Hej!

Håller på att renovera huset och just nu är det kök och vardagsrum som görs.
I stort sett är det bara några lister kvar, och det kan man ju vänta med i några år ;)
I samband med renoveringen så har jag lagt in golvvärme i kök och vardagsrum men jag får inte styrningen att funka.
Golvvärm-slingorna går till en fördelare och där har jag ställt in flödet på slingorna enligt ritningen jag fått från LK.
Golvvärmefördelaren matas sedan från en volymtank som är kopplad till bergvärmepumpen.
Eftersom vi har kvar radiatorer så sitter det en shunt på framledningen som blandar med returen, i och med att golvvärmen inte behöver lika hög framledningstemp som radiatorerna.
Denna shunt styrs genom bergvärmepumpen och en temperatursensor som sitter ca.1m fram på framledningsröret för golvvärmen.

Kollar man temperaturen på bergvärmepumpen så säger den att det t.ex är 26° på framledningen och känner man med handen så är det också varmt, men bara 3-4 meter fram på röret, uppe vid fördelaren, 6m ytterligare längre fram så är det kallt, termometern visar 19-20°.
Det är alldeles som att värmen kommer fram till sensorn som då säger åt pumpen att det är tillräckligt varmt och stänger då shunten så mycket att det knappt blir något flöde.
Om jag i stället vrider upp shunten manuellt så blir det varmt hela vägen fram till fördelaren och ut på slingorna.

Det sitter en cirkulationspump direkt vid volymtanken och en längre ut som är för radiatorern (denna pump är den som satt innan bergvärmen installerades och som sitter vid vedpannan)

Bifogar en lite skiss/ritning, sen om det blir tydligare eller inte vette fan :)
Vänster del är egentligen samma som höger, men på vänster syns tempgivarna och höger är mer korrekt på dragningarn.

Vad tror den samlade expertisen här, hur ska jag göra för att få styrningen att funka?

Med vänlig hälsning
Fredrik
 
R
Det ser ut som att GV är kopplat rakt på bara framledningen , det går inget bra , det blir lite som ett rörssystem där
i övrigt är det ett rörs , så koppla in returen på GV på returen på stammen sså kommer det nog att fungera
GV -värme av en shunt och den tempen ska kännas på utgående rör på fördelaren , i övrigt ska elementen ha lite varmare vatten och det får dom genom givare och shunt på framledning från VP/Tank
 
  • Gilla
Rydetoft89
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Det ser ut som att GV är kopplat rakt på bara framledningen , det går inget bra , det blir lite som ett rörssystem där
i övrigt är det ett rörs , så koppla in returen på GV på returen på stammen sså kommer det nog att fungera
GV -värme av en shunt och den tempen ska kännas på utgående rör på fördelaren , i övrigt ska elementen ha lite varmare vatten och det får dom genom givare och shunt på framledning från VP/Tank
Är nog i så fall min ritning som är otydlig, det går en framledning till fördelaren och en returledning från fördelaren.
Framledning från volymtanken delas där avgreningen går till shunten/GV-fördelaren och även rakt fram till radiatorer.
Returledning från volymtanken delas där avgreningen går till GV-fördelaren och även rakt fram till radiatorer.
 
R
Det är flödesrelaterat , kan du öka farten på GV-shunten , det gäller att få fart på flödet .tror att huvudpumpen suger lite hårt
det brukar bli lite konstigt på flödena i bland när det finns två pumpar
 
R rävlyan skrev:
Det är flödesrelaterat , kan du öka farten på GV-shunten , det gäller att få fart på flödet .tror att huvudpumpen suger lite hårt
det brukar bli lite konstigt på flödena i bland när det finns två pumpar
Ok. Jag provade att höja farten på nya pumpen imorse, får se om det hjälper.
Men du menar också att jag kanske kan sänka farten på gamla pumpen, som enbart sitter för radiatorerna?
Ett vettigt DeltaT på golvvärme brukar väl sägas vara mellan 5 och 7°?, men hur är det med radiatorsystemet, vad bör man ligga på där? Tänker att om jag sänker hastigheten på cirkulationspumpen för radiatorerna så kanske DeltaT blir för stort där med ojämn temp som följd?
Kanske bör nämna att det är ett hus från -74 med radiatorer som jag tror kallas TP10?, alltså enkla med konvektorplåt på baksidan.
 
R
Det med Delta T på GV ca 4- 5 C är beroende på slangarnas dim och flödet , tunna slangar högre fart för att få fram värmen
Du får prova vad som kan vara bra , tror nog att radiatorerna klara sig , kan t.o.m vara så att du ska öka farten på cirken till dom
för att få fram flöde till båda systemen , du har då info om minishunten då och där går att läsa hur det fungerar
 
Ingen skillnad efter att jag ökat farten på cirk.pumpen vid volymtanken.
Kollade på flödesmätarna för slingorna på fördelaren, det stod helt stilla.
Plockade bort temp.givaren för framledningen för golvvärmen, så att givaren bara hängde i luften (20° i rummet), tog en promenad och när jag kom tillbaka så hade shunten öppnat till max, det var bra med värme över fördelaren och nu gick det att avläsa ett flöde på flödesmätarna för slingorna.
Men så fort jag satte tillbaka temp.givaren mot framledningsröret så började shunten att stänga, inget konstigt egentligen då framledningstempen låg på ~32° och börvärdet 26°.
Dock så känns det som att shunten stänger helt, flödet försvinner över slingorna och tempen på fördelaren sjunker till ~19-20°.
När sen temperaturen börjar sjunka under börvärdet så öppnar shunt lite lätt, men det blir varmt på en gång vid temp.givaren och då tycker shunten det är dax att stänga och jag får inget flöde över fördelaren och värmen stannar någon meter efter shunten.

Kan jag vara rätt ute i min observation/tanke?
Om det nu är så, kan vara fel, vad bör jag börja med?

Borde inte flödet bibehållas någorlunda, men ska det vara svalare framledning blandas mer av returen in till framledningen?
Shunten är en ESBE ARA661.
 
R
För låg temp inställd i VP , fel placering givare , ingen cirkpump mellan shunt och fördelare/GV finns några olika inställningar Fabrikat Typ på VP
Ställdonet får bara en signal från något och reagerar på det , den begriper inget urdum
Ta ett foto på hur shunten är monterad
 
Vet inte om dessa bilder ger något, annars får jag ta andra när jag kommer hem.
Du skriver ingen cirk.pump mellan shunt och fördelare, och det stämmer, finns ingen pump efter shunten, behövs det en där?
Det sitter en pump precis ovan volymtanken, den pumpen sitter på framledningen för både GV och radiatorer.
Sen sitter även en pump längre in på framledningen, den sitter ovan vedpanna, det är den gamla pumpen som fanns för radiatorsystemet innan bergvärme och golvvärme kom in i bilden.
 
  • Komplex uppsättning av kopparledningar och ventiler med en cirkulationspump i en värmesysteminstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med kopparledningar, expansionskärl, pumpar och tankar i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
En cirkpump måste det vara , flödet måste finnas i hela kretsen , annars blir det bara när shunten öppnar för värme
En enkel skiss , se pumpen placering
 
  • Enkel skiss över värmesystem med panna, pump, fördelare, shunt och temperaturangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Suck, hur kan installationsfirman missa en sån sak!
Allt skulle vara; "förberett för dig att koppla in golvvärmen direkt på shunten".

Jaja, blir spännande att försöka montera upp en pump bland alla rör.
Tack för bollplanket och hjälpen. Får kolla med lokala VVSaren om lämplig pump.
 
R
Du får en inkopplingsanvisning som är för Nibe men är generellt för alla liksom din anläggning , den är lite liten men tror du kan se principen , det sitter en cirkpump i VP och den knuffar ut till radiatorerna och den tempen är lite högre än vad GV ska ha , så från dom rören tas ut till GV med en shunt som sänker tempen , om den shunten stänger så blir det stopp på flödet genom GV eftersom det inte finns en cirkpump så stannar flödet i GV , den shunten för GV ska sin egen styrning från VP ( kan finnas in och utgångar för externt system ) då gäller inställningarna i VP eller en separat reglercentral
Vilken VP har du , fabrikat typ ?
Schematisk illustration av inkoppling för två eller flera klimatsystem med shuntventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
e
 
R
Behövs inte om du har en shunt redan monterad men en pump måste till sen har du styrning från VP och den kommer inte upp i maxtemp för slangarna , där finns ingen fara med övertemp
Hur är det kopplat som på bilden # 12 , följ lite rör och se om det är så har gått igenom schemat och det finns reglering för en krets till , men om den är inkopplad kan jag inte säga , då ska det vara en tempgivare på röret ut till GV efter shunten och shunten ska vara kopplad på system 2 i VP
Då gör VP varmvatten i förhållande till uttempen för elementen , den är lite för hög till GV och då shuntas tempen ner till nivå på system 2 , allt det här ska installatören sköta om med två system och ställa in värdena plus att ge info om hur man sköter och ställer in olika värden
För långt bort för att hjälpa på plats
 
Jodå, funktion och koppling är exakt så som du skriver.
M.a.o så är det en cirk.pump som måste till.
Ska den på något vis varvtalsstyras från BVP? Min tanke är Nej, men man vet ju aldrig?

Jag har kikat lite i menyerna i pumpen och temp.givaren på framledning för GV reglerar Krets 2, och Krets 2 är inställd för GV.
Och shunten är också kopplad mot Krets 2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.