Jag har eternittak som jag helst inte vill röra. Däremot har jag en garagevägg i söderläge, utan fönster, i tegel och som är kanske 6 x 2,5 meter. Denna yta skulle passa passa utmärkt för solfångare i någon form. Men lutningen blir alltså 90 grader mot markplanet. Är detta tillräckligt bra förutsättningar för att gå vidare?

Nästa val står mellan vakuum och plana solfångare. När jag har tänkt solfångare har jag spontant tänkt plana, bl.a. av ekonomiska skäl. Men med den vinkeln som jag får är kanske vakuum ändå att föredra. Jag är mycket teknikvänlig men föredrar lowtech där det är möjligt. Kanske vakuumrör är att betrakta som lowtech nuförtiden?

Mitt egentliga alternativ är luft/vatten värmepump men jag vill hellre använda solen. Har vattenburen el idag.

Hur skulle ni gjort?
 
Sätt vakuumrör på garageväggen. Det går kanske att göra ett stativ som gör att de är lite sneda, dvs skjuter ut en bit i bottnen?
 
Vakuumrör på väggen med en 30% lutning som du får fixa med lite konsoller.
www.euronom.se tex....
Varför vill du inte röra eternittaket? Har du förutsättningar för solvärme där?
rogge
 
Jag vill minimera alla ingrepp eftersom huset med uthus är nästan 100 år gamla och nästan helt i orginalskick (och nyskick). Du motivlackar inte en renoverad T-Ford ... liksom.

Med solfångare på väggen kan jag mycket enklare återställa till orginalskick. Dessutom "försvinner" de mer ur blickfånget.

Är Euronom bra? Det här med integrerade solceller verkar ju vettigt men funkar det ?
 
Tittar du på sfinx vacuumrör så får du ju dem för lägre pris än vad traditionella paneler kostar...

Kolla på SP så finns en lista över alla bidragsberättigade solfångare och vilket utbyte de ger...

Konstruktionen känns väl inte så monsterstabil, men för att placera på en tegelvägg lär de fungera bra. Helt fristående vet jag inte om jag hade velat montera dem...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.