Jag är inte alls förvånad.

Själv har jag ju upplevt (i Finland) att arbetsgivaren krävde att man skulle betala stora summor kontant åt honom för att inte råka illa ut.
 
Mikael_L
Ja TV4 granskar just nu detta, det var mer inslag om det på TV4-nyheterna idag.
Timpenningar neråt 20:-, 35:- var tydligen rätt vanligt. osv

Nyberg-NR4-2016.jpg
 
Så låga löner har jag inte råkat ut för.......... men jag har råkat ut för åtskilliga arbetsgivare som har försökt övertala mig att arbeta för 7 eller 8 euro i timmen inklusive egna verktyg och arbetskläder. Ett års oavlönad prövotid är också en populär variant.

Andra saker jag har upplevt är asbestrivning utan skydd (som jag vägrade att utföra och hotades med uppsägning) och att sätta fasadplåt ända upp i gavelröstet på en tvåvåningsbyggnad stående på en skraltig aluminiumstege i hobbyklassen (med hot om löneavdrag för att jag vägrade att stå på nästöversta stegpinnen och skruva) och att arbeta stående på rundsidan av grävmaskinsskopan 5 meter över mark (med hot om löneavdrag för att jag använde egen säkerhetslina fäst i skopfästet).

Jag har också upplevt att chefen försökte tvinga mig att sätta företagets märke på mina egna privata verktyg och sedan "låna" dem åt honom för användning på andra byggen..... när jag inte gick med på det började han slå lovar kring min verktygsback tills jag hotade med yxan.

Jag har också upplevt att chefen krävde 12 timmars arbetsdag 6 dagar i veckan men bara 38 timmar i veckan var avlönade. Ingen rätt till semester och ingen rätt att ta ut intjänad övertid. Samt arbetsledaransvar för gänget som skulle riva asbest utan skydd. Allt för 2200 euro i månaden.

Bra att de börjar gräva i rötan!
 
  • Wow
kwasibengt
  • Laddar…
De är märkligt. Gå in på ett bankkontor och försök ta ut 50.000 och du blir nekad, för antingen har de inga kontanter eller så måste du deklarera vad du skall ha pengarna till.
Samtidigt kan en svartbyggare promenera runt och plocka ut 17 miljoner???
Är det inte tid för finansinspektion och banker att börja titta åt rätt håll och låta ärligt folk göra vad de vill med sina pengar
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Utländska företag fakturerar för jobb i Sverige, baltstaterna förekommer ofta, pengarna plockas ut via växlingskontor i Sverige (gick i alla fall för några år sedan) och betalas ut som svarta löner i Sverige. Svenska huvudpersonen involverad i det utländska bolaget.
 
Själv kan jag inte beställa ett paket skruv på Bauhaus utan att ha BankId... Men det går tydligen lät att skaffa sig både falsk identitet och konton för att plocka ut 17 miljoner från Sverige om man bara har lust och vilja.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Detta verkar som ett bra alternativ jämtemort de något snåla 3 12 reglerna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.