Vi hade el luftledning över en tomt vi äger, när den skulle grävas ner så visade man på karta och skulle dra rakt nedanför ledningen men det blev nästan precis i mitten av den smala tomten.... så det hade varit omöjligt att bygga vid ett senare tillfälle.

Kontaktade dom och fick el och fiber nergrävd i en släntfot nån meter från tomtgränsen så det blev bra.

Hur lång strecka är det frågan om? Maskin med förare lär kosta runt 1500/h

Kan det gå att frilägga bef kabel och flytta den utan att kapa?
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vi hade el luftledning över en tomt vi äger, när den skulle grävas ner så visade man på karta och skulle dra rakt nedanför ledningen men det blev nästan precis i mitten av den smala tomten.... så det hade varit omöjligt att bygga vid ett senare tillfälle.

Jag tror att den måste kapas för det är träd på sidorna om den, så går liksom inte bara att rulla åt sidan om man frilägger den...

Min pappa är grävare, får man ta upp den själv? Eller måste det vara "Telias folk" som gör det? Menar såklart inte att jag tänkt göra det på eget bevåg, men att man kanske kan minska kostnaderna om man gräver själv.

Det är en ganska bra bit. Avlång tomt på 8000m2. Och kabeln går på längden av tomten. Vågar inte gissa hur långt exakt.

Kontaktade dom och fick el och fiber nergrävd i en släntfot nån meter från tomtgränsen så det blev bra.

Hur lång strecka är det frågan om? Maskin med förare lär kosta runt 1500/h

Kan det gå att frilägga bef kabel och flytta den utan att kapa?
 
Jag tror att den måste kapas för det är träd på sidorna om den, så går liksom inte bara att rulla åt sidan om man frilägger den...

Min pappa är grävare, får man ta upp den själv? Eller måste det vara "Telias folk" som gör det? Menar såklart inte att jag tänkt göra det på eget bevåg, men att man kanske kan minska kostnaderna om man gräver själv.

Det är en ganska bra bit. Avlång tomt på 8000m2. Och kabeln går på längden av tomten. Vågar inte gissa hur långt exakt.

Kontaktade dom och fick el och fiber nergrävd i en släntfot nån meter från tomtgränsen så det blev bra.

Hur lång strecka är det frågan om? Maskin med förare lär kosta runt 1500/h

Kan det gå att frilägga bef kabel och flytta den utan att kapa?
 
Det är 125m kabel som går över tomten.
 
Jag skulle trots allt börja med att kontakta Telia för att få ett svar på hur omfattande det utifrån fiberdelen.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
B
Risken är kanske att förre ägaren gav ok på att dra fibern över tomten?
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Om det är en större ledning så innehåller den många fiber. Jag skulle tro att den dyra delen är isåfall inte grävningen, utan att dra i nya fiber i ledningen.
 
  • Gilla
Seet och 1 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
Risken är kanske att förre ägaren gav ok på att dra fibern över tomten?
Ja, precis så är det.
 
hsd
Förmodligen är det banverkets stora fiber, hör till stamnätet ,ligger inte i rör och den får Du förmodligen inte röra
Skulle banverket gå med på flytt får Du säkert betala rubbet
Det är minst 6-700 fiber i en sådan kabel
 
Redigerat:
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Hade stamfiber på min tomt, gick som ett L på tomten och rundade huset, en meter från fasad, en gavel och långsida Hade byggrätt på tomten, men fick inte bygga där befintligt hus stod. "Byggförbud för all framtid" fick jag till svar när jag undrade om bygga ut ist för bygga nytt.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Hade stamfiber på min tomt, gick som ett L på tomten och rundade huset, en meter från fasad, en gavel och långsida Hade byggrätt på tomten, men fick inte bygga där befintligt hus stod. "Byggförbud för all framtid" fick jag till svar när jag undrade om bygga ut ist för bygga nytt.
Oj! :surprised:
 
hsd hsd skrev:
Förmodligen är det banverkets stora fiber, hör till stamnätet ,ligger inte i rör och den får Du förmodligen inte röra
Skulle banverket gå med på flytt får Du säkert betala rubbet
Men TS skriver att det är Telia fiberstråk för Trafikverket har väl kvar sin egen infrastruktur?
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Gissningsvis drog man kablar för diverse saker utmed järnvägarna.
Stamfibern på min tomt var tidigare telekablar, dom gick utmed gamla landsvägen som då passerade huset jag hade.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Förmodligen är det banverkets stora fiber, hör till stamnätet ,ligger inte i rör och den får Du förmodligen inte röra
Skulle banverket gå med på flytt får Du säkert betala rubbet
Det är minst 6-700 fiber i en sådan kabel
Nää några 6-700 fibrer kör ingen med i stamnät. Frågan är om det görs lokalt ens.
Stamnätet i Banvallen va iaf för några år sedan vanligt med 12 och 24 fiber och upp till 36 på de stora stråken runt Stockholm.
Och sedan dess har utrustningarna blivit så mycket bättre att det inte behövs fler fibrer utan tvärt om.

Men tilbaka till TS fråga.
Då Telia har rätt att ligga där får du med stor sannorlikhet betala för hela flytten och ev även för nya servitut om den behöver det. Har svårt att se att de skulle tillåta någon att gräva upp själv för att spara kostnader.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.