Vi har byggt ett nytt hus för nästan 2 år sedan och i då ingick det vitvaror från Siemens. Nyligen upptäckte vi att det fanns lite vatten på golvet precis i framkanten på kylskåpet. När vi drog ut det så fanns det vatten på plastskyddet men även under, och naturligtvis så hade ekparketten fått stryk. Vi kontaktade då hustillverkaren eftersom vi fortfarande har garanti men de sa att vi skulle ta kontakt med försäkringsbolaget. De påpekade att om de tog dit en servicetekniker från Siemens och de inte hittade något fel fick jag betala teknikern. Vi anmälde skadan och idag var skaderegleraren här och undersökte skadan. Han påpekade att detta har blivit vanligare och vanligare, speciellt efter denna sommar. Han trodde också att det inte var "något fel" utan att troligen var koppen bakom kylet överfullt och att det kan hända igen. Hur kan Siemens säga att det inte är något fel? Varför ska jag och försäkringsbolaget betala för en dålig konstruktion? Det kunde ju åtminstone finnas ett larm på behållaren. Är det någon som reklamerat ett kyl på grund av detta och vad har man för chans att driva detta?
Har också läst på bl.a detta forum att det är ganska vanligt.
 
  • Vattenskada på ekparkettgolv nära vit kyl, antydan till skada från kylskåpsläcka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du rensat tövattenhålet?
 
torbeno torbeno skrev:
Har du rensat tövattenhålet?
Det var det första jag kollade innan jag tog kontakt med bolaget. Vattnet går igenom hålet och inte genom dörren.
 
Det ser onekligen ut som den som har monterat detta har misslyckats med kylunderlägget...
 
D DFYD123 skrev:
Det ser onekligen ut som den som har monterat detta har misslyckats med kylunderlägget...
Kylunderlägget är inte felmonterat. Inte enligt teknikern. Troligen har vattnet runnit under i framkant enligt honom. Problemet enligt mig är inte underlägget. Det ska ju bara ta upp lite men här har det handlat om rätt mycket vatten. Varför klarar inte kylet att ta hand om vattnet eller åtminstone larmar när behållaren håller på att bli full?
 
Jomen skyddet ska leda fram vattnet så ni uppmärksammar det nu har ju vattnet runnit tillbaka under och då gör det ingen nytta... lite för trångt mellan täcksidorna så den bågnar och därför släpper tejpen under som ska förhindra att vattnet rinner tillbaka under...
 
Jag har siemens kyl och dräneringshålet var igångsatt. Försökte peta med olika föremål och till slut fastnade det jag rensade med och jag drog då fram kylen för att peta loss bakifrån. Då såg jag att det var fukt bakom och under skyddet på golvet
Det verkar som att dessa skydd ger en delvis falsk säkerhet när det blir såhär .
 
D DFYD123 skrev:
Jomen skyddet ska leda fram vattnet så ni uppmärksammar det nu har ju vattnet runnit tillbaka under och då gör det ingen nytta... lite för trångt mellan täcksidorna så den bågnar och därför släpper tejpen under som ska förhindra att vattnet rinner tillbaka under...
Det var inte skyddet
D DFYD123 skrev:
Jomen skyddet ska leda fram vattnet så ni uppmärksammar det nu har ju vattnet runnit tillbaka under och då gör det ingen nytta... lite för trångt mellan täcksidorna så den bågnar och därför släpper tejpen under som ska förhindra att vattnet rinner tillbaka under...
Dt bågnade inte och vi såg det till slut men troligen så lutar golvet lite mot väggen och inte ut från kylskåpet. Dessutom så slutar plasten en centimeter in framför kylskåpet och då svårt att se vattnet. Som jag skrev så sa teknikern att det inte var fel på plasten. Min fråga är varför det kommer så mycket vatten och varför klarar inte kylskåpet av att ta hand om vattnet? Plasten är bara till för att ta upp lite vatten om något skulle gå fel. Annars skulle plasten vara utformad med kanter runt om. Då kan den ta upp en hel del vatten utan att det kommer på golvet.
 
P Pin skrev:
Jag har siemens kyl och dräneringshålet var igångsatt. Försökte peta med olika föremål och till slut fastnade det jag rensade med och jag drog då fram kylen för att peta loss bakifrån. Då såg jag att det var fukt bakom och under skyddet på golvet
Det verkar som att dessa skydd ger en delvis falsk säkerhet när det blir såhär .
Hålet var inte tätt. Teknikern trodde att koppen blev överfull.
 
hsd
Det är meningen att koppen som sitter på kompressorn ska bli så pass varm att vattnet avdunstar
 
O ovesei skrev:
Det var inte skyddet

Dt bågnade inte och vi såg det till slut men troligen så lutar golvet lite mot väggen och inte ut från kylskåpet. Dessutom så slutar plasten en centimeter in framför kylskåpet och då svårt att se vattnet. Som jag skrev så sa teknikern att det inte var fel på plasten. Min fråga är varför det kommer så mycket vatten och varför klarar inte kylskåpet av att ta hand om vattnet? Plasten är bara till för att ta upp lite vatten om något skulle gå fel. Annars skulle plasten vara utformad med kanter runt om. Då kan den ta upp en hel del vatten utan att det kommer på golvet.
Plasten under kylen är till för att du ska se när det blir en läcka i kylskåpet, i detta fall har vatten runnit under och då måste någon monterat skyddet fel.
 
P Pin skrev:
Jag har siemens kyl och dräneringshålet var igångsatt. Försökte peta med olika föremål och till slut fastnade det jag rensade med och jag drog då fram kylen för att peta loss bakifrån. Då såg jag att det var fukt bakom och under skyddet på golvet
Det verkar som att dessa skydd ger en delvis falsk säkerhet när det blir såhär .
Då har någon monterat skyddet fel
 
Tanken med skyddet är inte att kunna fånga upp en massa vatten utan att uppmärksamma användaren att det är ett bekymmer som måste åtgärdas... om skyddet hade varit monterat som det skulle så hade ni förmodligen sett detta tidigare och inte haft det problemet ni nu har... det ska inte sluta en cm innanför skåpet...
Den här sommaren som varit så varm så vi alla har förmodligen sprungit betydligt mer i kylskåpet än vanligt och därför har det blivit mer kondensvatten än vanligt normalt kan koppen på kompressorn ta hand om det men det kanske blev lite för mycket denna sommar men då är det bra med ett underlägg som visar på att det finns ett problem...
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det är meningen att koppen som sitter på kompressorn ska bli så pass varm att vattnet avdunstar
Troligen är att det inte hunnit med att avdunsta allt och att det kommer mer än den klarar av. Vi är två äldre personer i huset och inte varit hemma under tre veckor i sommar, så dörren till kylskåpet har nog inte öppnats ovanligt mycket. Tänk en barnfamilj då alla är hemma hela sommaren. Ska inte ett kylskåp klara detta? Vad jag försöker få fram är att tekniken är undermålig. Rent sagt, för dålig kvalitet. Det måste kunna gå att bygga detta bättre.
 
O ovesei skrev:
Troligen är att det inte hunnit med att avdunsta allt och att det kommer mer än den klarar av. Vi är två äldre personer i huset och inte varit hemma under tre veckor i sommar, så dörren till kylskåpet har nog inte öppnats ovanligt mycket. Tänk en barnfamilj då alla är hemma hela sommaren. Ska inte ett kylskåp klara detta? Vad jag försöker få fram är att tekniken är undermålig. Rent sagt, för dålig kvalitet. Det måste kunna gå att bygga detta bättre.
Man kan såklart tycka att tekniken kan vara bättre men eftersom den tekniken i form av en varning nu har flyttats över till en extern del under skåpet istället är det viktigt att man monterar den rätt...jag tycker fortfarande man kan ställa frågan till den som monterat, om det nu är så att ni aldrig dragit fram skåpet själva efter det vill säga, tycker det både ser ut som och även ni påpekar att den förmodligen ligger för långt in och har därför inte fungerat som den varning den ska göra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.