M
Vid renovering av vårt badrum i radhuset behöver jag ta ner gipslagren även på väggen mot grannen. Väggen är naturligtvis en "avskiljande brandvägg" och byggd som bilden visar nedan. Jag vill sätta upp 15 mm konstruktionsplywood under det nya gipslagret i vårt badrum. Handläggaren på bostadsrättsföreningens försäkringsbolag menade att om jag sätter plyfan mot reglarna och ETT lager gips ovanpå så är väggen fortfarande klassad som 60 minuters brandmotstånd. Kan det stämma? All info jag kan hitta säger TVÅ lager gips när konstruktionen är som på bilden.
 
  • Sektionsritning av en brandvägg med skikt av gips, glasull, träreglar och luftspalt i ett radhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Ta ett lager plywood och två lager gips
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
M Marcus Nielsen skrev:
Vid renovering av vårt badrum i radhuset behöver jag ta ner gipslagren även på väggen mot grannen. Väggen är naturligtvis en "avskiljande brandvägg" och byggd som bilden visar nedan. Jag vill sätta upp 15 mm konstruktionsplywood under det nya gipslagret i vårt badrum. Handläggaren på bostadsrättsföreningens försäkringsbolag menade att om jag sätter plyfan mot reglarna och ETT lager gips ovanpå så är väggen fortfarande klassad som 60 minuters brandmotstånd. Kan det stämma? All info jag kan hitta säger TVÅ lager gips när konstruktionen är som på bilden.
Det stämmer, du kan byta ut ena lagret mot plyfa och behålla brandklassningen
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
M
A Autodidak1 skrev:
Det stämmer, du kan byta ut ena lagret mot plyfa och behålla brandklassningen
Tack! Det vore smidigt. Har du möjligen nån länk där man kan få det bekräftat?
 
M
A Autodidak1 skrev:
Finns med i bibeln [länk]
Ja, jag kollade där tidigare och om jag fattar rätt så utläser jag att det måste vara 95 mm regel om ett lager gips ska räcka för 60 min. Eller fattar jag fel? Mycket att lära här känner jag :D
 
Åsa Lund
M Marcus Nielsen skrev:
Ja, jag kollade där tidigare och om jag fattar rätt så utläser jag att det måste vara 95 mm regel om ett lager gips ska räcka för 60 min. Eller fattar jag fel? Mycket att lära här känner jag :D
Så som jag tolkar tabellen håller jag med om det ska vara 95 mm regel och stenull i väggen.
Frågan är om brandklassen dessutom är REI60?
 
M Marcus Nielsen skrev:
Ja, jag kollade där tidigare och om jag fattar rätt så utläser jag att det måste vara 95 mm regel om ett lager gips ska räcka för 60 min. Eller fattar jag fel? Mycket att lära här känner jag :D
Du har 2x70 mm reglar med luftspalt mellan, dvs 140mm reglar + 20 mm luft.

Sen är det som Tergo påpekar, även kaklet bättrar brandklassen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.