Hej! Går i tankarna på att köpa ett hus från 40-talet, 1,5plans med källare (ca 100m2 boarea + ca 70m2 biarea. Sandsten)
Men nackdelen är att nästan inget är gjort med huset sen de byggdes.
Taket är bytt för ca 10 år sen enligt grannen.
Finns en toa.. ingen dusch. (Gammalt badkar i källaren) så badrum med dusch/bad är prio 1 i såna fall.
•Behövs bytas både avlopp och rör från köket.
•Installera bergvärme.
•Fixa ny el i hela huset.
•Renovera alla rum.
•Renovera större delen av köket.
•helt ny toa (på övervåningen?)
•installera fiber
•dränera

Osv osv

Är de nått ni skulle våga sattsa på?
Huset i sig är relativt billigt.
Men alla andra kostnader jag är nojig och rädd för att dom kommer springa iväg..
 
  • Gilla
Pedan
  • Laddar…
Är inte besiktat heller! (Ska dock göra de innnan affär om jag kommer så långt)
 
optimum
Förutom gott om tid och pengar behöver du ett stabilt förhållande där båda parter är med på vad en totalrenovering innebär och ni bör ha lätt för att komma överens i god tid om hur saker ska bli efterrenoveringen. Dessutom bra tålamod för saker ni kommer hitta under renoveringen, typ dolda fel mm.

För många äktenskap har gått åt skogen då man blir osams under renoveringen och tröttnar på att "det aldrig blir färdigt"
Alltså jäkligt bra tålamod.

Men det kan även bli fantastiskt.

Och gör en realistisk budget först.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
Omöjligt att svara på, ska ni göra mycket själv så måste man ha gott om tid och gilla renovering mer än något annat. ligger huset i obygd så får man kanske inte igen pengarna?
 
  • Gilla
Madelenh
  • Laddar…
Som sagt, antingen måste man göra en hel del själv, eller ha mycket pengar.

OM elen verkligen är ifrån 40 talet, så kan det behöva vara prio ett. Ledningar från den tiden har en isolering av textil och gummi. Gummit började krackelera redan efter typ 10 år. Och idag är isoleringen oftast i ett skick som förvandlas till vitt pulver om man rör vid det. Och det kan räcka med vibrationerna från hammarslag någonstans i huset.

Någon gång på 50 talet gick man över till PVC isolerade trådar, samma som idag. Ledningar från 55 kan vara i nyskick fortfarande.

Men jag är skeptisk till att elen verkligen inte är bytt någon gång.
 
  • Gilla
Madelenh
  • Laddar…
Kostnaderna kommer att dra iväg, det gör de alltid. Men om man på vägen lär sig göra mycket själv (vanliga rum med målning, tapetsering och golvläggning är ju inte svårt och eventuella misstag ger inga permanenta skador) och tar det lugnt med renoveringarna så att man hinner spara ihop lite är det inga konstigheter.

En noggrann plan så att huset är beboeligt medan ni renoverar är viktigt, och att ta ett rum i taget och SLUTFÖRA innan man börjar på nästa projekt. Taket bör ni givetvis kontrollera noga, men det ska väl vara okej. Planera även in dräneringen tidigt, så att sedan trädgården kan göras i ordning. när man fixat en bra altan med grill och matplats under tak kan man sedan planera in köksrenovering under sommaren, då mycket av matlagningen kan ske utomhus eller utan tillagning. Renovera kök på vintern och leva med mikromat i vardagsrummet och hämtpizza flera veckor är mindre kul.
 
  • Gilla
zniff och 3 till
  • Laddar…
Åh vilken tur att jag hitta denna sida!
Har ingen erfarenhet av att renovera mer än att måla oså. Så sånt arbete med att va de innebär kan man nog fixa till själv. Är mer dom större jobben med som man måste läja in, så som vvs och el.

Dränera hus har jag gjort två gånger med hjälp av familjen, oså de kan vi nog fixa förutom att gräva upp runt. (Gjordes senast 73)

Ska man försöka tänka lite överdriven kostnad på allt man tänker fixa? Så man inte blir överraskad?
 
Jag brukar göra så iallafall och då brukar det landa rätt.
Eller så gör man detaljerade budgetar.
När man tar in folk kan man ju helt enkelt strunta i att räkna med ROT-avdraget.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag brukar göra så iallafall och då brukar det landa rätt.
Eller så gör man detaljerade budgetar.
När man tar in folk kan man ju helt enkelt strunta i att räkna med ROT-avdraget.
Jag får räkna på de lite mer skarpt.
Ja de gör jag/vi såklart för att få en korrekt budget sen.
 
  • Gilla
John_Anders
  • Laddar…
M Madelenh skrev:
Jag får räkna på de lite mer skarpt.
Ja de gör jag/vi såklart för att få en korrekt budget sen.
När du är klar tar du summan och dubblar den då hamnar du förmodligen hyffsat nära.
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Jag tänker att har ingen renoverat huset på 40 år och det ändå är intakt (om än omodernt) så finns förhoppningsvis inte så mycket otrevliga överraskningar heller så som knasiga våtrum osv.
 
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Vad kostar renoveringsobjektet och vad kostar ett renoverat hur i samma område? Det är den första frågan man ska ställa sig innan man köper ett objekt.
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
Det kan vara en fördel om nästan inget är gjort. Då finns det inte några konstiga renoveringar heller. Husen byggdes oftast rätt bra när de vare nya. Men olika ägare under åren kan ha hitta på mer eller mindre dåliga fusklösningar vid utbyggnader osv.

Jag tittade som exempel på ett äldre fritidshus. Där hade de gjort två utbyggnader i "modern tid". Båda var nya rum på en bef. altan av trä. Visade sig att altanerna stod på plintar av trä, nedgrävda i marken. Och i ena utbyggnaden har snålat med takstolarna, typ 2,5m mellan takstolarna. Ursprungsbyggnaden var i skapligt skick. Men utbyggnaderna är i princip rivningsobjekt.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Rent allmänt så skulle jag hellre köpa ett orenoverat hus som verkar välbyggt enligt sin tids standard än att köpa ett hus som har fuskrenoverats och fuskmoderniserats i flera steg. Helt enkelt för att man har större chans att se vad man får för pengarna om röta och elände inte är dolt bakom gips och målfärg och för att det är lättare att åtgärda felen då grunden och stommen är enhetlig och fungerar så som byggaren tänkte sig.

Fast..... det kräver att man har ett stabilt förhållande och är händiga och har tålamod.
Ingenting kommer av sig själv i ett gammalt hus men låter man det ta tid och gör mycket arbete själv kan man få ett billigt och bra hus och bli skuldfri före pensioneringen och bo kvar när nyhusfolket måste sälja sina hus för att de inte klarar lånet.
Allt behöver ju inte heller vara enligt dagens mode för att man skall kunna bo och leva. Tvåglasfönster och självdragsventilation duger gott. Med den inställningen räcker pengarna långt.

En sak som lönar sig att känna till är att den tidens källare är konstruerade för att släppa in litet fukt. Fukten avdunstade på insidan av stenväggarna och sögs ut genom vedpannan. Så länge man har bara stenvägger och betonggolv i källaren och så länge man eldar åtminstone sporadiskt i någon eldstad fungerar systemet väl men då folk moderniserar sina källare och börjar värma enbart med latmansvärme blir det ofta problem.
Man kan minsta fuktvandringen genom att dränera och sätta frigolit och någon grundisoleringsmatta på utsidan men man skall aldrig lita på att fuktvandringen avstannar.

AnnaH har förövrigt ett mycket bra inlägg!
 
  • Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Vad kostar renoveringsobjektet och vad kostar ett renoverat hur i samma område? Det är den första frågan man ska ställa sig innan man köper ett objekt.
Budet på huset just nu är på 600k (inte besiktat och säljaren är familj till den som ägde huset då denna gått bort, så den har avskivit sig alla fel som kan komma upp osv) ,ligger rätt centralt, 1-2km från centrum. På en återvändsgata , grannar på var sida men fri baksida med lite träd och sen gärde (inte så stor tomt, slutar vid träden) . Hus i samma ort ligger ute med utgångspris runt 1,2-2,3 miljoner . Beroende på storlek och läge
 
  • Gilla
Stugrenoverare och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.