Hej.
Med hjälp av en god vän har jag äntligen fått gjutigt i sommarstugan. Det är ett gammalt kök som nu ska bli wc istället. Tanken var att jag skulle regla upp väggarna själv, men som amatör tycks det vara svårare än jag trott.
Väggarna skiljer sig mellan ~2-4cm uppifrån och nertill, beroende på vart man mäter.
Jag tänkte regla med stående reglar 45x45 eller 45x70, el till tvättmaskin ska förberedas för sedan antar jag att vattenrör till handfat, dusch, och tvättmaskin är snyggast om man drar det i väggen? Därav funderar jag om liggande reglar är bäst ändå? Behöver alla tips jag kan få. Tanken är att det ska upp kakel på väggarna sedan, dum idé med tanke på utgångsläget?
 
  • Rått och renoveringsklart gammalt kök med markerade områden för wc, dusch, tvättmaskin och handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
m2h m2h skrev:
Hej.
Med hjälp av en god vän har jag äntligen fått gjutigt i sommarstugan. Det är ett gammalt kök som nu ska bli wc istället. Tanken var att jag skulle regla upp väggarna själv, men som amatör tycks det vara svårare än jag trott.
Väggarna skiljer sig mellan ~2-4cm uppifrån och nertill, beroende på vart man mäter.
Jag tänkte regla med stående reglar 45x45 eller 45x70, el till tvättmaskin ska förberedas för sedan antar jag att vattenrör till handfat, dusch, och tvättmaskin är snyggast om man drar det i väggen? Därav funderar jag om liggande reglar är bäst ändå? Behöver alla tips jag kan få. Tanken är att det ska upp kakel på väggarna sedan, dum idé med tanke på utgångsläget?
Tänk på att inbyggda vattenrör i yttervägg kan vara riskabelt om ytterväggen har tunn isolering. Ska du gå all in med säker vatten lösning så är det 45x70 som gäller, cc45. Bestäm först om du ska göra ett våtrum enligt försäkringsbolagens och säker vatten eller en egen skunklösning. Det styr sedan hur du kan/måste göra.
 
P Per i Hamrånge skrev:
Tänk på att inbyggda vattenrör i yttervägg kan vara riskabelt om ytterväggen har tunn isolering. Ska du gå all in med säker vatten lösning så är det 45x70 som gäller, cc45. Bestäm först om du ska göra ett våtrum enligt försäkringsbolagens och säker vatten eller en egen skunklösning. Det styr sedan hur du kan/måste göra.
Ytterväggarna har 70mm+45mm just nu, sedan 45mm på imsidan nu också, är det tillräckligt?
Ok jag tänkte göra det så seriöst det går, har många duktiga bekanta jag kan rådfråga om jag kör fast. Hur brukar det vara på nybyggen, lägger man oftast rören på utsidan?
 
M
m2h m2h skrev:
Ytterväggarna har 70mm+45mm just nu, sedan 45mm på imsidan nu också, är det tillräckligt?
Ok jag tänkte göra det så seriöst det går, har många duktiga bekanta jag kan rådfråga om jag kör fast. Hur brukar det vara på nybyggen, lägger man oftast rören på utsidan?
Här finns en hel del matnyttigt.
https://www.sakervatten.se/FILEARCHIVE/8390434DA14B85FD0431CBD51BCAA1D3.pdf

Man lägger oftast vatten i väggen idag med "rör i rör" för att det blir snyggt. Notera bara att du inte får ha några kopplingar inne i väggen utan måste ha ett fördelarskåp.
 
m2h m2h skrev:
Ytterväggarna har 70mm+45mm just nu, sedan 45mm på imsidan nu också, är det tillräckligt?
Ok jag tänkte göra det så seriöst det går, har många duktiga bekanta jag kan rådfråga om jag kör fast. Hur brukar det vara på nybyggen, lägger man oftast rören på utsidan?
Jag hade ett hus med 120mm isolering i yttervägg. Vi la på 45mm reglar och isolering på insidan. I installationsskicket lades rör-i-rör. Detta frös. Det räcker med att det är någon liten glipa eller otäthet i ytterväggen där kall luft kan krypa in så fryser det. Med utanpåliggande rör (åtminstone på ytterväggarna) blir detta aldrig något problem.
 
Tack för PDF filen, mycket bra information där.
Då kanske det rätt bäst att lägga vatten på utsidan. Tänkte börja regla upp väggarna, ska man ha syllpapp emellan golv och regel eller räcker det att ha någon centimeter mellanrum? Flytspackel ska också på golvet, ska det göras först?
 
M
m2h m2h skrev:
Tack för PDF filen, mycket bra information där.
Då kanske det rätt bäst att lägga vatten på utsidan. Tänkte börja regla upp väggarna, ska man ha syllpapp emellan golv och regel eller räcker det att ha någon centimeter mellanrum? Flytspackel ska också på golvet, ska det göras först?
Invändigt behövs inte syllpapp. Det är bara för att hindra fukt att gå upp från marken i ändträ. Du ska ju helskruva plyfan, alltså runt om hela skivan. Så sätt först reglar i tak och golv och de stående reglarna mellan dem. På med plyfa och sen gips. Flytspackla sist. Dels är det lättare att bygga skivor innan flytet eftersom golvet är (förhoppningsvis) mer rakt så du slipper kapa skivorna allt för ojämnt. Och dels gör flytspacklet mot gipset att det blir en tät skarv där det inte blir nån risk att tätskiktet kan gå hål på pga av ihålighet bakom. Glöm inte att lyfta plyfan ca 10 mm från golvet.
 
  • Gilla
m2h
  • Laddar…
M
m2h m2h skrev:
Väggarna skiljer sig mellan ~2-4cm uppifrån och nertill, beroende på vart man mäter.
Jag tänkte regla med stående reglar 45x45 eller 45x70
Du har ju möjlighet att räta upp väggarna när du sätter de nya reglarna. En diff på 4 cm i ett hörn ser inte jätteroligt ut med kakel. I alla fall inte med mindre plattor.
 
Vi lade cellplast innan gjutning för att dämpa köldbryggan, hur ska man göra med detta? Bästa är väl om cellplasten kan sticka upp en bit innan regeln kommer, går det eller hur ska man göra? Bifogar två bilder så ni ser vad jag menar.
 
  • Renoveringsprojekt med synlig cellplast och verktyg på ett betonggolv vid ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cellplast som isolering vid gjuten kant, träbitar och rostig handsåg på byggplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Petjoha
  • Laddar…
Det enklaste är om du bygger en bur av reglar som är i lod. Således tar du en överliggare och en underliggare som du monterar lika långa reglar emellan. Tänk på att i hörnen ska du dels kunna skruva ihop buren och dels kunna skruva plyfa och våtrumsskivor, det är lätt glömma bort det. Man behöver alltså två reglar i varje vägg i varje hörn. Om fönstret inte är lod är det oftast lättare att såga till sneda salningar än att att kakla väggar som inte är i lod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.