Vet inte om det hamnar i rätt kategori men jag gör ett försök :D

Gäller ett hus med en utbyggnad från 1994, ångspärren har blivit felmonterad och det har lett till att det har blivit lokala områden där det blir kondensutfällning och mögel.

Hur såg byggregler osv ut på den tiden?
Plasten är alltså inte tät mellan tak och vägg, tänkte höra med er om de finns något att hämta hem hos snickaren eller om jag måste anlita någon annan för att åtgärda detta.

På bilden ser ni att de ligger plast ovanför innertaket, där är panel/spont. Sedan är det monterat plast på väggen, kanten på plasten ser man bakom taklisten från insidan. På ursprungsdelen är det normal takhöjd medan i utbyggnaden går det upp till nock, hoppas ni kan tyda bild.

Tack i förhand :D
 
  • Felmonterad ångspärr vid träpanel och taklist som visar plastkanter och möjligt kondensproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1994 tror du på livstids garanti ?
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Det syns inget mögel?
 
Byggregler avseende diffusionsplast såg nog rätt lika ut då som de gör idag. Detta saknar dock betydelse då det är 24 år sen, finns ingen du kan få att fixa detta åt dig eller få att betala det.
 
F Finndjävel skrev:
Det syns inget mögel?
En bild ifrån vintras
 
  • Synliga frostskador och kondens mellan träbjälkar och isolering under ett hus vintertid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V vectrex skrev:
Byggregler avseende diffusionsplast såg nog rätt lika ut då som de gör idag. Detta saknar dock betydelse då det är 24 år sen, finns ingen du kan få att fixa detta åt dig eller få att betala det.
Tack för ett bra svar :)
 
Jag har lite svårt att se vad bilden på ångspärren har med ditt mögel i undertaket att göra.

Om du har ett läckage i tak/vägg-anslutning så bidrar det kanske till en förhöjd fuktnivå på vinden (men antagligen inget problem ändå). Det kommer garanterat inte se ut som på din mögelbild med ett väldigt lokalt mögelangrepp - kanske missförstår jag dock situationen utifrån bilderna du lagt upp. Baserat på den info du lämnat här skulle jag gissa på ett läckage ovanifrån, otät underlagspapp, spik genom taket eller liknande.

Om du hade förhöjd fuknivå på vinden, sådan att den hade någon avgörande betydelse, skulle du ha prickar över hela råsponten.
 
Är det där allt som hänt på 25år så är det inget stort fel snickarn gjort.
Såg du inget på besiktningen när du köpte huset?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har lite svårt att se vad bilden på ångspärren har med ditt mögel i undertaket att göra.

Om du har ett läckage i tak/vägg-anslutning så bidrar det kanske till en förhöjd fuktnivå på vinden (men antagligen inget problem ändå). Det kommer garanterat inte se ut som på din mögelbild med ett väldigt lokalt mögelangrepp - kanske missförstår jag dock situationen utifrån bilderna du lagt upp. Baserat på den info du lämnat här skulle jag gissa på ett läckage ovanifrån, otät underlagspapp, spik genom taket eller liknande.

Om du hade förhöjd fuknivå på vinden, sådan att den hade någon avgörande betydelse, skulle du ha prickar över hela råsponten.
Det är inte ovanifrån, i somras lades det på ny papp, nya plåtar och pannor. Idag är möglet behandlat och rengjort men man ser nu när det börjar bli kallare om nätterna att det blir fläckar utav fukt på råsponten. Blir inte mitt på råsponten i utrymmet, det syns att det kommer från dom svarta/bruna skivorna som håller isoleringen på plats. Kommer där skivan möter råspont. Ska se om jag kan få en bild på det någon dag, det torkar upp under dagen.
 
Vad är det för ventilation i huset?

Plastningen, eller bristerna i den kan vara en orsak. Men man kan minska problemet om det är lagom mycket undertryck i huset.

man kanske borde undersöka noga att det inte handlar om vatten utifrån, att taket läcker.
 
S Slb2018 skrev:
Det är inte ovanifrån, i somras lades det på ny papp, nya plåtar och pannor. Idag är möglet behandlat och rengjort men man ser nu när det börjar bli kallare om nätterna att det blir fläckar utav fukt på råsponten. Blir inte mitt på råsponten i utrymmet, det syns att det kommer från dom svarta/bruna skivorna som håller isoleringen på plats. Kommer där skivan möter råspont. Ska se om jag kan få en bild på det någon dag, det torkar upp under dagen.
Ok, som sagt, det är svårt att få en helhetsbild av informationen du lämnat. Det är lite märkligt att det svarta uppstår från inifrån kommande luft när det är helt svart på en planka och inget mögel alls på nästa ett steg uppåt mot nock. Så ser det typiskt ut när det läcker.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, som sagt, det är svårt att få en helhetsbild av informationen du lämnat. Det är lite märkligt att det svarta uppstår från inifrån kommande luft när det är helt svart på en planka och inget mögel alls på nästa ett steg uppåt mot nock. Så ser det typiskt ut när det läcker.
Hejsan, här kommer en uppdatering. Just nu ser det ut såhär på råsponten.
 
  • Uppdateringsbild av ett tak med råspont och takstolar i trä i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Råspont i trä med synliga ådringar och en mörk bit byggpapp vid kanten, under byggarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En till..
 
  • Utsikt inne i en vind med träbjälkar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hempularen skrev:
Vad är det för ventilation i huset?

Plastningen, eller bristerna i den kan vara en orsak. Men man kan minska problemet om det är lagom mycket undertryck i huset.

man kanske borde undersöka noga att det inte handlar om vatten utifrån, att taket läcker.
Hejsan, en kanalfläkt med konstant flöde är införskaffad och skall monteras snarast möjligast. Huset har självdrag just nu.
 
Ser det ut så där så kan man ju nästan föreställa sig ett rejält läckage eller så ganska stort övertryck i huset. Normala läckage i plast ska ju inte innebära att det blir sådär fuktigt. De flesta normala hus är ju inte supertäta på det viset och har inga problem.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.