@DennisCA
Regler och regler. Kalla det naiv drömvärld istället. Regel nummer ett är att så fort behovet uppstår bryta mot alla regler.

@Workingclasshero
Plastnät... hm. Nu lite misantroptänkande:thinking:.
Det blir svårt att sopa under bänkarna. Om frånsåg från kantlister och andra små träbitar ramlar igenom. Då blir det en pest att försöka köra in en pallvagn. Prova dra något hundratal kg över en 8mm centrumtapp så förstår ni vad jag menar.
Finns stabila plastgaller att köpa? Hänger de ner sig med tiden?
Hur lösa infästningen.

Sammanfattningsvis... Utmärkt tanke. Kan se några tänkbara orsaker att det inte blir som man har tänkt (finns det inte alltid det). Essensen är att ha ett bärverk i botten som inte dammet samlar sig på. Tveksam till plastnät. Kan testa med ribbotten.

Att simulera verkstadsanvändning med dubbelt så långa grejer behövs inte. Alla grejer i sandlådan är lösa. Kan sas dra dem genom sågen och lägga upp i olika positioner på kap/geren. Dessutom är plankan 5400 bara för att det är det längsta man brukar hitta på brädgården.

@mattiasp
Vad som skall göras i verkstaden... Det är en skamlig fråga.
Vad har ni själva hittat på för att förklara för nära och kära varför all verkstadsyta behövs och varför inte den fullt fungerande elektropneumatiska gamla borrhammaren duger. Nåväl... båten är långtifrån klar. Dessutom kommer själva förekomsten av en verkstad dra på sig uppdrag. Vem vet. Om ett halvår kanske jag står och tillverkar byggsatser till lekstugor i 20-talsstil. Verkstaden har förutsättningar att bli den perfekta verktygslådan...

@Frustrator
Svaret är att verkstaden skall kunna användas till allt. Om resurserna är flexibla kan det finnas hopp om komma i närheten av det. Sedan om jag i praktiken bara tillverkar ännu en verktygslåda spelar ingen roll.

@Björn Melander
Fin bänk. Jag saknar högarna med antikt damm på hyllorna. Var är alla fina frånsåg som du inte lyckats skilja dig ifrån? Innehållet i systainrarna, ligger det i en hög på en annan bänk som är utanför bildvinkeln?

Skämt åsido... Det är lite i den riktningen som det är tänkt. Dock inte hjul av orsaker som diskuterats på annat ställe. Det är alltid ett glapp i hjul. Även kosmiskt dyra låsbara länkhjul vill gunga runt vid belastning i sidled. Jag använder därför pallvagn istället om det finns möjlighet.

Dags att ta sig till jobbet...

Mvh Findus
 
Jag tänkte snarare att den tänkta verksamheten kunde ha betydelse för hur man ska inreda. Jag kan göra ett köksbord på mina 15 kvm om jag sköter slutmontage någon annanstans, men inte pressa ett dörrblad eller göra längre limfogar än ca 2,5 m. Ett vangstycke klarar jag inte heller.
 
Om det går att jobba med stora grejer så går det att jobba med små. Tvärtom är värre. Därför vill jag helst inte optimera verkstaden för jobb i en bestämd storlek.

Idén med att ha allt som flyttbara moduler är att enklare kunna göra plats för moment som annars hade behövt utföras ute.

Lite hobbygrejer i pipelinen...

Båten närmaste tiden:
Frukostkök till nedre däck.
Liten arbetsbänk och förvaring till maskinrummet.
Inredning under lejdaren.
Nya soffor till däckshuset. Skall gå att montera ut och använda senare.

Båten längre fram:
Takbågar mm byggsats till stomme nytt däckshus.
Fönster till nya däckshuset.
Dörrar till nya däckshuset.
Ramvirke till inredning.
Dekorlist till inredning.

Mm mm... en perfekt verktygslåda till exempel :thinking:.

Idéer saknas inte om vad eventuell fritid kan användas till;).

Förutom tillverkning av grejer så kan det bli nödvändigt att lagra fram till montering. Därför har jag än så länge inte tänkt ut något att göra på loftet.

Mvh Findus
 
Som jag skrivit tidigare har jag skaffat en bunt virke att börja med. Ligger nu och anpassar sig till lokalen. Har ströat ordentligt.
En bunt virke på golvet bredvid en kapsåg i en ljus verkstad, redo för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kapsågen har jag släpat in också. Bästa kapsåg jag jobbat med. Går till 50 grader åt ena hållet och 60 grader åt det andra. Nonieskala på vinkelinställningen. Tiltar till 45 grader åt båda hållen. 305 klinga. Utskjut så att den kapar mer än 300mm i 90 grader. Inget glapp någonstans efter 20 år och kanske 15 husbyggen.

I helgen kanske jag får tid att konstruera en bra bänk. En viss assymetri är nog bra. De fasta borden bör vara såpass långa att förlängning bara behövs undantagsvis.

Flyttade om i sandlådan för att titta på annat möbleringsalternativ.
Modell av verkstadsplanering med märkta områden för bänk, kapsåg och virke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om kapen och massivvirket är vid samma vägg som klyvsågen då kan skivmaterialet stå under trappan. Kanske blir ett bättre flöde i verkstaden på det sättet...

Mvh Findus
 
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
I dag har jag börjat på bänk till kapsåg.
Reglar uppkapade på en arbetsbänk i en verkstad med överblivna bitar och märkningar, redo för borrning och montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog lite av reglarna som låg ströade i verkstaden och kapade upp med någon cm övermått. Riktade och planade allt och finkapade all delar inför borrningen.

Borrade för tappar och bult.
Snickerdelar med borrade hål och tappar på arbetsbänk i verkstad, förberedda för konstruktion av sågbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Parallellt gjorde jag en tur till ByggMax och skaffade ett par 15mm K-plyfa. Sågade först fram delar till en hellång torsionsbox också.
Komponenter till torsionsbox för sågbänk, med limflaska och verktyg i en snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade några ideer som jag ville testa. Att limma ihop ett par liggande skikt plyfa med stående remsor mellan brukar bli väldigt rakt och stumt. Det är egenskaper att gilla vid konstruktion av sågbänkar. Med hjälp av mellanlägg försökte jag få lådan med någorlunda jämna avstånd mellan lamellearna.
En nybyggd torsionsbox av plywood med vertikala lameller i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MDF-bitararna är 39mm i ytterfacken och 52 i mitten. Totalbredd ca 300. Det tror jag kommer fungera bra.
Lådan låg i press medan jag höll på och borrade ihop stativet. Hyvlade fram reglar till utdragen.
Hyvlade och kapade träreglar ligger staplade i en verkstad, förberedda för ett byggprojekt av sågbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När en regel skall stickas in i ett hål med tveksamma mått (grejer har en tendens att glida runt när det sätts under press) är det några saker att tänka på. Höjdmåttet är nog rätt ok. Bredden kan variera några mm. Lim kan ha trängt ut och det är stört omöjligt att peta bort.

Sågade höjden två gånger först. Ett riktsnitt och sedan samma som lamellerna minus 3 tiondelar.
Bredden hyvlade jag ner till 36mm.
Rundade hörnen kraftigt för att minimera risken att lim eller annat grejs i hörnen skall störa.
Sågade ner höjden, men inte ända fram några tiondelar till. Förklaring är att regeln skall ha sugpassning i utdragen men inne i torsionsboxen behövs ett litet spel för att det skall gå lätt att dra ut och in.

Hyvlade en sluttning på ovansidan av reglarna för att få ännu lättare gång.
Skitsteckning som visar en arbetsbänk under konstruktion med reglar och utskurna delar.
Genom att lägga an regeln framför kuttern och sedan köra fram till den del av regeln somm sitter i utdragen får man en funktion där det är lätt att dra in och ut men utan att utdraget sjunker.
Skiss av sågbänk i byggprocess med markerade mått och konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här blev det.
Sammanfogade trädelar till en torsionsbox för sågbänk under konstruktion i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hann inte längre i dag. Ställde upp och tog en bild bara.
Hantverkad sågbänk i trä med en monterad kapsåg och en delvis färdigställd torsionsbox-struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken är att de gula beslagen från DeWalt bänken skall tas bort och sågen skall monteras direkt på torsionsboxen. Det blir ribbor som stöder en utbytbar yta för virke ovanpå. Samt kanske linjaler med skalor. Tittar på det en annan dag.

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
joakimbrodd och 17 till
  • Laddar…
Mikael_L
findus42 findus42 skrev:
Har letat efter en rimligt stor lokal till rimlig kostnad. Trodde inte att det skulle bli som det till slut blev.

Förra torsdagen tittade jag.
I går fick jag nycklar till ett nybyggt industrigarage.
Gratulerar.

Du vill kanske köpa min träsvarv nu? :rofl:
 
Köpa?
Vill minnas att någon pappskalle lagt upp bilder på internet. Tillräckligt för att duga som en detaljerad byggbeskrivning. ;)
Mvh Findus
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hur har du löst det med ventilation? Tänker på risken för dammexplosion...
 
  • Gilla
Åke Björnstad och 1 till
  • Laddar…
Det är med i planerna. Spånhantering och, framför allt, ett upplägg som gör det enkelt att städa. Det är ytterligare en orsak att inte ha väggfast inredning. Kan allt rullas åt sidan kommer man åt hela golvet.
Mvh Findus
 
Inte för att bagatellisera, men det är oerhört mycket som ska klaffa för att en dammexplosion ska uppstå.

En dammexplosion i veckan ska ju mätas mot alla de dammalstrande verksamheter som finns. Det är fler som alstrar damm som inte drabbas än de som drabbas statistiskt sett. För egen del är jag inte all oroad. (Kan hända att jag är korkad men jag tror inte att jag skulle kunna alstra en dammexplosion ens om jag försökte.)

Sedan innebär det ju inte att det är fel att väga in risken men det är inte ens prio tio.
//Ronnie
 
Jag har en känsla av att de som drabbas av dammexplosioner ofta är folk som skiter totalt i den risken. Det dräller ju av snickerier där luften är alldeles dimmig av findamm hela dagarna.
 
Som erfarenheten visar. Att fosilt damm (sedan snickeriets start) tillåts samla sig på diverse hyllor är att inbjuda till dammexplosion, eller väldigt snabba brandförlopp. Kabelstegar. Lager. Högt placerade spånrör. Sådant skall utformas med damm i åtanke. Sedan skall det vara enkelt att sopa upp skräp. Enkelt att damma sådant som ligger länge i verkstaden. Fungerande dammuppsamling på maskiner.

Om det går att sköta är risken för rätt bränsle-luft blandning mindre än om städning inte fungerar genomtänkt. Har varit med om några bränder. Både lackrum och spånrum. Ingen gång har ordningen varit sådan att det blivit dammexplosion.

Båda lackrummet och spånrummet kom brandkåren en halvtimme efter att vi släckt själva. Sedan rev de ner innertaket och spolade in några hundra liter vatten och åkte hem. I spånrummet gick vi själva och eftersläckte i en vecka efter branden.

Vid lackrumsbranden missade brandkåren infarten i full fart tre gånger innan de träffade rätt. Då körde de i diket och fick släpa slang 100 meter för att kunna förstöra snickeriet... rena farsen.

Hoppas hinna jobba med sågbänken lite i eftermiddag. Har en plan.
Handritad skiss av en sågbänk med märkta delar som upplagsyta och linjal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Strängt taget behövs ingen upplagsyta. En bänk med bara klotsar har sina poänger. Sågspån ligger inte i vägen på en klots. Å andra sidan är en upplagsyta som är enkelt utbytbar väldigt behändig. Man kan rita på den. Slå i en spik om det behövs ett tillfälligt stopp. Ha jiggar. Ja det finns många sätt att göra moment repeterbara.

Skall prova med upplagsyta på den här bänken men lämna en halvcm ungefär mellan upplag och linjal. Då hoppas jag att det skall vara lättare att undvika ansamling av spån där.

Linjaler gör jag med skruvlist som jag limmar i pressen. Hoppas att de blir rakare på det sättet. Skruvlistengör det möjligt att sätta linjalen rätt med hjälp av ett par tvingar tills jag är nöjd med placeringen. Helst vill jag att eventuella skalor stämmer och att linjalen verkligen linjerar med sågen. När jag är nöjd kan jag skruva fast den.

Mvh Findus
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
Mikael_L
findus42 findus42 skrev:
Helst vill jag att eventuella skalor stämmer och att linjalen verkligen linjerar med sågen. När jag är nöjd kan jag skruva fast den.
Sen får du passa dig så du inte byter klinga till en med annan spårbredd. ;)
 
Det är bara att såga av anhållet:cool:. Eller berika den ursprungliga konstruktionen med rätt antal lager maskeringstape.
Mvh Findus
 
Funderat ut ett sätt att fästa sågen. Problemet är att de främre fästpunkterna går rakt genom reglarna för utdragen. Först borra igenom så nära 90 grader det går. Tog hjälp av linjelaser.
Cirkelsåg fastsatt på arbetsbänk med linjelaser som visar borrlinje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att ha borrat upp hålet från undersidan med en 22mm rakslipad plattborr märkte jag borren med en linje för att försänka islagsmuttrar från undersidan. Tanken är att inget skall sticka ner och störa utdragens funktion.
Hand som slår in en islagsmutter med bult i förborrat hål i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slog igenom islagsmuttrarna med en bult.
En hammare är riktad mot en islagsmutter i ett borrat hål på en ljus träyta under monteringsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan var det bara att vända lådan och montera sågen på plats.
Ett hemmabyggt sågbord med fäst såg och utdrag, stående i en välorganiserad verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade limmat ihop tre remsor 15mm plyfa tidigare. Gjorde en tur till det andra snickeriet och sågade upp klotsar. Skruvade allt utan lim. Det är starkt nog ändå och det kan mycket väl hända att bänken skall byggas om i framtiden.
Sågbord på plats.
Hemmagjord kapsågsbänk av trä med fästa reglar och upphöjda stöd, monterad i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snickarbänk med fast monterad kap- och geringssåg och handbyggda träreglar för stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passade på att grovsåga reglar till skivställ, massivförvaring och tre universalbänkar.
Verkstadslokals hörn med reglar staplade, en cirkelsåg och tillhuggna träklotsar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gick som en dans även utan linjaler.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.