Eftersom servitutet inte nyttjas idag ser jag inget problem med dina planerade åtgärder, så länge ingen av dem är oåterkalleliga, exempelvis sprängning som gör att grannen plötsligt får ett tvåmeters stup att dra upp vägen på.
 
J jurkeller skrev:
Hej,
Flera har helt rätt i att vår tom styckades på 40 talet och grannen byggde sitt hus och anslöt det till den väg som går längs deras tomt. Detta är i "reserv". Jag är mer inne på att om grannen vill någonsin anlägga en väg på denna bergiga del av vår tomt så kan väl inte en parkeringsplats som tillåter en 3 meter bred väg vara ett problem, grannen kan ju bygga sin väg och vi får lägga igen lte av parkeringsplatsen. Jag är inne på att vår tänkta parkeringsplats kommer ju inte inskränka på dennes rätt att kunna bygga sin väg eller göra det dyrare för dem. Att anlägga denna 25 meter väg kommer kost flera miljoner i spräng och anläggning.

Andra frågan är mer allmän och legal, skulle man om man ville får lägga en stor hög med stenar på servitutet (som vårt som inte används) men den dagen grannen vill anläggs sin väg så måste jag återställa alltså det inte blir några extra kostnader för dem? Om så är fallet är det ju bara för mig och köra på så får jag väl minska P platsen den dagen.
Njaa.. att lägga en hög med sten, får du nog inte göra.

I princip så har grannen rätt att börja bygga sin väg utan att överhuvudtaget kommunicera med dig. och då får där inte finnas något som försvårar/hindrar bygget.

Man kan ju ex. tänka sig att du lägger upp 100 ton sten på servitutsområdet. Sedan om 50 år med två ägare emellan, så har för det första ingen aning om sin skyldighet att få bort stenarna, och den dåvarande ägaren kanske har flyttat till söderhavet, och är omöjlig att nå osv.

Men även om du lägger upp 100 ton, så kan grannen stå där med grävare kanske sprängare och väcka dig på måndag kl-. 06 på morgonen och hävda att du har 5 minuter på dig att få bort stenhögen.

Men jag skulle argumentera för att din parkeringsplats inte på något sätt hindrar ett framtida vägbygge (om det nu inte gör det).
 
I Fastighetsbildningslag (1970:988), 7 kapitlet kan du läsa om ändring och upphävande av servitut.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...g/fastighetsbildningslag-1970988_sfs-1970-988

5 § Kan i fall som avses i 4 § första stycket olägenheten ej undanröjas genom ändring, får servitutet upphävas.

Servitut får även upphävas, om till följd av ändrade förhållanden servitutet ej behövs för den härskande fastigheten eller nyttan av servitutet är ringa i jämförelse med belastningen på den tjänande fastigheten. Detsamma gäller, om servitutet under avsevärd tid ej utövats och omständigheterna även eljest är sådana att det måste anses övergivet.

Om det är uppenbart att ett servitut är övergivet och att ett upphävande av servitutet inte minskar den härskande fastighetens värde, får servitutet upphävas utan att ägaren av denna fastighet har getts tillfälle att yttra sig i förrättningen. Lantmäterimyndigheten skall dock alltid skicka en underrättelse om förrättningsansökan till ägare med känd postadress. Lag (2004:393).
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
Men det beror ju på om grannen har rätt att använda den väg som fastigheten har anslutits till. Om det är en privat väg, och han saknar servitut, och/eller inte är medlem i den samfällighet som kanske finns åt det hållet. Då är ju dtta servitut den enda lagliga vägen in.

Om han redan har direktanslutning till en allmän väg, så är ju däremot servitutet helt onödigt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Grannens överklagande av marklov:
- vilka skäl anför grannen? Är det att hen inte hörts som sakägare?
- har det skett något med överklagan, tänker BN ompröva det?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
Observera att det inte gäller officialservitut och vi vet inte vad för servitut som TS har.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Ja, och det är bara servitut som är mer än 50 år gamla.
 
De blir inte ogiltiga, det är bara registreringen som försvinner.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K klimt skrev:
Två saker vore bra att veta för att bedöma situationen
1. Vad använder grannen för infart nu när servitutet inte används
2. I underlaget om servitut, står det något i texten om servitutets bredd, alternativt kan det avläsas på en tomtkarta?

Generellt är det så att ni som tjänande fastighet inte har rättighet att bygga något som kan inkräkta på den härskande fastighetens servitut. Även om det inte används för närvarande kan den härskande fastigheten välja att senare öppna infarten.

Den möjlighet som kan finnas är att ni går till Lantmäteriet och framför önskemål att servitutet inte längre ska gälla. Era argument kan väl vara att det inte används. Utgången på en sådan begäran är osäker och det kan nog kosta en hel del.
Ett servitut kan sägas
K klimt skrev:
Två saker vore bra att veta för att bedöma situationen
1. Vad använder grannen för infart nu när servitutet inte används
2. I underlaget om servitut, står det något i texten om servitutets bredd, alternativt kan det avläsas på en tomtkarta?

Generellt är det så att ni som tjänande fastighet inte har rättighet att bygga något som kan inkräkta på den härskande fastighetens servitut. Även om det inte används för närvarande kan den härskande fastigheten välja att senare öppna infarten.

Den möjlighet som kan finnas är att ni går till Lantmäteriet och framför önskemål att servitutet inte längre ska gälla. Era argument kan väl vara att det inte används. Utgången på en sådan begäran är osäker och det kan nog kosta en hel del.
Ett servitut kan sägas upp om det förhindrar ett rationellt användande av den tjänande fastigheten. Jordabalken, tror jag.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, och det är bara servitut som är mer än 50 år gamla.
Ja, och i det här fallet är det tydligen 78 år gammalt
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Se jordabalken kap 14. Servitut.
 
Billehol Billehol skrev:
Ja, och i det här fallet är det tydligen 78 år gammalt
Ja se där. Det står det ju faktiskt.
 
Visst, ett servitut kan upphävas och TS kan försöka testa detta. Men det tar tid, kö hos Lantmäteriet, kostar nog en hel del och utgången är nog osäker. Men kanske är det ändå det bästa alternativet
P Puide skrev:
Se jordabalken kap 14. Servitut.
P Puide skrev:
Ett servitut kan sägas upp om det förhindrar ett rationellt användande av den tjänande fastigheten. Jordabalken, tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.