Hej.

Bygger garage (7,6x9,6) och har funderingar kring ventilation och uppvärmning av garaget.

Kommer värma med en luftvärmepump till minst 16 grader året runt.

Bilar kommer köras ut och in i alla väder. :)

1.Hur ska jag tänka gällande ventilationen? Räcker till och frånluftsventiler?
Placering?

2. Är en avfuktare och begränsad ventilation ett bättre alternativ?

3. Någon kombination?
 
Tomture61
Börja med en avfuktare, ventilation är alltid bra.
Kan hända att avfuktaren värmer tillräckligt.
 
Om du kör med luft/luft så kommer du troligen inte behöva någon avfuktare eftersom luftrörelsen gör att det torkar. Skulle tippa det räcker med ventilation som ju kan justera med spjäll. Det är ju inte så att luftmiljön i ett garage är avgörande på samma sätt som i bostaden.
 
Tomture61
Fuktig luft söker sig till kallare områden , typ golvet . Hög luftfuktighet får bilplåt och tex verktyg att rosta.
Avfuktare är mycket lämplig till ditt garage.
 
Mycket fel här.
Ventilation är inte alltid bra, särskilt inte i kombination med avfuktare. Det finns en anledning till att man stänger ventilationen när man monterar avfuktare i grunder.

Fuktig luft drar sig inte till kalla ytor. Fukten jämnar ut sig så att all luft innehåller lika mycket vatten. Luftrörelse bidrar inte till att det blir torrare.

Jag skulle nig kombinerat värmepumpen med en styrd ventilation. Men det finns säkerligen många andra varianter som funkar.

Fukt är uppenbarligen ett område som många har svårt för.
 
Som ovan, många som har problem med den relativt enkla fysiken kring fukt i luft.

Värmer du till 16 grader året om kommer ingen avfuktare att behövas, det är Sverige vi bor i. Kombinera det med normal ventilation (en tilluft lågt och en frånluft högt på motsatt sida) så kommer du alltid ha en luftfuktighet under 60%, möjligen undantaget några veckor under hösten när det fortfarande är relativt varmt ute.

Att man kan tro att fuktig luft dras till kallare ytor (vilket inte är fallet) är troligen på grund av att varmare luft kan innehålla mera fukt än kall luft. Har du ett kallt betonggolv så kan fukt i extrema fall kondensera mot det kalla golvet om golvets yttemperatur är lägre än luftens daggpunkt.
 
Tomture61
I mitt eget garagebygge , detta på hösten , blev luftfuktigheten högre än på utsidan .
Fönstren fick kondens på insidan , garaget var mycket välventilerat + kallare än utanför.
Nu när garaget är tätt + isolerat + ouppvärm är kondensen på utsidan av fönstren.
 
Jag kommer inom någon vecka att montera en Mitsubishi Electric VL-100 i mitt garage.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.