Vem ska betala reparationen?

  • Lägenhetsinnehavaren

    9 Röster 60,0%
  • Bostadsrättsföreningen

    6 Röster 40,0%
  • Antal röster
    15
M
Anna_H Anna_H skrev:
Men insidan av ytterväggen är lägenhetsinnehavarens ansvar.
Hur långt in i väggen?

Man brukar definiera medlemmens ansvar till ytskikten, dvs tapet och ev. spackel.

Sådana här saker kan man dividera om hur länge som helst, en vettig styrelse lägger sin tid på att lösa problem och skapa ett så bra boende som möjligt för alla i föreningen, inte på hårklyverier och snåriga tolkningar. Vill man ha lite vägledning om hur man skall resonera så är det rätt intressant att se hur Hyresnämnden har beslutat i de ärenden som tagit sig ända dit.
 
M mnils skrev:
Hur långt in i väggen?

Man brukar definiera medlemmens ansvar till ytskikten, dvs tapet och ev. spackel.

Sådana här saker kan man dividera om hur länge som helst, en vettig styrelse lägger sin tid på att lösa problem och skapa ett så bra boende som möjligt för alla i föreningen, inte på hårklyverier och snåriga tolkningar. Vill man ha lite vägledning om hur man skall resonera så är det rätt intressant att se hur Hyresnämnden har beslutat i de ärenden som tagit sig ända dit.
Då skulle föreningen ha väldigt mycket att göra i äldre hus där det lätt rasar ner stora bitar när medlemmarna ytskickts renoverar. Min erfarenhet säger mig att en styrelse som är frågasättande när det gäller vilka kostnader som faller på föreningen eller medlemmen leder till omsorgsfulla medlemmar, man är rädd om det man själv betalar för.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Men skulle man börja resonera om hur långt in i väggen med avseende på radiatorupphängning. Så kulle det ju lika gärna kunna börja handla om tavelkrokar som också är spikade en bit in i väggen. Det blir löjligt.

Med den formulering som finns i stadgarna, så skulle jag (om jag satt i den styrelsen) bedöma att detta skall gå på föreningen. Det som möjligen skulle ändra min åsikt, är om det finns väldigt tydliga indikationer på att radiatorn lossnat pga. åverkan. Typ att hela lägenheten blivit förstörd i ett slagsmål. Men jag skulle begränsa föreningens insats till att reparera väggen tillräckligt för att kunna hänga upp radiatorn. Det ligger på ,medlemmen att fixa till ev. finspackling och målning. Med rimlighet, man säger ju inte till hantverkaren att sluta sin ifyllning av hålet 20 mm från väggytan, för det räcker för upphängningen. Men jag skulle inte gå med på att fler kategorier hantverkare än nödvändigt kallas in, som ex. målare.
 
Tack för alla kloka åsikter.
Just nu är läget såhär; Radiatorn hade lossnat när vi köpte lägenheten och föreningen säger att det är mitt ansvar att laga.
De påpekade att det inte var något fel på värmen eller läckage och därmed mitt ansvar. Enligt rörmokaren så är det enklast att tömma systemet ( =ingen värme för grannen ovanför i motsvarande rum), montera bort radiatorn, jag lagar väggen, de återmonterar och fyller systemet. Kostnaden för mig kommer landa på omkring 5000 och då lagar jag väggen själv.

Till saken hör även att det är en liten förening 30 lägenheter och att jag har en bra relation till flera i styrelsen. Ingen önskan om att vara bråkig lixom.
 
Jag tror man kan tolka föreningens inställning som att de nog kan vara ansvariga. Men att det inte är något de prioriterar. Så vill du få det fixat så får du stå för det.
 
Nu vet jag inte hur många slingor ert system innerhåller men att tömma systemet kräver en insatts från alla lägenheter på samma slinga (eller att rörmokaren har tillträde), man får lufta i omgångar under flera dagar.

Tycker du skall som någon föreslog, palla upp elementet i rätt läge och fästa fästet i husfix, kostar 200 kr och behöver inte involvera hela föreningen. Är det väldigt trångt bakom är det så klart svårare men inte omöjligt. Hade varit roligt med en bild.
 
C
M MackanMac skrev:
De påpekade att det inte var något fel på värmen eller läckage och därmed mitt ansvar.
Håller med tidigare inlägg att detta är en "osmart" inställning hos föreningen. Det är förstås en gråzon, men man kan inte heller tolka "underhåll" som att det endast kan innefatta åtgärd av "fel på värmen eller läckage". Huvudanledningen till att föreningen står för underhåll av radiatorer och övriga delar av värmeanläggningen är enligt min åsikt att man vill undvika att medlemmarna (-s hantverkare) fipplar med värmeanläggningen.

I princip varenda j-kla gång det varit hantverkare i huset som meckat med radiatorerna så har de "glömt" att fylla upp expansionskärlet, skruvat på injusteringsventiler utan att skruva tillbaka dem i exakt samma läge, "glömt" att lufta grannarnas radiatorer, "glömt" att en slinga kan behöva justeras in om man tar bort en radiator, struntat i förinställning, osv.
Det leder ofelbart till problem och kostar i förlängningen föreningen massor med pengar i onödan att släppa loss medlemmarna på värmesystemet.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.