K kachiem skrev:
Jaha, okej, men brukar inte besiktning av lägenhet kosta pengar (eller det kanske är gratis?)?
Att be om en extra visning för att besikta kostar inget.
Att ta in en besiktningsman som gör besiktningen kostar ju däremot.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Skulle säga att det de flesta glömmer titta på är hur huset mår, finns en underhållsplan, behöver det grundförstärkas. Finns många underfinansierade föreningar, när låga avgifter är ett försäljnings argument
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Jag har suttit 10 år i styrelsen i vår förening och under den tiden har det varit 40-50 försäljningar av lägenheter. Jag har aldrig hört talas om någon som gjort någon form av besiktning av en lägenhet i samband med köp.
 
Du gör ju en enkel typ av besiktning när du går på en visning. I kontraktet intygar man ju i allmänhet att man har besiktigat i tillräcklig grad.
 
Nu är det iofs drygt 25 år sedan jag satt i en styrelse, vi hade 120 - 150 överlåtelser per år, och såvitt jag vet var det ingen köpare som kopplade in någon bes. man, inte jag heller när jag köpte.

Det som förvånade mig var hur få som kontaktade mig eller någon annan i styrelsen före köp. Tror det hände 4 eller 5 ggr, på 500 överlåtelser. Vi stod inför ett stort stambyte, med planerad avgiftshöjning. Vi var länge osäkra på om vi skulle behöva höja 150 eller 200%. Tror det räckte med 50% till slut. Sådant vill man ju veta som köpare. Jag hade iofs. inte haft så mycket mer information att komma med förrän mot slutet när vi var färdiga med upphandlingen, och visste mer om vad vi kunde räkna med för kostnad.
 
Ja, det är märkligt hur få som gör något mer än en snabb titt vid ordinarie visning när de köper något som i vart fall här i Stockholm ligger på flera miljoner och uppåt. Det viktigaste är väl att sätta sig in i ekonomin och sen även kontakta styrelsen och fördjupa det man kan få från årsredovisningen. Där jag bor har vi stora lägenheter och det är vanligen så att vid de rätt få lägenhetsöverlåtelserna kan det vara många, kanske upp till 20 personer, som kontaktar styrelsen, men det är nog annorlunda för små lägenheter. En seriös besiktning, som är vanlig vid fastighetsköp är väldigt ovanlig för bostadsrätter. Ett skäl är den snabba processen , köpen går ofta till så med visning söndag och måndag, budgivning och kontrakt torsdag/ fredag. Men man kan även som lekman göra vissa bedömningar av badrum, kök, el med mera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.