Har vattenradiatorer i ett rum som fanns när vi flyttade in. Vill nu dra fler och undrar hur man kopplar de gamla rören med fortsatt PEX. Se bilden som visar 3 vägskoppling . Nu vill jag ha en fjärde för PEX . Det tjocka röret är 22 mm och det smala 15 mm.

Vad behöver jag?
 
  • Två kopparvattenrör och mässingskopplingar monterade på en vit vägg, avsedda för radiatoranslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativt självklart att jag fortsätter från det bef elementet som rören leder ned till?
 
Såhär ser kopplingarna till elementet ut. Kan jag byta ut mot en koppling så att jag kan ansluta PEX som ska gå vidare?


 
  • Gilla
Slätten94
  • Laddar…
Det finns massor med varianter på hur man kan koppla PEX till kopparrör.

Det beror lite på exakt vilket PEX fabrikat du tänker dig, man skall ha PEX koppling och PEX rör från samma system, inet bladan fabrikat.

Det finns "halvkopplingar" till iallafall LK och Uponor PEX system. Det är alltså en klämringskoppling som du sticker in PEX röret i och sedan skruvar mot en gängad rörände.

Om du ex. vill koppla in dig på en raksträcka kopparrör. Så kapar du kopparröret, skarvar röret med en T koppling med kopparklämringskopplingar på sina två ändar, och en gängad R15 utgång som 3e. På den kan du skruva en PEX halvkoppling.

Observera att en klämringskoppling visserligen har en gängad ände där klämringsmuttern skruvas. Men den gängade änden är inte avsedd att användas annat är för just en sådan mutter. Kanten på kopplingen där är avsedd att täta mot en konisk ring på röret, och är därför ganska vass, utåt. Om man sätter en halvkoppling mot en sådan kant så skärs den planpackning som finns i kopplingen sönder.

Det finns även "PEX tillsatser" till flera fabrikat av koppar klämringskopplingar, man sätter helt enkelt en speciell stödhylsa i PEX röret och kopplar det sedan som ett kopparrör. Här får man dock vara lite vaksam, de kopplingarna är inte från PEX leverantören, det blir blandade fabrikat. Men vissa sådana kombinationer "erkänns" av PEX tillverkaren som OK.
 
Det är just den kombinationen du inte kan använda. Kopplingen från bauhaus skall skruvas mot en gängad rörände. T kopplingen du länkar till har klämringskoppling.
 
Läste lite noggrannare. Ser ut som bauhaus kopplingen faktisk påstås vara lämplig även till klämringskoppling.
 
Nu testade jag att köpa en T koppling med klänning. Problemet är som på bilderna. Anslutningen till termostaten såväl dom nertill har en utvändigt gänga. Hur löser jag detta ?
 
  • Kopparrör med utvändig gänga på T-koppling vid radiator och termostatanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • T-koppling på element med utvändig gängning mot termostat och röranslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • T-koppling monterad på kopparledning med utvändig gänga vid anslutning till termostat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tar jag bort den gula kopplingen på termostaten så går inte gängorna in i varandra för dem är precis lika stora. Behöver något däremellan.
 
Löste det med en nippel :)
 
  • Kopparledning ansluten till en radiator med en nippel och termostatventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.