A
ska bygga en liten torr bastu.
Tänkte kakla en vägg eller två.
Gissar att gips inte är det bästa bakom kaklet men vad ska man använda istället?
Tänker mig ngt i budget nivå, gissar att våtrumsgips funkar
 
Jag ska också bygga bastu med en kaklad vägg och har funderat på att använda fibercementskiva, typ Cembrit. Lite dyrare än våtrumsgips. För några enstaka m2 spelar det mindre roll.
 
Fibercementskiva eller våtrumsskiva typ Jackon eller Dukkaboard ska fungera.
 
Tänk på att kaklet blir varmt när man lutar sig mot väggen. Jag har kaklad vägg och har en hoprullad handduk bakom ryggen men man kan naturligtvis sätta en förslagsvis abachi-bräda längs väggen.
 
anders07 skrev:
Fibercementskiva eller våtrumsskiva typ Jackon eller Dukkaboard ska fungera.
Jackon är väl skumplast? Skulle tycka att det känns tveksamt att ha i en bastu.
 
  • Gilla
AdamStromberg
  • Laddar…
Vi har gips + kakel i hörnet bakom vår vedeldade bastukamin, timringen har rört sig väldigt mycket i omgångar men inget har påverkats. Har suttit där i snart 15 år. Så tummen upp!
 
f91jsw skrev:
Jackon är väl skumplast? Skulle tycka att det känns tveksamt att ha i en bastu.
Beror ju lite på hur varmt man tänkt ha det men en torrbastu ligger man väl sällan över 60 grader och då fungerar Jackon utmärkt. Ska man ha en riktig bastu fungerar det inte om man ska upp över 75!
Jackon används ju ofta som formade bänkar eller rundade väggar i både torrbastu och ångbastu!
 
I en torrbastu ligger man ju ofta över 75 grader, särskilt väggen närmast taket över aggregatet där det kan bli väldigt varmt. I en ångbastu kan jag köpa att det fungerar.
 
f91jsw har rätt, ju fuktigare bastu desto lägre temperatur. Ångbastu är skönt på 50-60 grader, torrbastu brukar vara betydligt hetare än så.
 
Hej, gammal tråd men hur gick det tillsist? Blev det gips bakom kakel eller något annat? Jag är i samma veva men har blivit kraftigt avrådd att ha gips bakom kakel i bastun av min kakelsättare.

Samtidigt fick jag svar från en annan badrumsbyggare i andra änden landet, som lagt ut massa riktigt snygga bastus i kakel på nätet, och att de kör gips.

Vem ska man lita på?
 
W wretan skrev:
...men har blivit kraftigt avrådd att ha gips bakom kakel i bastun...
Fick du någon motivering varför? Vi satte som sagt gips + kakel bakom kaminen för att skydda granpanelen som började förkolna för 17+ år sedan. Inte en enda fog / platta har spruckit och det är i en timring som står ouppvärmd 320 dagar om året.
 
T Torrfura skrev:
Fick du någon motivering varför? Vi satte som sagt gips + kakel bakom kaminen för att skydda granpanelen som började förkolna för 17+ år sedan. Inte en enda fog / platta har spruckit och det är i en timring som står ouppvärmd 320 dagar om året.
Twcksr! Bra info att er bastu funkat så bra och så länge ”trots” vanligt gips.
Motiveringen löd att gips bara klarar 40graders värme. Sedan har vi ju taket som är en helt annan femma, där ska det ju inte kaklas.
Generella tipset verkar vara att mura väggarna, men vad sätter man då i taket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.