Dags att börja ägna vintern åt planering för solfångarinstallationen :) När vi byggde till passade vi på att lägga ner Lunarflex solvärmekulvert i mellanbjälklaget. Det är ju en ganska tjock och mjuk "orm" som ska upp i krypvingen och vidare genom taket:

Hur löser man genomföringen på bästa/tätaste sätt (lertegeltak)? Ska man skala isoleringen precis vid genomföringen? Men lösa kopparrör och två lösa värmegivarkablar känns ju inte heller så hanterligt. Är det rent av enklare att dra kulverten genom husväggen och vidare upp på taket? Blir dock klart fulare och går åt mer kulvert.
 
Jag har iofs betongpannor, men jag tog upp 6-7cm hål i åsen på panna strax bredvid vid varje sida av anläggningen, drog igenom rör med isolerin(60mm boaflex(aluklädd stenull(glasull?))tätade med typ casco marin o teknik,klädde sedan dessa 3-4 dm isolering mellan panna o solfångare med flexibel alurör som skydd mot åverkan av olika slag.Detta rör, typ dragspelsutförande, sprättade jag upp och vek över det hela efter att allt var igångkört o läckage provat. Det blev bra tycker jag!
 
Ok, den verkar ju bra men frågan är om det funkar till en kulvert med oval form och mjuk/flexibel isolering. Annars får det, som för Mato, bli en hemmalösning med någon slags byggsilikon. Om inte plåtslagaren har någon bättre idé.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.