Äntligen har jag fått in trefas i mitt lilla hobbyrum:).
När jag skulle koppla in maskiner så går dem dock åt fel håll, både hyveln och bandslipen. Som jag förstått så är det faserna man ska ändra ordning men trots lite googlande och en elutbildning(+20år sedan) så blir jag inte mycket klokare, vill ju inte göra fel.

Min hyvel har 5 kablar.
Blå - N
Gulgrön - Jord
Två svarta och en brun som i handsken är uppmärkta R1, S2 & T3. Så vilka av faserna ska byta plats.
Närbild av en trefas industriströmkontakt med anslutna kablar och synlig terminalmärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bandslipen har ingen nolla ser det ut som, alltså 4 kablar.
Gulgrön - Jord
L1 - Svart
L2 - Grå
L3 - Brun
Vilka av faserna ska byta plats här?
Elkontakt med fem kablar anslutna, märkta för installation på trefasutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom båda maskinerna gick fel trodde jag att elektrikern hade kopplat fel men jag ringde och pratade med dem och dom sa att dom följde ?-ordningen så bättre att ändrai handske så blir allt rätt. Antar att det stämmer?

Å allsmäktige forum, du med all din kunskap, kom med dina visa svar till mig!!!
 
Låt bli nollan och jorden, kasta om två valfria faser.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Jaha det var så enkelt? Jamen då kör jag på det.
Tack!!!!
 
Mikael_L
Jag för min del skulle ju dock först kontrollera ifall det är rätt eller fel fasföljd i själva uttaget i väggen.
Och byta där om det visar sig vara fel.

Dock är fasföljd inte så lätt att kontrollera om man inte har ett för ändamålet lämpligt instrument.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Har tyvärr inga verktyg till det. Nu lät elektrikern väldigt säker på sin sak så jag får lita på honom.
 
Har maskinerna gått rätt tidigare, på annan plats? I så fall skulle jag inte lita på elektrikern...
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har maskinerna gått rätt tidigare, på annan plats? I så fall skulle jag inte lita på elektrikern...
De kanske gick rätt för att det tidigare var fel fasföljd?
 
Så kan det förstås vara. Men det känns ändå som skäl nog att inte bara utgå från att elektrikern har rätt.
 
Det räcker ju att de använts med en skarvsladd nån gång så är det ju garanterat nån som varit och meckat där ..
 
Ska maskinerna bara vara i hobbyrummet och inga andra maskiner kommer in så spelar det ingen roll.
Annars kan det vara värt att försöka få rätt fasföljd, men inte kritiskt.
Jag brukar försöka hålla mig till kontakter med inbyggd fasväxlare.
http://www.nimaab.se/se/art/skarvkabel-3-fas-med-fasvandare-16a.php
Framförallt på förlängningskablar.
Men man ska alltid vara uppmärksam på trefas, en historia hemifrån är att en bonde lånade ut sin förlängningskabel till en granne. Givetvis gick grannens motor åt fel håll, varpå han kastar två faser i förlängningskabeln. När den sedan lämnas tillbaks så glöms givetvis detta. Kabeln kopplas in till höfläkten och bonden ska bara känna efter att det strömmar ut luft. Givetvis sugs handen in i fläkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.