Hej alla!

Jag har en fråga kring en tvist jag har med kommunen där jag bor. Jag har beställt fiber. Kommunen kommer och gräver upp en kanal som är 70m lång på min tomt för att dra in fibern. Vid uppgrävningen gräver de av telias kabel till adsl som ligger i marken så jag blir således utan uppkoppling i 4-5dagar. Därefter lägger de igen kanalen de grävt upp med en annan sorts singel (0,18) än min som är på kanske 0,10 dessutom av en annan färg. Marken i sig är lite gropig och svampig där de grävt också.

Nu till saken:
Jag bestrider fiberfakturan fram tills dess att allt är åtgärdat och jag fått ersättning för de dagar jag varit utan uppkoppling(väldigt beroende av uppkopplingen i jobbet).

De hävdar att eventuella krav på kabelbrottet får jag ta med telia för de hade lämnat fel utsättning. Dessutom anser de att igenläggningen är fackmannamässigt gjorde med den storleken för att schakten inte ska bli för mjuk.

Vad har jag för rättigheter här?
 
Skulle säga att dina rättigheter är reglerade i konsumenttjänstlagen.

4-5 dagars avbrott på ADSL kanske skulle motsvara en ersättning på 40-50 kr.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Köper du internet av din kommun eller av Telia? Svaret blir svaret på din fråga. Sen kanske Telia begär ersättning av kommunen men det är en annan sak.

Jobbsr du på eget företag eller anställd? Det är din företags försäkring som får ge ersättning för uteblivet arbete.

När du pratar om fyllnadsmassorna antar jag att du menar det som ligger på ytan?
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
T thoggster skrev:
Hej alla!
Jag bestrider fiberfakturan fram tills dess att allt är åtgärdat och jag fått ersättning för de dagar jag varit utan uppkoppling(väldigt beroende av uppkopplingen i jobbet).
Är det en vanlig xDSL för privatperson finns nog inte så mycket att hämta utifrån motivering att den är viktig för arbetet. En vanlig konsumentanslutning har i princip inga tillgänglighetsgarantier och åtgärdas "så snart som möjligt...) så vid längre avbrott kan du få avdrag på abonnemangskostnaden. Men nu vill du begära ersättning av de som grävt och det blir nog lite mera komplicerat.
Telia som äger kopparanslutningen åtgärdar felet utan kostnad om utsättning är felaktigt gjord, men betalar ingen ersättning.
Så du har nog ganska dåligt utgångsläge att försöka kräva kommunen på ersättning som jag uppfattar är din avtalspart för fiberanslutning.
Gällande återställning så är det beroende av ditt avtal för anslutning, i de flesta brukar det stå att fastighetsägaren återställer ytskiktet, dvs finplanering, grässådd, återasfaltering, stensättning, singel, etc. Så gäller detta åligger det dig att fixa till ytskiktet med rätt stenmaterial.
Så börja med att läsa ditt avtal för fiber anslutning.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Jag hade turen att vara hemma när de skulle återfylla med 0-16 på min infart, sa till dem att det där blir inget bra till vintern när jag ska köra snöslungan så det blev 0-8 grus i alla fall även om entreprenören fick specialbeställa. Dessutom är det riktiga klåpare som håller på nu för tiden, det var bättre när vi hade Televerket där jag för övrigt jobbade i 13 år. Nu hoppas jag att min fiber får ligga ifred framöver nu när även grannen har fått installerat i efterhand.
 
G Gavel skrev:
Jag hade turen att vara hemma när de skulle återfylla med 0-16 på min infart, sa till dem att det där blir inget bra till vintern när jag ska köra snöslungan så det blev 0-8 grus i alla fall även om entreprenören fick specialbeställa.
Är helt beroende av hur avtalet för anslutning ser ut och i många fall välviljan hos entreprenör eller grävfirman hur man lämnar ytskiktet efter sig. Tyvärr informeras dåligt om vad som gäller vid försäljning och även senare vid projektering, men här ska framgå hur det ska utföras och vad som fastighetsägaren behöver utföra. Även fastighetsägare tar sig inte tid att läsa den information som finns, eller?;)
Så för TS gäller det att läsa avtal/information och inte utgå från vad vi skriver hur det utförts för enskilda fastigheter.
Som OT, kan noteras att det gamla kopparnätet byggts under 100 år medan man nu försöker bygga motsvarande med fiber under 10 år (slarvigt angivna tider men för att ge ett perspektiv).
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.