Jag har upptäckt att man ofta sätter takstolarna en bit in från gaveln. Jag tog för givet att man sätter yttersta takstolen i liv med väggreglarna och gjorde så utan att tänka på det. Vad vill man åstadkomma med att sätta den en bit in?

/Mats
 
Spara in två takstolar genom att utnyttja väggen i gavlarna.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Ok! Då låter man reglarna gå ändå upp till taket. Det har jag ju sett på en del bilder. Men den gavel det ska sitta två garageportar på kanske det blir bäst med en takstol ändå? Annars måste man väl dit med en rejäl balk över portöppningarna. Men även då man har en takstol på gaveln verkar det vanligt att den sitter någon dm innanför väggregeln eller ytterkant takstol i liv med innerkant väggregel.

/Mats
 
D Daniel 109 skrev:
Spara in två takstolar genom att utnyttja väggen i gavlarna.
Det där förstår jag inte, kan någon förklara?
 
Om man låter reglarna gå ändå upp så dom blir högre och högre mot gavelspetsen behövs ju ingen takstol. Men då får det ju som sagt inte vara några öppningar för garageportar.

/Mats
 
Aha, nu förstår jag.
 
Men då får man ju inte ha högre garage än att det finns reglar som räcker :)

/Mats
 
Jäms med utsida stommen blir lättast. Sedan vindpapp och spikläckt.
 
Jo det var så jag tänkte också. Då får man vindduken i samma nivå på hela gaveln. Det kan ju tänkas att det inte gått helt jämnt ut med 120 mellan varje takstol för en del. Det gjorde det inte riktigt för mig heller men där blev avståndet lite kortare för sista takstolen och det gör ju inget.

/Mats
 
S senmathal skrev:
Men då får man ju inte ha högre garage än att det finns reglar som räcker :)

/Mats
Man kan sätta in ett väggband på gaveln på samma höjd som på långsidorna och sätta korta stolpar ovanpå det.

Förresten är ju virke så långt som man kapar det i skogen. Då vi byggde en maskinhall vid museet i byn hade vi 7 meters bräder på gaveln. På det viset snålade vi in kostnaden för en plåtlist.
Längsta stomvirket var 9 meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.