Såg att Nexa är på väg att lansera ett nytt trådlöst system nu i oktober, NXT by Nexa.
https://nxtbynexa.se/#productinfo

Man utlovar 300 m räckvidd utan mesh-nätverk, krypterad tvåvägs kommunikation och kompatibilitet med äldre nexa-enheter.

Tja, vem vet, kanske blir detta en konkurrent till Z-wave, antar att grejorna är kommer ha ett lägre pris än motsvarande Z-wave-enheter.
Nexa lär slippa licenskostnader för kretsar och dyra certifieringar.
 
Väldigt intressant!

Frågan är som du skriver vad de kommer kosta.
 
Dyrare än nuvarande nexa-grejor, men kanske något billigare än z-waveprylar, skulle jag gissa på.

Kan dom leva upp till 300 m räckvidd så är det verkligen ett lyft. Mig veterligen finns det inte någon motsvarande system som har denna räckvidd utan att ta till repeaterfunktion/mesh etc.
 
Undrar vilken frekvens de använder. Kontrollenheten verkar ha både zwave och 433-stöd. Vore grymt om den också klarar zigbee.
 
433MHz enligt produktspecen på dimmern.
 
S sulfobus skrev:
Undrar vilken frekvens de använder. Kontrollenheten verkar ha både zwave och 433-stöd. Vore grymt om den också klarar zigbee.
Det tror jag inte den har. Nexas egna protokoll samt Z-wave lär den stödja.
Man bör betänka att Nexa ska sälja dessa controller hängandes på krok hos ex Jula /Bauhaus etc, och då ska det vara grejor som snabbt går att få igång. Ju fler protokoll som ska in i systemet, ju mer utveckling lär det krävas och färre kunder lär kunna hantera produkten utan massa hjälp från supporten.

Tiden får utvisa om Nexa nu får större framgång med denna "Nexa Bridge X". Nexa Gateway har dom skrotat och lämnat en del kunder i sticket, första utgåvan av Nexa Bridge blev väl inte den framgång dom hade räknat med.

Annars är hemautomation verkligen i ropet, nu när Ikea också har gett sig in i leken.

Även en ny svensk producent har dykt upp från malmöfirman Animus.

Dock kör jag vidare med mina Tellstick Net/ZNet.
 
B
Animus verkar vara riktigt bra om man vill ha lokalt
 
Enligt representant från Nexa så är protokollet krypterat. Och om det stämmer att man inte använder mesh/repeaters för att nå 300m så har de gått över till mer avancerad modulering i transportlagret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.