hej!
Vi är just nu mitt uppe i en budgivning om ett radhus. Besiktningsmannen har gjort två anmärkningar som oroar mig lite, den ena är att i ett av badrummen så går inte avloppsröret upp ovanför golvet. Detta är pga av att de lagt golvvärme och att golvet då höjts en aning. Är detta ett stort problem? Om man har golvvärme på lite hela tiden kan det hjälpa mot eventuell fuktskada pga av detta?
Den andra grejen var att i tvättstugan så är golvbrunnen monterad för nära väggen. Men det ser inte ut som att golvbrunnen används (se bild). Någon som har erfarnhet om detta? Vid eventuell renovering i framtiden antar jag att man kan flytta golvbrunnen men är det någon som vet ungefär hur mycket det kan kosta?
 
  • Golvbrunn placerad nära väggen intill en tvättmaskin och ett handfat i ett kaklat tvättstugeutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Hur gammalt är badrummet resp. tvättstugan?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur gammalt är badrummet resp. tvättstugan?
Badrummet är från 2008 och tvättstugan 2003. Kvalitetsdokument saknas.
 
BirgitS
Det var ju andra regler då och särskilt i en tvättstuga för 15 år sen var det säkert okej att göra så där. Jag rekommenderar att du anpassar det du vill betala för radhuset till att en vattenskada kan inträffa, däremot är ju inte risken att det inträffar så stor.

R Risenros skrev:
Vid eventuell renovering i framtiden antar jag att man kan flytta golvbrunnen men är det någon som vet ungefär hur mycket det kan kosta?
Då måste man veta hur bjälklagret är uppbyggt. Men troligen en liten del i en total renovering av en tvättstuga.
 
  • Gilla
Risenros
  • Laddar…
mellan 5-10.000 för att flytta brunnen skulle jag tro, oavsett underlag
 
  • Gilla
Risenros
  • Laddar…
BirgitS
nino nino skrev:
mellan 5-10.000 för att flytta brunnen skulle jag tro, oavsett underlag
När vi gjorde om badrummet i förra huset (byggt 1989 med träbjälklag) så flyttade de golvbrunnen i duschen någon dm eller två och min bedömning är att det kan inte ha tagit mer än ett par timmar att byta avloppsröret bort till den lodräta stammen till ett längre.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När vi gjorde om badrummet i förra huset (byggt 1989 med träbjälklag) så flyttade de golvbrunnen i duschen någon dm eller två och min bedömning är att det kan inte ha tagit mer än ett par timmar att byta avloppsröret bort till den lodräta stammen till ett längre.
Jag antar att man måste byta golv om man vill flytta på golvbrunnen?
 
Går inte bara byta golv, det blir hela rasket.
 
  • Gilla
Risenros
  • Laddar…
BirgitS
R Risenros skrev:
Jag antar att man måste byta golv om man vill flytta på golvbrunnen?
En tvättstuga nu för tiden ska ha tätskikt på golvet med 5 eller 10 cm uppvik mot väggarna, så ska man flytta golvbrunnen måste man göra det ordentligt men nytt tätskikt och nya klinkers på det om man inte nöjer sig med våtrumsmatta.
 
  • Gilla
Risenros
  • Laddar…

Bästa svaret

Risken för skada pga golvbrunnen är som sagt låg. Du kan se det mer som en formalitet. Största problemet är att du kommer att få anmärkning på den igen om du säljer.

Om du ändå vill göra om tvättstugan, så skall du givetvis fixa så det blir korrekt. Men extrakostnaden för att flytta golvbrunnen är marginell i en sådan ombyggnadsbudget.

Anmärkningen om avloppsröret som inte går upp ovanför golvet, kan vara lite mer alarmerande (men behöver inte vara jätteilla).

Om man i efterhand har lagt in golvvärme, och därmed höjt golvet, utan att rätta till rörgenomföringar. Då skulle jag vilja haft väldigt detaljerad information om hur det är utfört.

Antingen har de lagt golvvärme ovanpå en bef. beläggning med tätskikt under den bef. ytbeläggningen. I så fall tätar fortfarande det gamla tätskiktet mot de uppstickande rören, på den nivån. Sedan har de antingen bara spacklat in golvvärme och lagt klinkers på det, utan nytt tätskikt. I så fall korrekt utfört tätskiktsmässigt. Man får inte ha två tätskikt i ett golv.

MEN det finns inget (såvitt jag vet) golvvärmesystem som får läggas på den blöta sidan av ett tätskikt. Och om de använt flytspackel, så är nästan alla flytspackelfabrikat "förbjudna" att ha på den blöta sidan av ett tätskikt. De tål inte långvarig fuktbelastning.

Så antingen har de inte lagt något nytt tätskikt, rätt ur tätskiktssynpunkt, men fel elsäkerhetsmässigt, och det blir troligen skador på golvet om några år när flytspacklet sväller och blir poröst.

Eller så har de lagt in nytt tätskikt och får liknande effekter på flytspacklet, det blir fuktigt mellan två tätskikt.

Eller så har de brutit upp det gamla golvet, gjort (nästan) allt rätt. Men varför i heimelens namn passar man inte på att förlänga rören om man ändå brutit upp och gör allting rätt?

En närbild ned i golvbrunnen kan ev. avslöja hur de gjort. Där kan man se om det finns ett nytt tätskikt nära ytan, eller om det bara finns ett längre ned.
 
H hempularen skrev:
Risken för skada pga golvbrunnen är som sagt låg. Du kan se det mer som en formalitet. Största problemet är att du kommer att få anmärkning på den igen om du säljer.

Om du ändå vill göra om tvättstugan, så skall du givetvis fixa så det blir korrekt. Men extrakostnaden för att flytta golvbrunnen är marginell i en sådan ombyggnadsbudget.

Anmärkningen om avloppsröret som inte går upp ovanför golvet, kan vara lite mer alarmerande (men behöver inte vara jätteilla).

Om man i efterhand har lagt in golvvärme, och därmed höjt golvet, utan att rätta till rörgenomföringar. Då skulle jag vilja haft väldigt detaljerad information om hur det är utfört.

Antingen har de lagt golvvärme ovanpå en bef. beläggning med tätskikt under den bef. ytbeläggningen. I så fall tätar fortfarande det gamla tätskiktet mot de uppstickande rören, på den nivån. Sedan har de antingen bara spacklat in golvvärme och lagt klinkers på det, utan nytt tätskikt. I så fall korrekt utfört tätskiktsmässigt. Man får inte ha två tätskikt i ett golv.

MEN det finns inget (såvitt jag vet) golvvärmesystem som får läggas på den blöta sidan av ett tätskikt. Och om de använt flytspackel, så är nästan alla flytspackelfabrikat "förbjudna" att ha på den blöta sidan av ett tätskikt. De tål inte långvarig fuktbelastning.

Så antingen har de inte lagt något nytt tätskikt, rätt ur tätskiktssynpunkt, men fel elsäkerhetsmässigt, och det blir troligen skador på golvet om några år när flytspacklet sväller och blir poröst.

Eller så har de lagt in nytt tätskikt och får liknande effekter på flytspacklet, det blir fuktigt mellan två tätskikt.

Eller så har de brutit upp det gamla golvet, gjort (nästan) allt rätt. Men varför i heimelens namn passar man inte på att förlänga rören om man ändå brutit upp och gör allting rätt?

En närbild ned i golvbrunnen kan ev. avslöja hur de gjort. Där kan man se om det finns ett nytt tätskikt nära ytan, eller om det bara finns ett längre ned.
Tack så jättemycket för ett pedagogiskt och detaljerat svar! Jag får helt enkelt se om vi kan få reda på något sätt hur de lade golvvärmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.