Vem ska betala reparationen?

  • Lägenhetsinnehavaren

    9 Röster 60,0%
  • Bostadsrättsföreningen

    6 Röster 40,0%
  • Antal röster
    15
I vår lägenhet har ett vattenburet element delvis lossnat från väggen. Ingenting läcker..än! Men det finns risk att de förvärras om man är oförsiktig. Elementet måste monteras bort, väggen bakom lagas eftersom pluggen dragit med sig en stort stycke puts/murbruk/betong (?) och sedan monteras tillbaka.. Eftersom det inte finns någon ballofix mellan stammen och elementet så måste vatten stängas av och eventuellt kommer den lägenhet som ligger ovanför behöva lufta sitt motsvarande element för att få igång allting igen.

Så långt inga problem men kruxet är att jag nu är oense med föreningen eftersom de hävdar att elementet är mitt ansvar medan jag hävdar tvärt om. Stadgarna är inte direkt glasklara. Hur skulle ni tolka det?
 
  • En sida från stadgarna som beskriver bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter avseende underhåll i lägenheten.
M MackanMac skrev:
I vår lägenhet har ett vattenburet element delvis lossnat från väggen. Ingenting läcker..än! Men det finns risk att de förvärras om man är oförsiktig. Elementet måste monteras bort, väggen bakom lagas eftersom pluggen dragit med sig en stort stycke puts/murbruk/betong (?) och sedan monteras tillbaka.. Eftersom det inte finns någon ballofix mellan stammen och elementet så måste vatten stängas av och eventuellt kommer den lägenhet som ligger ovanför behöva lufta sitt motsvarande element för att få igång allting igen.

Så långt inga problem men kruxet är att jag nu är oense med föreningen eftersom de hävdar att elementet är mitt ansvar medan jag hävdar tvärt om. Stadgarna är inte direkt glasklara. Hur skulle ni tolka det?
Jag håller med föreningen.

Om det har släppt delvis skulle jag använda bra lim för att fästa det igen tills (om) det behöver fixas permanent
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det står ju svart på vitt att det är lägenhetsinnehavarens ansvar.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Det vanliga i en brf är att föreningen ansvarar för radiatorer/ element. Här tycks det ju vara tydligt att detta ansvar i stället lagts på medlemmen, så då bör det ju tillämpas. I det långa loppet spelar det nog ingen större roll, du spar pengar på att föreningen inte har utgifter för radiatorer men då och då får du i stället själv ta denna utgift. Lagen om ekonomiska föreningar har uppdaterats och det innebär att många föreningar behöver justera sina stadgar. Om detta blir aktuellt kan föreningen överväga att ändra till det mer vanliga förfarandet att föreningen svarar för dessa system.
 
Jag fastnar lite vid sista stycket "Bostadsrättshavaren svara dock inte för...annat underhåll än målning av radiatorer.." Det bör väl innebära att det är föreningens ansvar?
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Det är ju inte elementet som är trasigt, utan väggen.

Att ta bort elementet, laga väggen och sätta det tillbaka är inte "underhåll av radiatorer".
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
M MackanMac skrev:
Jag fastnar lite vid sista stycket "Bostadsrättshavaren svara dock inte för...annat underhåll än målning av radiatorer.." Det bör väl innebära att det är föreningens ansvar?
Ja, vid en andra läsning är stadgarna otydliga och kanske motsägelsefulla. Det kan vara lämpligt att omarbeta så det blir mer tydligt. Men om jag förstår rätt så är det inte problem med underhåll av radiator utan med infästningen, och detta kan nog snarare ses som att hålla i gott skick och då vara medlemmens ansvar. Det viktiga är att föreningen har en tydlig policy och behandlar alla medlemmar lika.
 
H
Hej,

Jag anser att föreningen borde ta detta (nu utgår jag från att föreningen försett lägenheten med radiatorn) pga sista stycket. Denna är kopplad på stamledningen och alltså tillhör ansvaret ej innehavaren. Målningen och tillfixningen efter att hantverkaren varit där kan nog dock ligga på dig.

Närbild av ett stycke text från stadgarna angående underhållsansvar för bostadsrättsinnehavare.
Kan tillägga att vi har liknande skrivelse i våra stadgar och där har vi haft uppe denna frågan och föreningen stod för reparation av radiatorn i det fallet.

Tillägg: i vår föreningen så var det också fästena till radiatorn, vi fick detta rådet av Bostadsrätterna. Är ni medlemmar där så ring dem och fråga.


Mvh
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
M
Om föreningens styrelse är så korkade att de tycker det är lämpligt att varje medlem micklar med värmesystemet så kan du ju som hämnd utföra arbetet och tappa systemet när det är smällkallt. Glöm inte att även peta på injusteringsventilerna för den aktuella kretsen så att injusteringen behöver göras om i hela huset också. Har du riktig tur så är de så gamla att de börjar läcka när du petar på dem och det blir i så fall föreningens ansvar att byta dem. Och sedan så kan ju någon granne upprepa hela proceduren veckan efter när dennes termostat skall bytas!

Nä sådana här saker är det vettigast att styrelsen samlar ihop och åtgärdar allt på en gång efter eldningssäsongen,
värmesystem mår inte bra av att man byter vatten på dem tätt som tätt. Man behöver ju tillgång till panncentral för att kunna fylla på vatten och stänga av cirkulationspump under arbetet så det är ju inget man gör utan föreningens eller fastighetsskötares inblandning ändå.
 
M mnils skrev:
Om föreningens styrelse är så korkade att de tycker det är lämpligt att varje medlem micklar med värmesystemet så kan du ju som hämnd utföra arbetet och tappa systemet när det är smällkallt.
Nu svarar du inte på frågan utan är helt ute och cyklar.

Att laga väggen är underhåll av väggen. Att demontera och sedan sätta tillbaka elementet är INTE underhåll av radiatorsystemet, utan är något lägenhetsinnehavaren får ansvara för. Det innebär inte att man kan göra som du beskriver eller att man kan "mickla med värmesystemet själv", utan man måste givetvis kontakta fastighetsskötaren för att planera in arbetet och se till att de får sköta avstängning och påsättning.

Svaret på frågan "vem betalar?" är helt enkelt inte detsamma som svaret på frågan "vem stänger av vattnet?". TS fråga är den första, men du svarar spydigt på den andra, icke ställda frågan.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Som ofta här vet vi inte alla förutsättningar , men jag tror att Anna hör ovan är inne på kloka synpunkter. Det finns åtgärder som en medlem kan vara ansvarig för men som måste koordineras genom föreningen. Det kan väl till och med bli så att föreningen låter utföra arbetet men debiterar medlemmen. I vart fall enligt normalstadgar är det föreningen som äger värmesystem, vi har inte sett de fullständiga stadgarna här, men kanske är det annorlunda i detta fall. Det kan vara så att föreningen äger men medlemmen är betalningsansvarig. I ett långt perspektiv kvittar det nog, åtgärderna måste betalas vilket som, antingen genom högre avgifter eller genom privata utlägg.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Lite beroende på hur radiatorn ser ut, så är det inte säkert att den behöver monteras bort för att fixa det här. jag hade en radiator i källaren som lossnade. Den är 2m bred och väger över 50kg. Det var visserligen bara typ 5 cm puts som följde med. Jag åtgärdade med en tub "ankarmassa", en plastic padding liknande ersättning för skruvplugg. Fungerar väldigt bra för uppfästning i dålig puts.

Jag böjde försiktigt ut elementet lite, så jag fick typ 10cm fritt att arbeta på. Fyllde hålen, lyfte upp elementet på förberedda stöd till rätt höjd, tryckte in fästbultarna i ankarmassan. Ca 10 minuter senare så satt elementet fast och stöden kunde tas bort (enligt manualen för ankarmassan, jag vågade inte ta bort stöden förrän dagen därpå).
 
Stora frågan är väll varför elementet har lossat? Om tex den boende har varit oaktsam så ställs frågan i en annan dager.
 
M
Anna_H Anna_H skrev:
Att laga väggen är underhåll av väggen. Att demontera och sedan sätta tillbaka elementet är INTE underhåll av radiatorsystemet, utan är något lägenhetsinnehavaren får ansvara för.
Uppfästningsanordningen är naturligtvis en del av radiatorn vad skulle den annars vara? Att fixa en radiator som trillat ner är inte underhåll utan en reparation. Och dessutom så är troligtvis reparation av väggen också föreningens ansvar då radiatorer brukar sitta på ytterväggar!

Det står likadant i nästan alla Brf stadgar och detta är en fråga man brukar diskutera på styrelsekursen för nyvalda. Om föreningen lägger ansvaret på medlemmarna så får de även räkna med att en del försöker fixa felen själva, någon tar in en kompis eller svartjobbare utan försäkringar och andra låter det vara. I slutändan är risken stor att det blir mer jobb och kostnader för föreningen än om man ser till att åtgärda felet på rätt sätt med en gång.

Sitter man i en Brf styrelse så får man försöka tänka lite längre än vad näsan räcker!
 
Men insidan av ytterväggen är lägenhetsinnehavarens ansvar.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.