Hej!

Hus på två våningar, självdrag, bergvärmepump och mängder av radiatorer däribland 3 st konvektorer. Allt vattenburet. Temperatur mellan 20,5 och 21 grader i alla rum.

Vi har nyligen konverterat till mekanisk frånluft och samtidigt satt in fler tilluftsventiler och frånluftsventiler enligt konstens alla regler. Något märkligt så har det blivit varmare i huset och för att hålla samma temperatur som tidigare har vi fått sänka kurvan på värmepumpen från 36 till 33. Avvaktar några dagar mellan varje steg och just nu ser det ut som att det även ska ner till 32 i kurva.

Vad kan förklara detta? Någon som upplevt något liknande?
 
Åsa Lund
Självdrag KAN rusa och i sällsynta fall ventilera huset mer än mekanisk ventilation gör.
Har du rätt luftomsättning nu?
 
Fick samma svar av Hantverkaren faktiskt :) Men känns ändå märkligt hade förväntat mig att få höja kurvan.

Flödet är inställt på något över 70l/s. Framförallt har det gett effekt på luftfuktigheten på nedervåning.
 
Åsa Lund
Du bör ha en halv omsättning per timme. Räkna ut invändiga volymen på ditt hus och dela med 2. Och förvandla till l/s. 70 kanske är rätt.
Sen är det ju en sak vad aggregatet är inställt på och en annan vad det ger. Verkliga flöden beror på hur just ditt kanalsystem är uppbyggt.
 
Åsa Lund
Byt termostater på elementen så borde du slippa ändra så mycket på kurvorna?
 
Ventilationen inställd med mätinstrument vid installation allt ok där, bra flöde med luft.
Behöver inte ändra på kurvorna normalt sett har haft samma senaste året, därav jag tyckte det var så märkligt att jag nu måste sänka.

Min egen teori är att ökad luftrörelse alt. kallras av kall luft från nya tilluftsventiler gör att termostaterna närmast dessa ökar värmen och det därmed blir varmare i huset.
Dock borde väl detta i sin tur göra att jag behöver öka kurvan inte minska den. Fattar inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.