Har försökt finna svar men hittar så många olika så tänkte försöka få en sammanfattning av er som har gjort detta eller kan. Huset vi har är gammalt, ca 1930 i grunden. Vindsisoleringen består av sågspån. Ingen fuktspärr mellan tak och spån. Eftersom det varierar och är relativt klant isolerat på vissa ställen så vill vi utöka detta..
Som jag ser det så är det ingen luftspalt mot snedtaket där uppe utan sågspånet går rakt emot träsponten.
Har precis lagt om taket och det var inte mkt som behövdes bytas av träet, endast lite runt skorstenen.
Det jag undrar är alltså vad och hur gör jag? När man läser så står det på vissa ställen att isolering av typ stenull går bra medans andra skriver att det ej ska vara det utan typ träfiberisolering istället. Har hört att man måste ha luftspalt mot taket medans andra skriver att det ej behövs med typen träfiberisolering då den andas utan kan helt enkelt bara läggas på.
Måste jag använda lösull eller går det lika bra att använda skivor och bara lägga ovanpå?
Jag har en massa stenullsisolering,skivor 220mm hemma, kan jag använda det eller måste jag köpa annan isolering?
Tack på förhand.
 
Ska du ha stenull så måste du också ha fuktspärr.
 
"Måste" har du isolering så tycker jag du ska använda den. Sen är det lite svårt att säga hur stor risken är för uppstigande fukt. Bäst hade såklart varit cellulosa isolering lösull.

Nya hus med cellulosa isolering har inte ventilationsspalt utan isoleringen går hela vägen mot råsponten. Dessa har då en ångbroms mot invändig fukt och bra ventilation i huset. Måttlig ventilation på vinden, för man vill ju inte ventilera in fuktig uteluft om det är torrare på vinden
 
Mineralull är beprövat och fungerar. De gamla konstruktioner som jag har öppnat upp med både stenull och glasull har varit friska, trots att de saknat fuktspärr. Cellulosa är oprövat, har funnits ett par årtionden och kostar tre gånger mera än mineralull. Däremot har cellulosa en egen fanclub här på byggahus så man får alltid stående ovationer om man använder det (så det kan vara värt den extra kostnaden). Chansen att få problem med mineralull för att den inte är hygroskopisk (vilket är den egenskapen som cellulosafancluben lyfter fram) är kanske 0,1%. Alla fördelar med cellulosa bygger på teori eftersom den inte är testad i praktik, men marknadsföra teorin kan man.

Använd du stenullen som du har. Det kommer nog att bli bra, det finns snart hundra år av registrerad praktik där man visat att mineralull fungerar.
 
F Finndjävel skrev:
Mineralull är beprövat och fungerar. De gamla konstruktioner som jag har öppnat upp med både stenull och glasull har varit friska, trots att de saknat fuktspärr. Cellulosa är oprövat, har funnits ett par årtionden och kostar tre gånger mera än mineralull. Däremot har cellulosa en egen fanclub här på byggahus så man får alltid stående ovationer om man använder det (så det kan vara värt den extra kostnaden). Chansen att få problem med mineralull för att den inte är hygroskopisk (vilket är den egenskapen som cellulosafancluben lyfter fram) är kanske 0,1%. Alla fördelar med cellulosa bygger på teori eftersom den inte är testad i praktik, men marknadsföra teorin kan man.

Använd du stenullen som du har. Det kommer nog att bli bra, det finns snart hundra år av registrerad praktik där man visat att mineralull fungerar.
Det jag mest hakat upp mig på när jag läst är att man beskriver hur fuktig luft inifrån stiger upp och absorberas i nuvarande spån och sedan succesivt ventileras bort. problemet skulle där bli att om jag lägger på stenullsskivor så kommer fukt bildas i dessa och inte kunna ventileras bort utan binda sig i träkonstruktionerna istället med fuktproblem som följd.
Vet en kollega som bara lagt på skivor men när man läser här på forumet och andra sidor så blir man lite orolig för att man ska ställa till problem istället för att förbättra något.
 
F Finndjävel skrev:
Mineralull är beprövat och fungerar. De gamla konstruktioner som jag har öppnat upp med både stenull och glasull har varit friska, trots att de saknat fuktspärr. Cellulosa är oprövat, har funnits ett par årtionden och kostar tre gånger mera än mineralull. Däremot har cellulosa en egen fanclub här på byggahus så man får alltid stående ovationer om man använder det (så det kan vara värt den extra kostnaden). Chansen att få problem med mineralull för att den inte är hygroskopisk (vilket är den egenskapen som cellulosafancluben lyfter fram) är kanske 0,1%. Alla fördelar med cellulosa bygger på teori eftersom den inte är testad i praktik, men marknadsföra teorin kan man.

Använd du stenullen som du har. Det kommer nog att bli bra, det finns snart hundra år av registrerad praktik där man visat att mineralull fungerar.
och som sagt iså fall tänkte jag bara lägga skivorna ovanpå sågspånet och inte byta ut spånet mot stenull... kan denna kombination vara ok?
 
Q quattro79 skrev:
Det jag mest hakat upp mig på när jag läst är att man beskriver hur fuktig luft inifrån stiger upp och absorberas i nuvarande spån och sedan succesivt ventileras bort. problemet skulle där bli att om jag lägger på stenullsskivor så kommer fukt bildas i dessa och inte kunna ventileras bort utan binda sig i träkonstruktionerna istället med fuktproblem som följd.
Vet en kollega som bara lagt på skivor men när man läser här på forumet och andra sidor så blir man lite orolig för att man ska ställa till problem istället för att förbättra något.
Varför kommer det inte att kunna ventileras bort? Mineralull kan inte absorbera vatten det stämmer. Men varför skulle det påverka hur snabbt konstruktionen torkar upp annat än i positiv bemärkelse?

Häll ut två "vattenpölar" på två skilda platser ett bord. Låt den ena pölen vara, ta en trasa och torka upp den andra. Låt sen trasan ligga kvar fuktig på bordet. Lämna det över natten och se resultatet nästa dag. Kommer vattenpölen som du lät vara att ha torkat upp, antagligen. Kommer trasan att vara torr, knappast.

Cellulosaisolering är skräp, bokstavligen. Gamla tidningar som man inte vet vad man ska göra med, de går inte ens att elda upp. Då kom man på att man säkert kan sälja dom bara man marknadsför dom på rätt sätt.
 
F Finndjävel skrev:
Mineralull är beprövat och fungerar. De gamla konstruktioner som jag har öppnat upp med både stenull och glasull har varit friska, trots att de saknat fuktspärr. Cellulosa är oprövat, har funnits ett par årtionden och kostar tre gånger mera än mineralull. Däremot har cellulosa en egen fanclub här på byggahus så man får alltid stående ovationer om man använder det (så det kan vara värt den extra kostnaden). Chansen att få problem med mineralull för att den inte är hygroskopisk (vilket är den egenskapen som cellulosafancluben lyfter fram) är kanske 0,1%. Alla fördelar med cellulosa bygger på teori eftersom den inte är testad i praktik, men marknadsföra teorin kan man.

Använd du stenullen som du har. Det kommer nog att bli bra, det finns snart hundra år av registrerad praktik där man visat att mineralull fungerar.
Cellulosaisolering har funnits i hundratals år i form av sågspån.
 
A
Eftersom allt trä såg bra ut (ej runt skorsten) med nuvarande proportioner/förutsättningar Är det riskfyllt att tilläggsisolera.

Den varma luften innifrån går upp genom innertaket, genom isoleringen och kondenserar på råsponten.

Genom att öka mängden isolering kommer du göra råsponten/kallvinden kallare vilket kan leda till att mer kondens sker och risken för mögel ökar.

Om du ändå vill öka isoleringen är det cellulosa baserad isolering som är bäst då den kan fånga/hålla en del av fukten som mineralull inte kan. Inspektera regelbundet och var beredd på att installera en sorbtionsavfuktare eller ännu bättre installera samtidigt som du isolerar.

Fundera på om det verkligen är värt pengarna att tilläggsisolera i förhållande till riskerna.
 
A
F Finndjävel skrev:
Mineralull är beprövat och fungerar. De gamla konstruktioner som jag har öppnat upp med både stenull och glasull har varit friska, trots att de saknat fuktspärr. Cellulosa är oprövat, har funnits ett par årtionden och kostar tre gånger mera än mineralull. Däremot har cellulosa en egen fanclub här på byggahus så man får alltid stående ovationer om man använder det (så det kan vara värt den extra kostnaden). Chansen att få problem med mineralull för att den inte är hygroskopisk (vilket är den egenskapen som cellulosafancluben lyfter fram) är kanske 0,1%. Alla fördelar med cellulosa bygger på teori eftersom den inte är testad i praktik, men marknadsföra teorin kan man.

Använd du stenullen som du har. Det kommer nog att bli bra, det finns snart hundra år av registrerad praktik där man visat att mineralull fungerar.

Ursäkta men det är lite för mycket faktafel och brist på källhänvisning i ditt inlägg.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Det är väldigt mycket felaktigheter i isoleringsdiskussioner. Men det här var extremt.
 
Självklart måste man försvara sin investering när man spenderat tre gånger pengarna på nån annans gamla sopor. Men varför sluta vid isolering?

Varför inte spinna vidare på samma vinnande koncept vid andra byggmoment, uppenbart finns det ju köpare:

Ekogrund - ekologisk och organisk grund av trä. Ekogrunden består av 100% naturliga ämnen som förekommer i naturen. Ekogrunden hanterar markfukten på ett överlägset sätt genom att absorbera den in i materialet och hålla kvar den inne i konstruktionen.
 
A
F Finndjävel skrev:
Självklart måste man försvara sin investering när man spenderat tre gånger pengarna på nån annans gamla sopor. Men varför sluta vid isolering?

Varför inte spinna vidare på samma vinnande koncept vid andra byggmoment, uppenbart finns det ju köpare:

Ekogrund - ekologisk och organisk grund av trä. Ekogrunden består av 100% naturliga ämnen som förekommer i naturen. Ekogrunden hanterar markfukten på ett överlägset sätt genom att absorbera den in i materialet och hålla kvar den inne i konstruktionen.
Jämför du verkligen cellulosa isolering på en vind och Ekogrund?

Det är ju som att jämföra ett strykjärn och ett ånglok, de har båda järn i sig och ånga men den ena är överlägsen....
 
mathiash77 skrev:
Jämför du verkligen cellulosa isolering på en vind och Ekogrund?

Det är ju som att jämföra ett strykjärn och ett ånglok, de har båda järn i sig och ånga men den ena är överlägsen....
Nej, jag påstår dock att cellulosaisoleringens så kallade fördelar är trams. Det enda den kan göra är att absorbera fukten och hålla kvar den i konstruktionen längre. Fukten försvinner ingenstans, samma mängd fukt ska passera konstruktionen oberoende.

Det som är viktigt är att se till att så lite fukt som möjligt passerar väggar och tak när man tilläggsisolerar. Det görs bäst genom att ha en ångspärr och se till så att huset har ett undertryck, dvs den fuktiga luften tar vägen ut genom ventilationen istället för genom väggen. Den mängd fukt som väggar och tak ändå hamnar att hantera är konstant oberoende vilken isolering man väljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.