Som synes är det inte så kul att ha utrustningen bredvid sängen, skulle vilja flytta prylarna 2 meter på samma vägg, det är där fibern kommer in genom väggen.
Då får jag 2 meter fiberkabel över, går det att göra en rulle av den ??

Går det att öppna locken och lossa grejerna, eller är nått plomberat ??

Alternativ text: Internetutrustning monterad på vägg bredvid säng med överflödig fiberkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fiberkabel på vägg bredvid golvlisten, med synlig slitage eller brott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lyxboende
  • Laddar…
L
Ser inte ut att vara några större hinder för det du tänker på. Den klamrade villapatch kabeln bör i så fall få plats i dosan alternativt byter du till en kortare så det inte hänger en rulle löst på väggen/golvet.
En vettig länk att kika på: https://www.direktronik.se/kunskapsbanken/natverk/flytta-fibern/
Hur gör du med elkabeln i såfall, annat uttag eller skarvsladd? (Jag förutsätter att du ska flytta allt till höger om nuvarande eluttag)
 
  • Gilla
Kalleohl
  • Laddar…
Tack.
Den klamrade kabeln kommer ut ur väggen 2 meter åt höger, vet ej var/hur den kommer in i huset.
El finns i det andra hörnet, så det är inget problem.
 
A, nu fattar jag, efter läst länken. Fiberboxen får sitta kvar, och jag skaffar en längre kabel till mediaboxen.
Tack igen.
 
Helt rätt att göra så. Att flytta fiberdosan kräver att man kortar ned den inkommande fibern och svetsar om den.
Tycker att installationen var lite tokig från början när grejorna ska finnas i samma rum. Man ska helst installera fiberdosan direkt på insidan av väggen där den blåsta fibern avslutas och sedan drar man en villapatch mellan fiberdosa och medieomvandlaren, kan vara mellan 1 - 15 m lång.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
L
Håller med AndersS det blir svårt att flytta passiva fiber uttaget, det var visst en 3mm dukt när jag kollade noggrannare. Om denna kabel varit villapatch hade det inte funnits någon svetsning att beakta. Men självklart går det begära flytt men då lär det kosta en slant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.