Jag har råkat göra ett litet hål på avloppsslangen på min tvättmaskin, alldeles nära anslutningen till vattenlåset i diskhon.
Jag har kollat instruktionsfilm på hur man byter slangen (egentligen hela slangpaketet) på en maskin som är ganska lik min. Det är ett jobb där jag ser vissa risker att misslyckas och göra saken värre.

Går det att laga istället för att byta? Är t.ex. änden som träs över diskhons anslutning - "gummidamasken" eller vad den kan heta - avtagbar? I så fall kunde jag ju kapat slangen några centimeter och flyttat "gummidamasken" till den hela biten av slangen. Alternativt kapa slangen och dra fast den med en slangklämma och strunta i "gummidamasken" helt och hållet? Alternativt om en ordentlig omlindning av vulktejp kan lösa biffen?

Tvättmaskinen är en nästan helt ny LG FH6F9BDS2.

Vad tror ni?

Avloppsslang med ett litet hål markerat med en röd cirkel nära vattenlåsets anslutning under en diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Beror väl mest på underlaget och konsekvenserna av ett mindre läckage. Med vattensäkert golv och golvbrunn, spelar det nog ingen större roll vilken lösning du väljer.

Slangklämmevarianten kan nog bli bra, särskilt om du lägger på något varv vulktape mellan slangen och slangklämman.

Men vad spelar det för roll?

Det blir bara två konsekvenser.
1. Det fungerar - inget mer behöver göras.
2. Det fungerar inte - du kan alltid köpa en ny slang
 
A
Att byta den ärden mest hållbara lösningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.