Hej
Jag och min sambo köpte vårt första hus för två år sedan. Sedan dess har vi haft en ojämn kamp med en tråkig lukt.
Det är ett enplanshus på 120kvm som vilar på en platta.
Vi visste när vi flyttade in att det var fukt i minst en syll som vi ganska omgående bytte.
Dom andra syllarna verkade enligt hantverkarna någorlunda friska, precis under gränsvärdet.
Från den dåliga syllen kända man en stark lukt. Den var ej tryckt men väldigt fuktig.
Dom öppnade upp golvet två meter in och väggen en meter upp . Utan någon fukt.

Men lukten fortsatte.
Då fick vi tips om att sätta om frånluftfläktar.
Det gjorde bara lukten än mer framträdande
Nästa steg var att montera inluftventiler. Nu har vi totalt 5st. Inga spaltventiler i fönster.
Lukten forsätter...
När det blåser ute så upplevs det mycket starkare och det känns som att det kommer från taket.
Huset har snedtak.
Halva huset går innertaket hela vägen upp och i andra halvan så ligger det plant med ett utrymme över.
Jag har haft Anticimex där och kikat upp i innertaket. Dom tyckte att det bara luktade lite instängt, ingen åtgärd.
Min upplevelse är att det luktar gammal tjärpapp blandat med instängt, dammigt och lite unket.

Förstår att detta är svårt att få en bild av utan att se huset, men nyfiken om någon har en tanke om ev åtgärd


 
Det finns väl nån vindpapp eller liknande som man har på vind ibland som brukar lukta. Annars kan det väl vara vad som helst .. är det bara vissa personer som känner den? Känner du den på vinden också? Är det från 70-talet skulle det ju kunna vara tryckt virke nån annanstans (typ i väggarna) som blivit fuktiga när syllen var fuktig.
 
Huset är från 1962
Dom flesta känner av lukten.
Mina egna teorier är att dålig lukt vandrar från en ev fuktig platta upp genom väggarna och ut i området ovanför innertaket, för att sedan sugas ner av våra paxfläktar?

Eller så är det efter en läcka när dom förra ägarna skulle byta papp på taket för 6 år sedan.
När hantverkarna hade rivit upp taket en fredag och glömt kolla väderprognosen för helgen.
Detta resulterade i ett försäkringsärende där dom fick bytt golvet i hallen och nytt tak.

Dock såg varken jag eller Anticimex något mögel eller dyl när vi kikade upp ovanför innertaket.
 
Lukten från den kassa syllen har kanske spridit sig till andra i konstruktionen.
 
Försök ta dit nån annan "fukt eller lukt"-expert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.