Det kommer hålla utmärkt. Mvh snickare.
 
  • Gilla
GeBe
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Det kommer hålla utmärkt. Mvh snickare.
Förmodligen är det så!
såg bara att Planja rekommenderar liggande 45x70 c-c 300 som läkt vid lätta låglutande tak.
 
Typ så nånting:
3D-rendering av en modern carport med platt tak, lamellväggar och en omarkerad dörrtröskel.
Behövs en liten ramp upp till dörren, men ids nog inte rita den.
 
Och ja, sista beräkningen såg bra ut!
Cirka 4-5 cm nedböjning mitt i stora öppningen.
 
Så, då var bygglovet inlämnat!
Ska bli spännande att se hur det går.

Började att söka förhandsbesked då jag är osäker på vad detaljplanen tillåter (den är från 60-talet), men det tycket handläggaren var en onödig kostnad. Hon föreslog att vi skulle söka bygglov direkt.

Får hoppas detta inte är tid och pengar i sjön nu!
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Jaha, blev kontaktad av bygglovshandläggaren i mitten av förra veckan (förutom lite småfix med kontrollplan etc. tidigare). Vi ligger en bit utanför vad detaljplanen egentligen tillåter, men om vi stryker cykelparkeringen och minskar på takfoten så skulle det gå att acceptera som en "mindre avvikelse".
Skickade just in uppdaterade handlingar enligt denna:
3D-modell av en anpassad byggnad utan cykelparkering och med minskad takfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ska vi bara se om det håller också.
Cykelparkeringen fungerade ju som mothåll för den stora öppningen, inte alls lika snyggt placerade upplag för balkarna nu!
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Inget hört på bygglovssidan, men det är väl inte så konstigt, det är ju semestertider.
Däremot är nu de svartbyggen som stod på plasten bortrensade, så på något sätt har projektet inletts.
Den carport som stod där var riktigt rassligt byggd, helt otroligt att den stått upp över huvud taget egentligen!
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Dags för uppdatering här!!
Bygglovet är klart och två markentreprenörer har varit på platsen för att titta och lämna pris.
En var på tok för dyr, den andra kändes ok, så nu är det dags att få ordning på matriellistan!
Han kunde komma redan till veckan och börja gräva, så helt plötsligt hänger det hela på mig!!

Det finns pinnar nerspikade som visar var hörnen kommer vara, får ta en bild och lägga upp här när det är dagsljus!
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Spännande såhär inpå hösten☺
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Spännande såhär inpå hösten☺
Ja, verkligen!
Ska försöka få nån form av tak åtminstone innan snön kommer!
 
Här har vi en före-bild, ungefärliga hörn är utmärkta med de nedslagna käpparna.

Ska försöka få hem material för grunden under veckan, så förhoppningsvis går det att få fart på bygget snart!
 
  • Tom byggtomt markerad med käppar omgivna av träd och höstfärger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Blir det kantelement och gjuten platta? Eller plintar?
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Blir det kantelement och gjuten platta? Eller plintar?
Tanken är plintar och 0-16 i carporten, reglat golv i förrådet.
Det finns ett garage redan, så det behöver inte kunna växa ...
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Du får dokumentera väl och visa bilder! Kommer med andra ord att bli lika som min carport fast utan förrådet ☺
 
Jaha, här har varit tyst ...
Min markentreprenör ditchade mig. Vi var överens, men när det var dags att dyka upp försvann han från jordens yta!
... Som vanligt med denna typ av jobb ...

Bara att göra om processen med att avtala och vänta på lediga maskiner, och tappa ytterligare viktiga veckor nu på senhösten!!

I dag fick jag så till slut hem en grävare, och det händer grejer!!
Grävmaskin på arbetsplats i trädgård med högar av jord och person som arbetar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna var strax efter lunch i dag då han just kommit på plats. Nu ligger det högar här och var!!
Jag får se till att fota med jämna mellanrum nu!
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.