Hur många kablar, 1.5mm, får man dra i ett 1/2" metalrör?
Nej, jag ska inte dra något.
Planering inför renovering, för att få koll på hur djupt man behöver gräva i väggar och golv. Vore ju trevligt med en jordkabel, speciellt till vissa rum.
 
Finns det över huvud taget metall elrör som är 1/2" ? Dom som brukar användas var 15,6 mm och i dom är rekommendationen 5 trådar men man får dra flera bara det går. Har man metallrör ska man vara lite observant så att man inte skadar isolering samt vara noga med att "megga" anläggningen så att man inte står där med en spänningssatt installation.
 
Då borde det inte vara fel att dra; fas, nolla, jord och tändtråd = 3 ledande och 1 skydd i min värld. Fasen är säkrad med 6A.

Är det "rätt" att "säkra" de metalrören med en jordanslutning? Alltså att koppla en jordledare till själva röret. Jag är medveten att detta inte är en säker lösning, då det är många skarvar på rör, men borde väll ge lite mer skydd om skada på kablar skulle uppstå?
 
Mikael_L
Egentligen, ärligt talat ... får du inte dra en enda enkelisolerad ledare typ FK i metallrör.
Det är ett förbjudet förläggningssätt idag.

Undantagen är:
1. Om röret (och då alla delar) är tillförlitligt skyddsjordat.
2. Om åtgärden kan anses vara en reparation/uppfräschning av anläggningen och inget av det tidigare utförande väsentligt ändrats (i alla fall till det sämre).

Och undantag 2 är det man nog normalt försöker tänka sig, men byter du t.ex. ut OVIR-kabel mot FK får du i praktiken en försämring, då OVIR genom att ha ett ytterligare lager spunnet runt de enkelisolerade ledarna kan anses vara bättre i metallrör.
Dock är det å andra sidan en vinst att få utbytt gammal rutten OVIR, som särskilt där den kommer ut i dosor brukar vara i livsfarligt skick.

Att du drar in en extra ledare är också en sådan förändring som kanske bör anses betyda att det är en ny förläggning.



OK, det var pekpinnarna det, nu ska jag lugna mig ett hekto. :)

För sen är det ju så att även jag drar om trådar ibland i befintliga metallrör.
Men man ska jobba superförsiktigt då, direkt sluta dra om det hugger fast såpass att det kan betyda att isoleringen kan skadas. Och avsluta med att megga de idragna kablarna.

Och 3 FK1,5 är i sammanhanget inget problem 5 st FK1,5 bör också kunna fungera bra, problemet ligger som sagt egentligen på ett annat plan.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kommer faktiskt imorgon kanske ge mig på en dragning av FK i ett metallrör. :) :thinking: :oops:

En källare där alla metallrör har rivits bort nu, helt rent bord imorgon.
Förutom ett som blir ohyggligt tråkigt och opraktiskt att byta ut.

Så där kommer jag först försöka dra in EXK-kabel, så det håller sig 100% perfekt inom reglementet, men funkar inte det så får det nog bli FQ med efterföljande meggning med 1000V mellan alla ledarkombinationer samt röret.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kommer faktiskt imorgon kanske ge mig på en dragning av FK i ett metallrör. :) :thinking: :oops:

En källare där alla metallrör har rivits bort nu, helt rent bord imorgon.
Förutom ett som blir ohyggligt tråkigt och opraktiskt att byta ut.

Så där kommer jag först försöka dra in EXK-kabel, så det håller sig 100% perfekt inom reglementet, men funkar inte det så får det nog bli FQ med efterföljande meggning med 1000V mellan alla ledarkombinationer samt röret.
Bra där @Mikael_L, föredömligt!

Vill bara komplettera med att kabeltyp EXK är enormt mycket tunnare än sina föregångare och funkar många gånger att dra i.
 
  • Gilla
Matten
  • Laddar…
Här handlar det om en uppfräschning av 60 år gamla kablar, ingen ändrad dragning, med tillägg jordtråd. Jordtråden då denna kabel bla matar badrummet (belysning och eluttag).

När vi flyttade in här fanns JFB, men den täckte bara 3-fas handske i garage, oljepannan och tvättmaskin.
Idag är hela huset, ytterbelysningen och garaget med uttag kopplade genom JFB.
Jag är van vid el, även starkström, så förstår riskerna och kan räkna, men reglerna för hus är andra än för när samma/högre spänning och samma/högre strömmar i en maskin på hjul/larver påstås det...
 
Mikael_L
Man kan ju även prova med en ACEFLEX om det går trögt pga en massa böjar.

Det jobbiga i detta fallet är att de vill ha en trappkoppling, så det blir minst en 5-ledare i så fall.
Jag kanske föreslår ett impulsrelä annars, jaja, vi får se ...
 
N Nicke_S skrev:
Här handlar det om en uppfräschning av 60 år gamla kablar, ingen ändrad dragning, med tillägg jordtråd. Jordtråden då denna kabel bla matar badrummet (belysning och eluttag).

När vi flyttade in här fanns JFB, men den täckte bara 3-fas handske i garage, oljepannan och tvättmaskin.
Idag är hela huset, ytterbelysningen och garaget med uttag kopplade genom JFB.
Jag är van vid el, även starkström, så förstår riskerna och kan räkna, men reglerna för hus är andra än för när samma/högre spänning och samma/högre strömmar i en maskin på hjul/larver påstås det...
Då gäller det antingen ett rakuttag 110V eller en fuskinstallation så potentiellt farlig att jag avråder dig från att använda uttaget över huvud taget.
 
S Slugge skrev:
Då gäller det antingen ett rakuttag 110V eller en fuskinstallation så potentiellt farlig att jag avråder dig från att använda uttaget över huvud taget.
Ledsen att göra dig besviken, men ingen amerikansk spänning på 50Hz i mitt hem ;)
 
N Nicke_S skrev:
Ledsen att göra dig besviken, men ingen amerikansk spänning på 50Hz i mitt hem ;)
Ja, jag blir faktiskt besviken.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Ja, jag blir faktiskt besviken.
Jag kan lugna dig lite i vart fall. Det är en modell med lock, med tätande gummiring (så den bilr tätare när den är stängd, samt att den sitter i andra änden av rummet sett från duschen, högt över golv. Aldrig använd, tror aldrig den kommer att användas och kommer med mycket stor säkerhet mystiskt försvinna i nästa renovering :)
 
Fejkjord? :thinking:
 
S Slugge skrev:
Fejkjord? :thinking:
"Jordat" uttag, ja.... Utan PE-ledare... Även i detta rum... I övriga rum är det bytt där ledaren saknats, men här valde jag att behålla uttaget pga locket (och att sambon inte når det).
 
Okej,, men din plan ska nog gå bra, fast sitter det så sitter det. Vad menar du med att gräva djupt i väggarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.