T
Tack så mycket för svaren, uppskattas!

En annan fråga angående uppvärmning på övervåning i hus.

Förslag 1. Vad är prisskillnaden att lägga golvvärme i badrum c:a 9 m2 och radiatorer i resten av rummen, 4 sovrum och ett vardagsrum c:a 70 m2 . Totalyta cirka 80 m2. Då behövs även en shunt.

Förslag 2. Jämfört med att lägga golvvärme på hela övervåningen?

Uppdragningen behövs i både förslag 1 och 2 så klart.

Hur mycket dyrare är förslag 2?
 
Kan inte svara på prisskillnaden men golvvärme överallt är ju en trevligare lösning. Även garaget om du ändå gjuter en platta kan man lika gärna lägga in slingor
 
T
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kan inte svara på prisskillnaden men golvvärme överallt är ju en trevligare lösning. Även garaget om du ändå gjuter en platta kan man lika gärna lägga in slingor
Ok, ingen pris ide där vad det kan tänkas skilja sig mellan slinga i garaget och radiator? Garage kommer ligga på cirka 50m2
 
Det blir väl typ 150m slang om man lägger cc30. 2-3' för slangen plus fördelare typ 2'?

Ett motvarande element typ 2'?

Övervåningen blir dyrare med golvvärme eftersom man måste ha spårade skivor och värmespridningsplåtar extra
 
T
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det blir väl typ 150m slang om man lägger cc30. 2-3' för slangen plus fördelare typ 2'?

Ett motvarande element typ 2'?

Övervåningen blir dyrare med golvvärme eftersom man måste ha spårade skivor och värmespridningsplåtar extra

Ok, har du någon känsla hur mycket dyrare?
 
Det är bara gissningar från min sida. Men man kan ju summera ihop ungefär vad som borde behövas.

Säg att du har 70m2 uppe. 7x10m 7/0,3×10=233 säg 240m slang.

Slang 15:-/m -> 15×240 = 3600:-
Värmefördelningsplåt 30:-/m -> 30×240=7200:-
Spårad golvspån 250:-/m2 -> 250×70=17500:-
Summa: 28300:-
Sen tillkommer lite småsaker och arbete

Radiatorer brukar man väl räkna typ 5000:-/st
6st blir 30000:-
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
730 är en bra bit effektivare än 750 men fortfarande en frånluftsvärmepump så maxkapaciteten beror på hur mycket luft som ventileras ut. Frånluftsvärmepumpen är lätt att luras av när man jämför effektivitet eftersom den jobbar på varm inneluft har den "bättre" COP från inneluftstemp till radiatorvärme. Men man glömmer då att den luftmängd som ventileras ut ersätts med inkommande kalluft i rummen.
Så det är egentligen skillnaden i temperaturen på uteluften och luften som lämnar värmepumpen man får räkna effekt på. Resten blir eltillskott.

Jämför man då med en luft-vatten värmepump så har den i princip obegränsad mängd luft att arbeta med och är inte beroende på att du skall ventilera en del.

En 730 kan fungera om du har välisolerade byggnader men det kommer bli mycket elspets vid kallt väder.
Bor du söder om Gävle typ så fungerar luft-vatten + FTX bättre.
Har du berg nära är såklart bergvärme och FTX riktigt bra.

Jordvärme och sjövärme är såklart bra alternativ till bergvärme
Även med en luft vatten vp ska huset ventileras enligt norm och under förutsättning att man inte överventilerar med flvp så sugs lika mycket kal luft in till huset. Ska man ha luft vatten vp till nytt hus blir man väl tvungen ha ftx vent antar jag för återvinna måste man och vet inte om det finns nån lösning för att återvinna vent luft till luft vatten vp i dag.
 
FTX är ju bästa lösningen för återvinning av ventilationsluften.

Värma brine i bvp är inte så effektivt och frånluftsvärmepumpen gör det genom att "jobba extra"
 
Visst är ftx bäst men det koster också mest. Att värma brine gör några grader på brine tempen året om så i stället för att blåsa ut det till kråkorna så är det bättre att återvinna så det anser jag vara effektivt och man ska inte låta en flvp jobba extra man brukar ventilera enligt norm på ett nybygge.
 
T
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är bara gissningar från min sida. Men man kan ju summera ihop ungefär vad som borde behövas.

Säg att du har 70m2 uppe. 7x10m 7/0,3×10=233 säg 240m slang.

Slang 15:-/m -> 15×240 = 3600:-
Värmefördelningsplåt 30:-/m -> 30×240=7200:-
Spårad golvspån 250:-/m2 -> 250×70=17500:-
Summa: 28300:-
Sen tillkommer lite småsaker och arbete

Radiatorer brukar man väl räkna typ 5000:-/st
6st blir 30000:-
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är bara gissningar från min sida. Men man kan ju summera ihop ungefär vad som borde behövas.

Säg att du har 70m2 uppe. 7x10m 7/0,3×10=233 säg 240m slang.

Slang 15:-/m -> 15×240 = 3600:-
Värmefördelningsplåt 30:-/m -> 30×240=7200:-
Spårad golvspån 250:-/m2 -> 250×70=17500:-
Summa: 28300:-
Sen tillkommer lite småsaker och arbete

Radiatorer brukar man väl räkna typ 5000:-/st
6st blir 30000:-

Tack Johannes!

Då borde det gå på jämt ut ungefär.
 
Jag tror golvvärme blir dyrare, 10-20' kanske men anser att det är värt. Samma med FTX
 
S smurfen72 skrev:
Visst är ftx bäst men det koster också mest. Att värma brine gör några grader på brine tempen året om så i stället för att blåsa ut det till kråkorna så är det bättre att återvinna så det anser jag vara effektivt och man ska inte låta en flvp jobba extra man brukar ventilera enligt norm på ett nybygge.
Jag tycker väl att om man ändå måste investera är det bättre att gå på FTX än att värma brine. Det har ju några fler fördelar än bara energibesparingen.
Slipp kallras, bättre ventilation, slipp ljud från utsidan av huset
 
I ett äldre hus kan man ofta inte välja Ftx men i ett nytt hus kan möjligheten finnas beroende på tillverkare. Om man väljer ftx istället för vent återvinning så blir vent installationen dyrare samt att man troligtvis behöver borra lite mera på grund av att återvinningen annars värmer borran och gör det möjligt med kortare borrhåll för samma brine temp men å andra sidan kommer ftx vent sänka värmebehovet en del så det kanske inte skiljer så mycket i borrdjup på slutet. Oljud från utsidan beror helt på vart huset ligger om det är nått problem eller inte och det brukar låta en del från ftx vent också och framförallt tilluft oljud kan vara riktigt störande eftersom det sker i tex sovrum.
 
Nu drar vi lite off topic med detta. Men en rätt dimensionerad FTX lösning har inte några störande ljud, är det ljud som stör är det feldesignat, trasigt eller körs på extra högt flöde.

FTX sparar normalt mer energi från ventilationen än vad du sparar genom att värma brine, så borrat borde kunna bli kortare fast man bör ju ha sån överkapacitet att det inte har någon inverkan.

Energiförbrukning brukar se ut: sämst till bäst.

Frånluftsvärmepump
..
..
..
Luft-vatten och FTX
Bergvärme/mark/sjö och FTX
 
Jag har hittills inte stött på nån ftx som inte har ljud som stör när man ska sova men bör gå att få till bättre än vad jag legat och lyssnat på. Nu bor jag på landet där det är tyst så det är vad jag är van vid. Men även min frånluft låter men dom sitter på såna ställen där det inte stör och det sitter flexdämpare på dom. Det spelar ingen roll om man överkapacitet på borran man får ändå några grader högre brine temp vid återvinning den milda årstiden högre temp än bergets temp och visst spelar det roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.