Finns det något annat (billigare) sätt att ta reda på hur ett dagvattenrör är draget förutom att hyra in någon som filmar eller kör gps? Kan man tex hyra utrustning för sånt?
 
R
Hälla i vatten i ett rör och lyssna i ett annat om det rinner där , och därefter se hur lutning på marken är för att se hur det kan gå .
Har ni kommunalt så kolla med kommunen om det är kopplat på deras avlopp eller dagvattenledning , finns info om det
 
R rävlyan skrev:
Hälla i vatten i ett rör och lyssna i ett annat om det rinner där , och därefter se hur lutning på marken är för att se hur det kan gå .
Har ni kommunalt så kolla med kommunen om det är kopplat på deras avlopp eller dagvattenledning , finns info om det
Tack för svar! Det är bara ett rör från den halvan av taket så finns tyvärr finns inget annat att lyssna i.

Bifogar bild hur kommunens ritning ser ut. Vårt hus är det till vänster (38) så vi vet var brunnen ligger men inte hur röret är draget dit. Vi skulle behöva veta exakt läge för att ansluta och vill inte gräva för ny dragning ända till brunnen. Dels för pengarna men även för att brunnen ligger hos grannen.

Del av kommunal ritning som visar husnummer 38 och angränsande rörledning markerad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Du säger halvan , finns det nu ett rör från ett stup och du vill ha in fler på samma i mark då och var kommer då dom andra ner , rita gärna på din ritning vad du tänker
 
Vi ska bygga stor farstubro mitt för där markröret sitter, därför måste vi sätta ett nytt markrör och ansluta någonstans till befintligt system. Placeringen av det nya beror helt på var befintligt dagvattenrör går. Men husets hörn närmast brunnen kan ju vara ett önskemål, om man bara visste att dagvattenröret verkligen går nära där, innan man börjar gräva.
 
R
Ja då blir det svårt att ta reda på det inför grävning , hur djupt behöver det grävas ,är det långt från där det går ner en maskin kan dra ett spår och följa röret , klart en bra grävgubbe i maskinen då och en som följer med i graven som blir och dirigerar
 
Då kanske det är billigare att anställa en firma som filmar röret, som det tydligen heter, för att få exakt position.
 
R
Det som kan vara svårt när kameran kommit ner i röret är att vilken väg det tar , den ser bara i röret och inte i vilken riktning det går , lyssna först med någon om det är möjligt , annars bara gräv och hoppas att det går annan väg eller ligger så djupt
Normalt ligger inte dagvatten så djupt , samt om röret krossas så skarva in en bit , inga större konstigheter med det , händer varje dag i vårt land
 
Enligt en firma vi hört med använder de tydligen gps. Och de ska kunna ge höjd också, men hur de gör det förstår jag inte... tröghetslaser eller något liknande kanske.
 
R
GPS under jord ?? kanske det går , jag vet att min GPS säger upp sig i källaren och vill inte vara med , kostnaden för det är nog bra mycket högre än att skarva ett rör , kanske delar för 500kr , dom andra brukar ha en ställkostnad på ca 1500kr
plus a-tid
 
Jag fick en spolbrunn sonderad av en spolfirma, de hade sändare på kameran och en speciell mottagare som de letade med.

Kan inte säga att det funkade jättebra, inkommande el störde en del, samt att man hade lagt ett järnlock på brunnen, så den skärmade väl signalerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.