Hejsan

Jag hade tänkt fästa några limträbalkar över vardagsrummet i min lägenhet för att bygga ett loft.
Jag har tänkt använda 4.5m långa 56*225 balkar. Samt lägga 22mm spånskiva ovanpå. Som limmas o skruvas. Det skall bli soffyta/tv-yta där uppe.

Jag har 3 frågor :)

*Räcker detta för att få det riktigt stabilt?

*Är det möjligt att fästa dessa balkar rakt i betongväggen med rediga fästen eller måste det även vila på golvet?
Allt jag vet är att golvet är spånskiva. Jag vet inte hur tjock eller vart reglarna är. Huset är byggt 2016.

*Om det går att fästa i väggen, spelar det då någon roll att man kommer behöva såga av bjälken (3cm isch per sida)för att kunna vinkla in den emelllan betongväggarna

Hoppas någon vet:)
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Fungerar utmärkt att fästa i bärande betongvägg och limträ med cc 600 som du planerat blir bra. Spelar ingen roll vilken sida du fasar av.
 
A Autodidak1 skrev:
Fungerar utmärkt att fästa i bärande betongvägg och limträ med cc 600 som du planerat blir bra. Spelar ingen roll vilken sida du fasar av.
Tack för svar!

Vad för typ av fästen klarar av denna tyngden? Utöver konstruktionen själv så skall det ju klara av 5-600kg tyngd
 
A ArthurMorgan skrev:
Tack för svar!

Vad för typ av fästen klarar av denna tyngden? Utöver konstruktionen själv så skall det ju klara av 5-600kg tyngd
Balkskor med expanderbult.
 
Hade jag något att säga till om skulle jag inte tillåta infästning av så grova saker i någon vägg i ett flerbostadshus. I varje fall inte utan föregående utredning av någon kompetent person. Då är det enklare och säkrare att ställa balkarna på pelare.

4,5 meter långa 56x225 limträbalkar c/c 600 mm med skruvlimmad spånskiva ligger på gränsen ur sviktsynpunkt. Det måste vara OK mht användningen. Lasten på varje pelare blir drygt 300 kg, vilket allt virke från 45x70 C 24 klarar. Även golvet klarar det om det är betongbjälklag under.
 
J justusandersson skrev:
Hade jag något att säga till om skulle jag inte tillåta infästning av så grova saker i någon vägg i ett flerbostadshus. I varje fall inte utan föregående utredning av någon kompetent person. Då är det enklare och säkrare att ställa balkarna på pelare.

4,5 meter långa 56x225 limträbalkar c/c 600 mm med skruvlimmad spånskiva ligger på gränsen ur sviktsynpunkt. Det måste vara OK mht användningen. Lasten på varje pelare blir drygt 300 kg, vilket allt virke från 45x70 C 24 klarar. Även golvet klarar det om det är betongbjälklag under.
J justusandersson skrev:
Hade jag något att säga till om skulle jag inte tillåta infästning av så grova saker i någon vägg i ett flerbostadshus. I varje fall inte utan föregående utredning av någon kompetent person. Då är det enklare och säkrare att ställa balkarna på pelare.

4,5 meter långa 56x225 limträbalkar c/c 600 mm med skruvlimmad spånskiva ligger på gränsen ur sviktsynpunkt. Det måste vara OK mht användningen. Lasten på varje pelare blir drygt 300 kg, vilket allt virke från 45x70 C 24 klarar. Även golvet klarar det om det är betongbjälklag under.
J justusandersson skrev:
Hade jag något att säga till om skulle jag inte tillåta infästning av så grova saker i någon vägg i ett flerbostadshus. I varje fall inte utan föregående utredning av någon kompetent person. Då är det enklare och säkrare att ställa balkarna på pelare.

4,5 meter långa 56x225 limträbalkar c/c 600 mm med skruvlimmad spånskiva ligger på gränsen ur sviktsynpunkt. Det måste vara OK mht användningen. Lasten på varje pelare blir drygt 300 kg, vilket allt virke från 45x70 C 24 klarar. Även golvet klarar det om det är betongbjälklag under.
Golvet i lgh är spånskiva. Vet inte exakt vart reglarna är eller hur det är byggt där under tyvärr :/


Jag har kollat upp med dom som byggde huset nu och det är betongbjälklag under spånskivegolvet. Jag skall sätta en pelare på varje sida under limträbalkarna.
Kan jag fortfarande köra limträbalkarna på 4.5 lpm över om jag limmar o skrivar spån på ovansida plus osb och gips på undersidan. Lr behövs det en stöttepelare i mitten oxå?
 
A ArthurMorgan skrev:
Golvet i lgh är spånskiva. Vet inte exakt vart reglarna är eller hur det är byggt där under tyvärr :/


Jag har kollat upp med dom som byggde huset nu och det är betongbjälklag under spånskivegolvet. Jag skall sätta en pelare på varje sida under limträbalkarna.
Kan jag fortfarande köra limträbalkarna på 4.5 lpm över om jag limmar o skrivar spån på ovansida plus osb och gips på undersidan. Lr behövs det en stöttepelare i mitten oxå?
Hållfasthet är inget problem, ett hus jag rev hade fri spännvidd på 4 meter med 2x6" o h cc ca 60-65, hade hållit i 100 år. Svikt/ nedböjning är det gränssättande för att följa BBR. Men din lösning är inget problem.

PS. Jag hade fäst direkt i väggen:D
 
Det kanske blev otydligt i mitt svar, men du kan använda de dimensioner på bjälklaget som du hade tänkt dig.
 
OM det verkligen är en betongvägg, så borde det inte vara några problem. Men ofta så är det ju någon form av lättbetong, som är svårt att fästa i.
 
Vi skall fästa limträ i 3 betongväggar.
Sedan ställa den stora limträbalken på stöttepelare närmast väggen på var sida. Sedan sätta mindre limträbalkar med 30cc på det korta hållet.
Dom korta limträbalkarna fäster vi med balkskor i dom fastsatta limträbalkarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.