Pannan jag precis fått insatt är en Vedex 3300. När man tänder ska man ju enligt manual ha luckan öppen och låta det brinna en stund. Problemet är att det ryker in vid upptändning, vad kan jag göra åt detta?
Det jag testat är att ha luckan öppen en liten stund innan jag tänder, så att fläkten får gå och få igång lite cirkulation.
Har även testat att samtidigt ha en ytterdörr öppen för att få in mer luft, inget har dock hjälpt.
Kan även tillägga att det inte ryker in något under eldning, ej heller vid påfyllning. Vid påfyllning kan jag ha fullt öppen lucka utan problem.
 
Redigerat:
Jag har inte haft någon Vedex, men iom att den ha sugande fläkt så förstår jag inte poängen med att ha öppen lucka under uppstarten. Har du provat att ha luckan stängd? Eller att öppna den nedre luckan lite grann för att minska suget genom den nyanlagda branden (det kan ju suga så kraftigt att elden i stort sett blåses ut)?
 
Har också tänkt på detta med öppen lucka och sugande fläkt, men i manualen står att man ska göra så.
Men om man istället öppnar den nedre luckan, ryker det inte in som bara den då? Det är ju dit elden går så att säga. På min gamla panna eldade jag på det viset (tryckande fläkt och spjäll) öppen, nedre lucka samt spjäll vid upptändning, för att sedan stänga lucka och spjäll.
Var spjället stängt och man öppnade den nedre luckan, då rök det in nåt så djävulskt. Därav har jag inte testat att göra som du beskriver, även om tanken funnits. På vedex finns ju inget spjäll, den brinner neråt direkt.
 
R
Lika hos mig , men har bara självdrag
Kall skorsten , ( kallpropp ) tänd upp i pannan och elda tidningspapper i sotluckan på skorstenen , öppna tänd på och stäng tills luckan är 1/3 öppen , då kommer självdraget som behövs ( ingen fläkt då ryker det in från luckan ) det blir bättre senare mot vintern när skorstenen är ljummen eller varm mellan eldningarna
 
M moraggarn skrev:
Har också tänkt på detta med öppen lucka och sugande fläkt, men i manualen står att man ska göra så.
Men om man istället öppnar den nedre luckan, ryker det inte in som bara den då? Det är ju dit elden går så att säga. På min gamla panna eldade jag på det viset (tryckande fläkt och spjäll) öppen, nedre lucka samt spjäll vid upptändning, för att sedan stänga lucka och spjäll.
Var spjället stängt och man öppnade den nedre luckan, då rök det in nåt så djävulskt. Därav har jag inte testat att göra som du beskriver, även om tanken funnits. På vedex finns ju inget spjäll, den brinner neråt direkt.
Jag hade en Effekta (har flyttat ifrån den nu) som var lika dan, sugande fläkt, inga spjäll. Eftersom det är sugande fläkt där det suger från det nedre utrymmet så ryker det inte in något om man öppnar den nedre luckan. Om man öppnar för mycket så kommer det ju dock inte att sugas något öht genom tilluften utan röken kommer att gå ut bakvägen där.

Men prova att inte ha någon lucka öppen öht. Jag brukade tända genom att lägga några vedträn längst ner och sedan göra upp en brasa på dem med lite stickor. När brasan har fått lite fart satte jag på fläkten. Några minuter senare lade jag in fullt.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Tror att jag nyss fann felet gällande inrykningen.
När pannan sattes in fick de bila i murstocken för att få bort det gamla rökröret samt få in det nya.
Detta har väl, min gissning, "skakat om" lite i murstocken. Jag såg nu att det ca 0,5 m under, där rökröret går in, pyser ut rök när man eldar med öppen lucka, med stängd går det bra.
Det som händer är att det kommer ut rök ur sprickor som blivit i putsen, eller det som fanns kvar av putsen. Murstocken har aldrig varit bra putsad men nu blev det väl inte bättre efter bilningen.
Så imorgon får det bli att inhandla putsbruk och fixa till stocken så den blir tät.
Tanken är sedan att ev kakla den, detta borde ju göra det tätt och bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.