Hej.

Planerar att bygga en enplansvilla på 130m2 med dubbelgarage.
Har 3st tomter att välja mellan.

Det jag inte kan komma underfund med är:

1. Hur jag skall vrida huset, kvällssol etc. Om jag vänder entren mot vägen blir ju altan på baksidan mot norr..
2. Vilken tomt jag skall välja. Tomt 1 hamnar ju lite i ett skogshörn. Tomt 2 ligger högst..

Hur skall man tänka så man inte ångrar sig när det väl står där?

Tacksam för tips!
 
  • Karta som visar tre olika tomter intill en landsväg med omgivande skog och en kompassros för orientering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fundera på hur stor risken är att det tillkommer fler tomter bredvid, bakom och framför. Om det inte är någon risk tycker jag spontant att tomt 1 verkar bra, men om den risken finns är 2 bättre eftersom den tydligen ligger högre.
 
  • Gilla
rfroderberg och 1 till
  • Laddar…
När det gäller husets orientering är det enligt min ganska bestämda åsikt och erfarenhet viktigast att vardagsrummet hamnar mot väster. Hus som inte har den orienteringen blir tråkiga att vistas i på kvällen, som är den tidpunkt som de flesta människor i produktiv ålder tillbringar hemma. Orienteringen av övriga utrymmen spelar mindre roll även om det alltid finns ideala sådana.

Jag skulle (med den information som finns) i likhet med Anna_H välja tomt 1.
 
  • Gilla
rfroderberg
  • Laddar…
Cheesen
Hur man vrider hus och garage beror ju på vilken planritning man har valt. Tänk bara på att försöka få sovrummen i öster eller norr så får du svalare sommarnätter.
Jag hade antagligen valt tomt 1 då den troligen är tystas. En landsväg kan låta massvis.
 
  • Gilla
rfroderberg och 1 till
  • Laddar…
Spontant tomt 1 och lägga garage nära vägen och östra gränsen. Vardagsrum i väst, mitt på tomten och resten mellan garage och vardagsrum på något sätt. Är tomten liten vidbyggt garage och 2 plan, bara kök och vardagsrum nere, kan ju ha ett rum ovanför garaget för att spara tomtyta
 
  • Gilla
rfroderberg
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
När det gäller husets orientering är det enligt min ganska bestämda åsikt och erfarenhet viktigast att vardagsrummet hamnar mot väster. Hus som inte har den orienteringen blir tråkiga att vistas i på kvällen, som är den tidpunkt som de flesta människor i produktiv ålder tillbringar hemma. Orienteringen av övriga utrymmen spelar mindre roll även om det alltid finns ideala sådana.

Jag skulle (med den information som finns) i likhet med Anna_H välja tomt 1.
Håller med. Kvällssolen är viktig!

Huset som skall byggas blir troligtvis Linnea från Älvsbyhus.

Det som talar emot tomt 1 är ju att den hamnar i ett hörn mot NV vilket gör att solen försvinner mycket tidigare, samt att den blir ett par meter lägre än tomt 2.

Landsvägen är inte speciellt trafikerad så den är nog inget problem.

3D-visualisering av två villor på tomter med omgivande träd och en landsväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.