Ikväll satt jag och gjorde en enkel skiss över hur vi vill ha köket.

Är kluven över om man ska köra på Fibo eller kakel på väggarna.. enda vi är överens/säkra på är att vi vill ha mörkgrått/svart och större mönster (20x40/20x60)..

Här ni nått bra tips? Bara hunnit kolla in Bauhaus än så länge och fastnade för ett mönster (se nedan). Men det finns även en kombo med Fibo som jag är jättekär i. Inte lätt... !

Sen funderar vi på hyllor/ej hyllor vid fläkten..

Har ni några tips?
 
  • 3D-skiss av ett modernt kök med mörkgrå svarta skåp, vita tegelliknande väggar och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktsbild av en köksskiss som visar mörkgrå/svarta skåp, en matplats, och förslag på storformatplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkgrått kakel med större mönster, Plissé Antarcite, 20x40cm från Bauhaus websida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av kök med mörkgrå/svarta kakelplattor i storleken 20x40 eller 20x60, diskbänk och fläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
n0zen
  • Laddar…
Skippa hyllorna vid fläkten, det blir en mycket öppnare känsla och ljusare på så vis. Ni har ju gott om överskåp ändå.

Jag hade valt riktigt kakel framför fibo alla dagar i veckan, särskilt om ni ska ha det bakom spisen. Sist jag kollade så blev kakel billigare i material. Det går också att foga om kaklet om fogarna blir för skitiga efter några år - det går inte på fibo...
 
  • Gilla
abygg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Tootiki Tootiki skrev:
Sen funderar vi på hyllor/ej hyllor vid fläkten..
Just vid fläkten blir "allt" lite kladdigt så just där är det ju bra att undvika öppen förvaring, om det inte är något som i alla fall diskas varje vecka.

Sen är det ju bra att tänka på hur man löser belysningen om man inte har några hyllor att sätta spottar/lister på för det kommer att behövas mycket ljus när väggen är så mörk.
 
  • Gilla
elli15
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Just vid fläkten blir "allt" lite kladdigt så just där är det ju bra att undvika öppen förvaring, om det inte är något som i alla fall diskas varje vecka.

Sen är det ju bra att tänka på hur man löser belysningen om man inte har några hyllor att sätta spottar/lister på för det kommer att behövas mycket ljus när väggen är så mörk.
Det är precis så vi tänker också. Dock får vi in väldigt mycket naturligt ljus då vi har 3 stora fönster + altandörr sen kommer vi nog sätta spottar i taket
 
  • Gilla
Riddarn 115
  • Laddar…
BirgitS
Tyvärr har vi ett vinterhalvår då det inte kommer in något ljus från fönstren vare sig till frukost eller middag.

Det kräver stor noggrannhet i val av takspottar (vinkel, ljusstyrka, placering) om de ska kunna ge bra arbetsljus på en bänkyta ung. 1,5 m längre ner och inte har hjälp av att väggen reflekterar det ljus som faller mot den.
 
Idag fick det bli ett bubbelbadkar till badrummet där vi idag har ett vanligt standardbadkar. Fyndades på Facebook och fick det hemkört, svårt att säga nej då :)

Drömmen/målet är att flytta väggen i badrummet (hallen blir lite mindre) så man får plats med antingen ett hörnbadkar eller en större jacuzzi för 2-3 personer, men det är ett (ev) senare projekt.

Detta duger absolut finfint att ha tillsvidare
 
  • Bubbelbadkar med duschmunstycke och synliga rör och ledningar, placerat i ett mörkt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bubbelbadkar med flera jetstrålar och kontroller, nyinstallerat i hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Och avloppet i mitten så att man kan sätta i två ungar samtidigt om man vill!
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Och avloppet i mitten så att man kan sätta i två ungar samtidigt om man vill!
Ja det har jag inte tänkt på! peeeerfekt!
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Imorgon kommer vi åka och hämta en liten utemöbel till altanplatsen som hänger ihop med gillestugan som vi ska få gratis.

Fick även idag veta av sambon att vi kommer få med 2 barstolar också "på köpet" så då drog mina små grå igång och beslöt mig för att vi kommer göra en bar under trappen (ett utrymme som annars bara hade stått tomt) och även så kunna "modda om" matkällaren som är precis bredvid till alko-hål (hö hö)
* Jag vill ha fusktegel på väggarna för att ge ett intryck av gammal underjordisk källare, men den idéen ratar sambon :(
 
  • Trätrappa i ett hem med tomma flyttkartonger under. Mot en vägg med tapet står en stängd dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritat koncept av en bar under en trätrappa med barstolar och dekorationer, föreslagen placering i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen dörr till ett tomt förrådsutrymme under trappan, potentiell plats för framtida bar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredd matkällare med plankhyllor och olika flaskor, en blå pall och en förpackning chips på korkgolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
Idag spikade vi att vid nästa lön köps det in färg och tapet till sovrummet.
Vi är överrens om mörkblått på väggarna och jag har lagt fram förslaget på denna tapet som kommer isf vara en fondtapet bakom sängen.

ÄLSKAR MÖNSTRET
 
  • Detaljerat mönster av marint liv i mörkblå nyanser för användning som fondtapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser sovrummet ut i dagsläget. Plastmatta "fejkparkett" och vitt tak. Till höger är det 3 stora inbyggda garderober som kommer byggas om längre fram någon gång och bli skjutdörrar och med spegel
 
  • Sovrum med plastmatta i fejkparkett, vitmålat tak och tre inbyggda garderober.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tips då ni renoverar ett gammalt hus, försök hitta "stilen" för årtiondet då huset byggdes och håll en röd tråd gällande ytskikten, tex inte för modernt kakel , eller 110 st spottar i tak, billiga klickgolv osv...
 
Det viktigaste känner jag är att rummen liksom matchar och "kommer överrens" med varandra :)
Just nu är vardagsrummet uppfixad med fräsch subtil tapet och snyggt golv t.ex medan det är gamla slitna och trasiga tapeter och gammal fruktansvärt solblekt korkmatta i kök och hall så stilarna krockar helt samt väldigt (!) färgglada tapeter i större delen av övriga rum.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ett tips då ni renoverar ett gammalt hus, försök hitta "stilen" för årtiondet då huset byggdes och håll en röd tråd gällande ytskikten, tex inte för modernt kakel , eller 110 st spottar i tak, billiga klickgolv osv...
Bra tips!

Är ju vårat 1a ägda boende och även första gången vi liksom får sätta VÅR prägel på vårat boende. Som tur är så gillar vi båda rätt subtil stil på tapet osv så tack o lov (!) blir det inte liksom superduper-mega modernt eller megacrazy i inredningen.
Något jag personligen spytt över ang senaste årets mode är marockanskt mönster i kakel/klinker så det blir det INTE här
 
Det sovrummet kan ju bara bli bättre!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.