Halloj!
Jag har nu installerat ny vedpanna och har även införskaffat ny shunten, Esbe crb 122.
Jag har lite funderingar gällande denna shuntautomatik.
Jag har monterat shuntmotorn på ventilen och låtit fabriksinställningen gällande framledningstemp vara (min 5 och max 50) När den står i stängt läge så visar den blå displayen att den shuntar ut 37 grader, vilket tyder på att den inte är stängd, pilen pekar dock på 0:an på ventilen. Ställer jag ventilen på 0:an manuellt så stänger den, då elementen blir kalla.
Om man tar av vredet från motorn så finns där en grön "skala" som kan flyttas, har denna något med detta att göra, vad har den för funktion?
Jag tar tacksamt emot era tankar kring detta, kanske det till och med är som så att det bästa är att börja om från början och installera den på nytt. I så fall tar jag även tacksamt emot instruktioner gällande detta ( på en 5-årings nivå) både vad gäller motor och den trådlösa innegivare.
Kanske någon till och med sitter på någon sorts bra grundinställning man kan utgå ifrån. Tack på förhand!
 
R
Ta ett foto på din shunt . är det en fyrvägs monterad direkt på pannan eller fristående , det behövs inte mycket till glipa för att det ska gå ut värme ,
Dra ut ratten , få den i handen , vrid lite på motorn den räcker med att den sitter lite snett för att inte stänga helt
 
Tack för svar!
Det är en fristående fyrvägs. Jag ska testa att göra som du beskriver, som sagt så behövs det inte mycket.
På den gamla automatiken, en TA, räckte det att skruven till armen, mellan motor och ventil, lossnat ytterst lite, bara knappt ett kännbart glapp, så blev det fel direkt.
Jag testar och hör av mig med resultat.
 
Problemet löst! Då jag placerat innegivaren där det är som svalast, samt glömt att kalibrera den, så visade den 3 grader för lite och påkallade då varmare vatten. När den blev kalibrerad så fungerar det som det ska.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.