Har en kollega på jobbet som tydligen har en termostat som (när den kommer upp i förinställt värde) slår av sig själv. På så sätt menar kollegan att han både spar pumpen och el då den inte går under långa perioder och speciellt under sommarmånaderna eller när han eldar för värme. Han säger sig ha köpt denna lösning och att det inte varit några problem att koppla in den själv? Han säger sig också att lösningen gör att pumpen går en kvart varje vecka för att säkerställa pumpens funktionalitet. Cirkulationspumpen styr golvvärme.

Kan det vara så som han säger och skulle det vara någon besparing att låta cirkulationspumpen stå ibland? Är det någon som hört talas om en sådan här lösning? Jag har själv en IVT 495 Twin av årsmodell ca 2004.
 
R
Det är en mycket gammal koppling för värme i hus , på den tiden fanns inte regleringar utan det var rakt ut på elemeneten
( ingen golvvärme heller ) då satt det en termostat på en central plats , så när det blev varmt stängde den av pumpen ,
Värmen åkte jojo i elementen men fungerade
I dag är det inte så utan reglering sker med vad som behövs i värme i förhållande till utetempen . tempen åker inte jojo på elementen utan håller en temp som ska vara
Kontenta av det hela , stäng inte av din VP utan låt det vara inställt på den nivå som ni trivs med så sköter allt annat sig själv
på årets 4 årstider
 
Så svaret från dig rävlyan är att inte cirkulationspumpen drar så mycket eller? Jag hade inte tänkt stänga av hela VP utan endast cirkulationspumpen när temperaturen uppnår en viss temp i ett visst rum. Alltså VP ska fortfarande vara påslagen för varmvatten osv som vanligt.
 
R
Om du ska stänga av pumpen så måste det finnas något ur för att starta den någon gång i veckan för att inte fastna , som är en klassiker för pumpar som stängs av snålhet på sommaren , vem ska koppla in ett ur och ev termostat , en elektriker .
För dom pengarna kan pumpen gå flera år , du kan räkna själv , på pumpen står nog vilken watt den drar i olika lägen , bara
matematik watt X 24 X 365 dagar / 1000 X Xkr köpepris kilowatt = total kostnad pumpdrift , kan bli kanske några hundra kilowatt
 
Är ingen större vinst i detta. Din cirkpump drar såpass lite energi och den kommer ändå huset till godo.Du kommer bara få driftsproblem med din 495. Man vill ha flöde hela tiden för att få jämn temp på golvvärmen. Den lösningen du beskriver var vanlig förr när man hade oljeeldning och manuell shunt.
 
Jag tackar för kloka och berikande svar i denna tråd (y):love: Men jag ska bara för kul räkna ut hur mycket kostnaden blir för att ha igång den 24/7 året om;)
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Jag tackar för kloka och berikande svar i denna tråd (y):love: Men jag ska bara för kul räkna ut hur mycket kostnaden blir för att ha igång den 24/7 året om;)
Titta på märkskylten på cirkpumpen så ser du vad den drar i inställt läge. Den stoppas automatiskt under sommaren, så räkna bara med förbrukning under vinterhalvåret.
 
R
L lordi skrev:
Den stoppas automatiskt
Hittar inte i manualen att den stoppar automatiskt , vid stopp så fastnar den om den inte motioneras
 
R rävlyan skrev:
Hittar inte i manualen att den stoppar automatiskt , vid stopp så fastnar den om den inte motioneras
Gäller bara modernare cirkpumpar.
 
R rävlyan skrev:
Hittar inte i manualen att den stoppar automatiskt , vid stopp så fastnar den om den inte motioneras
Ligger under serviceläge i meny 1.20 - 1.23 tror jag om det är Rego 401. Där ställer man start och stopp för sommar/vinterdrift. Pumpen motioneras ibland. Vet dock inte hur ofta just nu men kan kolla upp det senare.

EDIT: Missade lite. Under de menyerna ovan ställer man filteringstid för växlingen mellan sommar och vinterläge. Själva temperaturen för växling ställer man under ”värmeinställningar”.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.