Hej alla!

Frågan är alltså är det möjligt att köpa en tomt som kommunen sedan inte godkänner bygglov till???

Vi tittar på en tomt i ett populärt område som är ganska dyr. Liten är den också, 700kvm, nyligen avstyckad från en större tomt. Min fundering är alltså om vi nu investerar ganska mycket pengar i den här tomten, tänk om den inte är byggbar? Vi kanske aldrig får godkänt av kommunen att bygga något alls!!!? Är det möjligt att det kan gå så? Får man ens stycka av en tomt som inte är byggbar?

Tack
 
  • Gilla
skalman76 och 1 till
  • Laddar…
Om en säljs utan förhandsbesked om bygglov så tar ju köparen hela risken. Käns underligt, då värdet borde vara högre om säljaren reder ut bygglovet innan...
 
  • Gilla
Erik Hellgren
  • Laddar…

Bästa svaret

C
gingercat gingercat skrev:
Får man ens stycka av en tomt som inte är byggbar?
Däri ligger i princip svaret på frågan. Nej, du får inte stycka av en tomt som inte "kan" uppfylla det avsedda syftet, vilket vi får anta är att bebygga den med ett småhus i detta fall. Sen har det säkerligen hänt att det görs en annan bedömning vid bygglov vs. avstyckning, men det lär inte vara alltför vanligt.
 
  • Gilla
Jwallen och 6 till
  • Laddar…
gingercat gingercat skrev:
Hej alla!

Frågan är alltså är det möjligt att köpa en tomt som kommunen sedan inte godkänner bygglov till???

Vi tittar på en tomt i ett populärt område som är ganska dyr. Liten är den också, 700kvm, nyligen avstyckad från en större tomt. Min fundering är alltså om vi nu investerar ganska mycket pengar i den här tomten, tänk om den inte är byggbar? Vi kanske aldrig får godkänt av kommunen att bygga något alls!!!? Är det möjligt att det kan gå så? Får man ens stycka av en tomt som inte är byggbar?

Tack
Villkora köpet med att det går att få förhandsbesked på att bygga, det enda säkra.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Jag är rädd att säljaren drar sig ur om vi är för knepiga, många andra som är intresserade av den här tomten....
 
  • Gilla
Roundup och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Däri ligger i princip svaret på frågan. Nej, du får inte stycka av en tomt som inte "kan" uppfylla det avsedda syftet, vilket vi får anta är att bebygga den med ett småhus i detta fall. Sen har det säkerligen hänt att det görs en annan bedömning vid bygglov vs. avstyckning, men det lär inte vara alltför vanligt.

Tack!!!!! Så osannolikt mao. Problemet ligger väl snarare i om vi kan bygga huset vi vill bygga, och det kanske man ska efterforska
 
  • Gilla
Jwallen och 2 till
  • Laddar…
Det har inträffat, inte jättevanligt. Att tomter styckats av, med förhandsbesked. Men där beskedet gått ut. Och sedan går det av olika skäl inte att få det förnyat, eller att få bygglov.

Det inträffar att folk luras att köpa en dyr tomt där det är omöjligt att få bygga. En kollega köpte för några år sedan en tomt som ”blev över” vid en exploatering. Visade sig att orsaken till att den blev över var att den låg precis utanför detaljplanen, och därför gällde byggförbud. Det var tydligen den som var kvar efter att resten av området styckades av. Det löste sig till slut, men jag tror att det tog 5 eller 6 år, och blev väldigt dyrt med egen detaljplan osv.
 
  • Gilla
/nenne och 2 till
  • Laddar…
gingercat gingercat skrev:
Problemet ligger väl snarare i om vi kan bygga huset vi vill bygga, och det kanske man ska efterforska
Inget kanske där, det måste ni efterforska! Att man får bygga är långt ifrån detsamma som att man får bygga som man vill.
 
  • Gilla
blackpainter
  • Laddar…
Kommunen har styckat av en bunt med tomter i byn där jag bor och där får alla bygga. Däremot är kraven så hårt ställda att tydligen försvinner merparten av kataloghus. Det var tydligen inte så uppskattat så många hade hoppat av från intresselistan.
Detta är något man kanske också bör kolla upp innan man skakar hand med säljaren.
 
gingercat gingercat skrev:
Hej alla!

Frågan är alltså är det möjligt att köpa en tomt som kommunen sedan inte godkänner bygglov till???

Vi tittar på en tomt i ett populärt område som är ganska dyr. Liten är den också, 700kvm, nyligen avstyckad från en större tomt. Min fundering är alltså om vi nu investerar ganska mycket pengar i den här tomten, tänk om den inte är byggbar? Vi kanske aldrig får godkänt av kommunen att bygga något alls!!!? Är det möjligt att det kan gå så? Får man ens stycka av en tomt som inte är byggbar?

Tack
Skriv in villkor att köpet återgår om ni inte får bygglov. Prata med byggnadsnämnden innan ni köper
Stigge
 
Ring upp kommunen och fråga.
 
Stigge Troëng Stigge Troëng skrev:
Skriv in villkor att köpet återgår om ni inte får bygglov. Prata med byggnadsnämnden innan ni köper
Stigge
Det lär ingen säljare gå med på. Alla kan ju skicka in en ansökan som får avslag.
 
Är det inte så att för att avstyckning av tomt för byggnation skall kunna verkställas krävs ett förhandsbesked, och någonstans i röran skall det även göras undersökning om lämpligheten att anlägga avlopp - om det nu inte är aktuellt med anslutning till kommunalt. I förhandsbeskedet - om det nu finns något - bör det stå (eller gjorde i vårt fall) vad för hus man får bygga, eller om det möjligen hänvisas till detaljplan. Står det specat i förhandsbeskedet hur stort, hur många våningar osv så trooor jag inte bygglov kan nekas om man håller sig inom dessa ramar. Går man däremot utanför ber man om problem.

Ta ovan nämnda med en nypa salt, det här är hur jag förstått att det funkar. Kan mycket väl vara fel....

För några år sedan styckade vi av ett par tomter för försäljning. Förhandsbeskedet specade max kvadratmeter och har jag för mig typ 1 1/2-plans. Köparens mäklare för den ena tomten krävde en klausul om att bygglov skulle beviljas annars skulle affären gå tillbaka. Min inställning bland familjemedlemmarna var att det var det dummaste jag hört och att förhandsbeskedet ju redan fanns. Jag hade möjligen kunnat acceptera en klausul med en formulering som "bygglov enligt förhandsbesked måste ansökas om senast datum XXX," eller liknande. Tyvärr blev jag nedröstad och affären gick igenom med klausulen. Även om ansökan nu hamnade inom ramarna och beviljades blev naturligtvis konsekvensen att vi fick vänta på våra pengar tills bygglov hade beviljats, vilket tog rätt många månader.
Mäklaren hävdade bestämt att det här var standard. I called bullshit, vilket inte hjälpte....
 
Är det detaljplanelagt område? Då är det lätt att ta reda på om det går att bygga och vad! Vad säger säljaren/ mäklaren? Stor skillnad i pris på tomt med byggrätt eller utan.
 
Ingen vettig människa köper en tomt utan förbehåll om förhandsbesked OM det inte finns gällande detaljplan eller förhandsbesked.

OBS! Det är viktigt att kolla att dom gäller fortfarande. Om säljaren inte går med på detta så ska man dra öronen åt sig...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.