Har läst tidigare inlägg i ämnet men har en egen fråga.
Jag ska köpa ett fritidshus för 200', (har tidigare ansökt, och fått godkänt, om lånelöfte på ett högre belopp). Det är en äldre person som är säljare och affären har tillkommit genom bekantas-bekanta. Besökte min bank (Swedbank) för ett par veckor sedan och fick höra att de måste ha en värdering av huset för att låna mig pengar, fine, så nu har jag haft en värderingsman från samma bank (men på annan ort) ute och fått det värderat till bra mycket över köpepriset. Går i väg till mitt lokala bankkontor idag och nu säger de att det måste vara en mäklare inblandad...för att upprätta köpebrev, jag svarade att säljaren ska låta sin bank skriva detta, men det godtogs inte! Jag hyr mitt permanenta boende och då sa det att jag inte hade någon säkerhet att visa upp för lånet.... Jag känner mig oerhört frustrerad, undrar om det är lika överallt? Kan det vara olika på olika bankkontor inom samma bank? Ser olika banker detta på olika sätt? Annat? Finns det någon klok person som kan råda vad jag ska göra? :worried:
 
  • Gilla
barka och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Man kan anlita en mäklare för att bara hantera det juridiska till en avsevärt lägre kostnad än när man anlitar dem för en försäljning. Det finns många fallgropar i samband med köp av fastighet och om säljarens bank upprättar avtalet kan det avtalet vara partiskt eftersom banken inte har några som helst krav på sig att se till båda parters intresse så som en mäklare har.
 
  • Gilla
krampa1 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan anlita en mäklare för att bara hantera det juridiska till en avsevärt lägre kostnad än när man anlitar dem för en försäljning. Det finns många fallgropar i samband med köp av fastighet och om säljarens bank upprättar avtalet kan det avtalet vara partiskt eftersom banken inte har några som helst krav på sig att se till båda parters intresse så som en mäklare har.
Brukar kallas skrivuppdrag och kostar runt 6-8,000 kr.
 
  • Gilla
Pege0930
  • Laddar…
Jag reagerar på att de klagar på säkerheten. Du har ju ett lånelöfte, du har en värdering som visar att det finns säkerhet i fastigheten du skall köpa. Vad är problemet?

Det som möjligen är ett problem är det låga priset, har för mig att det finns en gräns för hur små belopp man kan få bolån för. Om det inte går att få ett bolån, så återstår ett rent banklån, banken kan även där ta ut pantbrev i din fastighet och därmed ha säkerhet. Och ett såpass litet lån bör man kunna få som rent blancolån utan säkerhet (men avsevärt högre ränta).

Det finns ju inget samband mellan att du anlitar en mäklare, och att banken skulle få säkerhet för lånet. Antingen finns det ett belåningsbart värde, eller så finns det inte. Det kan ingen mäklare ändra på.

En relativt enkel lösning kanske är att du byter bank till säljarens bank? Eller åtminstonde försöker få lånet där.

Att de vill ha en värdering är normalt. När man köper via en mäklare accepterar banker ofta att priset är rätt. Men vid en ren privataffär finns ju en större risk att en köpare betalar en avsevärd summa för något som är helt värdelöst. Och därmed finns ingen säkerhet för lån.
 
  • Gilla
barka och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag reagerar på att de klagar på säkerheten. Du har ju ett lånelöfte, du har en värdering som visar att det finns säkerhet i fastigheten du skall köpa. Vad är problemet?

Det som möjligen är ett problem är det låga priset, har för mig att det finns en gräns för hur små belopp man kan få bolån för. Om det inte går att få ett bolån, så återstår ett rent banklån, banken kan även där ta ut pantbrev i din fastighet och därmed ha säkerhet. Och ett såpass litet lån bör man kunna få som rent blancolån utan säkerhet (men avsevärt högre ränta).

Det finns ju inget samband mellan att du anlitar en mäklare, och att banken skulle få säkerhet för lånet. Antingen finns det ett belåningsbart värde, eller så finns det inte. Det kan ingen mäklare ändra på.

En relativt enkel lösning kanske är att du byter bank till säljarens bank? Eller åtminstonde försöker få lånet där.

Att de vill ha en värdering är normalt. När man köper via en mäklare accepterar banker ofta att priset är rätt. Men vid en ren privataffär finns ju en större risk att en köpare betalar en avsevärd summa för något som är helt värdelöst. Och därmed finns ingen säkerhet för lån.
Tack. huset är värderat till dubbla köpesumman, så det tycker i alla fall jag låter som en säker affär. :rolleyes:
 
Min sambo sålde nyss sitt hus utan mäklare. Jag köpte även mitt hus utan mäklare. Jag och mina bekanta som haft samma problem har kommit fram till samma sak.. Det beror på vilken bank du har att göra med! Enligt min erfarenhet, handelsbanken=inga problem, swedbank=problem.

Min kollega hade detta problem hos sin dåvarande bank Swedbank. När han gick tvärsöver gatan till Handelsbanken så nämnde dom inte ens mäklare.

Det enda dom vill ha är ett köpebrev och eventuell värdering. Klart!
 
  • Gilla
Torgil och 6 till
  • Laddar…
Byt bank till en lite mer affärsmässig bank är mitt tips.
 
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Tack för tipset! Jag var faktiskt på väg in till Handelsbanken som ligger bredvid Swedbank.... Jag tänker ringa bankens bolåneservice centralt för att få det bekräftat det som jag blev informerad om idag.
 
  • Gilla
T.Linfors och 2 till
  • Laddar…
K krillan skrev:
Byt bank till en lite mer affärsmässig bank är mitt tips.
Ja det verkar onekligen vara läge för det...:thinking:
 
  • Gilla
Beatrice H
  • Laddar…
Jag hade lite samma bekymmer med Swedbank. Bytte till Handelsbanken och det var inget som helst problem. Bad min revisor i firman skriva ett kontrakt på köpet, kostade 2,5 tusen. Och bankens stämpelavgift på 850:- detta var 2010.
 
  • Gilla
blackpainter
  • Laddar…
N
Typiskt banker (i alla fall vissa) att hålla på och krångla. Jag har vid flera tillfällen sålt fastigheter utan att blanda in någon mäklare d.v.s. jag har ordnat allt pappersarbete själv. Bankerna (SEB och Handelsbanken) har inte haft något att invända.
Jag använde ett gammalt köpeavtal resp. köpebrev från en mäklare som förlaga när jag sedan själv skrev dessa dokument. Inga problem hos Inskrivningsmyndigheten eller bankerna.
 
Redigerat:
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, det är kanske lämpligt att få proffshjälp med utformningen av köpebrevet, även om det egentligen inte är några konstigheter. Men för att banken skall kunna betala ut lånet så behöver de se ett köpebrev som de kan lita på duger vid ansökan om lagfart. Och den på banken som skall titta på det är oftast inte juridiskt skolad till en nivå där han/hon kan avgöra om köpebrevet är OK. Därmed vill de veta att det utformats av någon som kan. Där kan möjligen kravet på att blanda in en mäklare komma. OM mäklaren på uppdrag utformar det, så kan mäklaren bli skadeståndsskyldig om uppdraget utförts felaktigt. Om det är en annan bank som skulle utföra det felaktigt, utan att ta betalt för tjänsten, så är det inte säkert att de är ansvariga för kvaliteten på köpebrevet.
 
  • Gilla
T.Linfors och 1 till
  • Laddar…
Kan det vara så att nämd bank som är ”ovillig” även har en mäklar-byrå med samma logga och färg?.. :) Bara en liten fundering...
 
  • Gilla
Putt och 4 till
  • Laddar…
Jag köpte ett fritidshus utan mäklare. Inga problem med Nordea, även om de egentligen är en skitbank. Dessutom så är inte Nordea min bank utan jag får min lön till ICA banken så det var snällt att jag fick låna där.
Byt bank som många andra skriver.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Nixxan Nixxan skrev:
Har läst tidigare inlägg i ämnet men har en egen fråga.
Jag ska köpa ett fritidshus för 200', (har tidigare ansökt, och fått godkänt, om lånelöfte på ett högre belopp). Det är en äldre person som är säljare och affären har tillkommit genom bekantas-bekanta. Besökte min bank (Swedbank) för ett par veckor sedan och fick höra att de måste ha en värdering av huset för att låna mig pengar, fine, så nu har jag haft en värderingsman från samma bank (men på annan ort) ute och fått det värderat till bra mycket över köpepriset. Går i väg till mitt lokala bankkontor idag och nu säger de att det måste vara en mäklare inblandad...för att upprätta köpebrev, jag svarade att säljaren ska låta sin bank skriva detta, men det godtogs inte! Jag hyr mitt permanenta boende och då sa det att jag inte hade någon säkerhet att visa upp för lånet.... Jag känner mig oerhört frustrerad, undrar om det är lika överallt? Kan det vara olika på olika bankkontor inom samma bank? Ser olika banker detta på olika sätt? Annat? Finns det någon klok person som kan råda vad jag ska göra? :worried:
Det är nog verkligen olika, verkar det som.
Jag köpte mitt hus helt utan mäklare och Swedbank(!) hjälpte säljaren att upprätta alla handlingar som behövdes för en smärre peng (jämfört med mäklaren utsugarpriser.) och hjälpte sen mig med nödvändiga lån.
Det finns inga krav på mäklare nånstans, så varför kräver banken det?
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.